Gå til innhold
Fiskersiden

Definisjon av reklame


abbor
 Share

Recommended Posts

Har noen spørsmål angående tråden "Sletting av innlegg"

http://fiskersiden.no/forum2/topic.asp?TOPIC_ID=13403

startet av Morten. Siden denne tråden er stengt av moderatoransvarlig, har jeg startet en ny tråd.

Følgende ble postet av Morten på Vestlandsidene:

sitat:Da har XXXXXXX sitt forum omsider innført registrering av brukere. Regner med dette vil bidra til å øke seriøsitetsnivået på forumet.

URL til forumet

Dette ble slettet av en moderator, og Morten fikk i følge den refererte tråden følgede PM:

sitat:"Slik reklame er forbudt på våre sider. I henhold til "Kjøreregler for forumet" #6 All reklamering på forumet er forbudt for andre enn våre annonsører. Dette gjelder også reklamering for egne nettsteder"

Da Morten prøvde å få i gang en debatt om hva som kan postes kom følgende respons:

sitat: Reglene her er klokkeklare og vedkommende moderator utførte sin jobb rett.

Reglene hos oss er ikke oppe til diskusjon men som tidligere postet.

Er det noe som ønskes endret i reglene så send meg en PM så skal vi ta dette til vurdering i neste “revisjon” av reglene.

Det er også fullt mulig å sende meg en PM vedr moderering her.

Da dette ikke er et diskusjonstema så stenger jeg også tråden.

Med vennlig hilsen

Eirik

Moderatoransvarlig for Fiskersidens forum.

Inlegget er altså slettet grunnet følgende regel:

#6 All reklamering på forumet er forbudt for andre enn våre annonsører. Dette gjelder også reklamering for egne nettsteder. Det samme gjelder informasjon om nettsteder med innhold i strid med våre retningslinjer og/eller lovverket.

Morten gjør i sin post oppmerksom på at han ikke har noen forbindelse til nettstedet han omtalte, altså må det være bestemmelsen om reklame som er anvendt.

Jeg er ikke like overbevist som moderatoransvarlig at reglene er klokkeklare. Søkte litt rundt på nettet for å finne en definissjon av reklame, fant følgende definisjon i et skriv i fra Utdannings- og forskningsdepartementet:

" NOU 1974:61 defineres reklame som: ”…enhver form for kommunikasjon via et massemedium, som er betalt av en identifiserbar sender og foretatt i den hensikt å fremme salget av varer eller tjenester eller øke tilslutningen til bestemte ideer”.

Hvis vi skal tilpasse denne definisjonen til et forum kan "som er betalt av" i teksten erstattes med "fra".

Siden Morten ikke har noen forbindelse til nettstedet mener jeg at hans opprinnelige post om nettstedet må oppfattes som "forbrukerinformasjon" og ikke reklame. At de omtalte sider ikke er komersielle er vel enda et moment som tilsier at dette ikke er reklame.

Nå ønsker ikke jeg å dra i gang en debatt om det slettede inlegget, men ønsker i stedet en avklaring fra forumadministrator om hva han oppfatter som reklame.

Med den snevre definisjonen moderatoransvarlig legger til grunn har vi da lov til å fortelle om nye produkter, enda mindre lenke til hjemmesider for produsenter og butikker?

Lurer også på hva som er tillatt å poste i Bok/Tv/Video/Blader/Foredrag/Kurs forumet hvis vi skal følge denne definisjonen?

Det viktige må jo være hensikten med postingen. Hvis formålet er å fremme salget av en vare eller tjeneste må dette oppfattes som reklame. Hvis formålet er å informere andre brukere om en vare eller tjenseste kan dette ikke oppfattes som reklame og bør dermed være tillatt.

Et annet moment som er viktig for å avgjøre om noe er reklame eller ikke er om den som poster har kommersielle eller andre tette bindinger til det som omtales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg starte med at regelverket her ikke dekker alle mulige definisjoner m.m.

Men vi jobber med nye formuleringer.

Jeg må til flyplassen nå men skal skrive et bedre svar her når jeg er tilbake.

Det ville da være greit om det ikke kommer en masse poster her da mitt svar vil gi mer info.

[ :) ]

Med vennlig hilsen

Eirik

Moderatoransvarlig for Fiskersiden.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da var jeg tilbake.

Våre kjøreregler her er mangelfulle på området rundt hva som er reklame, henvisninger samt “bruker nyttig informasjon”

Forord

Vi hadde for en tid siden en masse linking til alle mulige nystartede forum om alle mulige fiskeformer.

Vi så oss lei av at fangst rapporter her hos oss kun bestod av en link til et ekstern forum.

Vi mottok en masse klager på denne bruken av fiskersidens forum og vi så problemet selv.

Tiltak

Vi gikk da hardt tilverks og stoppet alle slike linkinger med henvisning til “reklame” regelen her.

Moderatorene hadde da utallige PM runder med diverse brukere vedr håndhevingen av regelen.

Status i dag

Det er helt klart at våre regler rundt “Reklame” er snevre eller har mangler.

Men i påvente av det nye forumet så vil det ikke skje noen endringer på regelen eller håndhevingen av den.

Dette for å ikke skape forvirring m.m.

Vi har i senere tid “løsnet” litt på grepet rundt “henvisning” til en fangstrapport som av forskjellige grunner/problemer m.m. Ikke kan postes her.

Men dette gjelder da linking til en gitt side med eks bilder som er for store for vårt forum osv.

Denne “oppmykningen” av reglene er gjort i samarbeid med noen brukere.

Frammover

Vi jobber på spreng med nytt forum. Dette er noe som har tatt utrolig mye tid.

Mye mer en det vi hadde trodd i starten.

Vi vil også gå over våre eksisterende regler og komme med en revidert utgave til det nye forumet.

“Reklame” biten av reglene er et område vi “sliter” med da det er meget vrient å lage en god mal.

Avslutningsvis

Så hva er reklame og hva er ikke.

Pr i dag (og gjeldene fram til det nye forumet og dets regler en online) så har vi ikke noen bedre definisjon en eksisterende regel samt den praksis vi har brukt for å håndheve den. Ja, jeg er tildels enig i at den er mangelfull og ja den skal bli bedre.

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Har noen spørsmål angående tråden "Sletting av innlegg"

" NOU 1974:61 defineres reklame som: ”…enhver form for kommunikasjon via et massemedium, som er betalt av en identifiserbar sender og foretatt i den hensikt å fremme salget av varer eller tjenester eller øke tilslutningen til bestemte ideer”.

At du ikke finner noe som er dekkende for forumet/internett i en lov fra 1974 finner jeg forståelig! [ :) ] (Humor om noen skulle lese den feil)

Men noen eksempler på postinger som vi ikke ser som, OK.

* Kom å se min fine nye layout

* Ny adr på hjemme siden min

* Nye regler på "konkurrerende" sider

Osv. (listen er lang)

Disse har ingen matnytting info for våre brukere.

Ting vi ser på som, OK

Der en henviser til en side med relevant informasjon i henhold til de spørsmål i en tråd og hvor en evt ikke kan kopiere/gjengi dette i vårt forum

Matnytting informasjon for våre brukere vedr fiske m.m. (Igjen vrien rundt def av "matnyttig")

Listen er her også ganske lang.

Men se på eksiserende praksis som mal

Men som jeg sa/skrev i Mortens tråd (som jeg låste)

Vi kommer snart med reviderte regler og vi kommer ikke til å endre eksisterende regler før det nye forumet er online.

Vi kommer også til å håndheve reglene med samme praksis som i dag fram til da.

Jeg ser det også som en helt naturlig del at vi tar noen tråder på de nye reglene i det nye forumet dersom det er behov for det. Pr i dag så er IKKE reglene i dette forumet oppe for diskusjon.

Men, trenger en bruker råd om vedkommendes posting er OK osv så er vi mange mods her og det er bare å sende en PM. Vi skal da hjelpe til etter beste evne.

Jeg håper med dette at vi kan la ting ligge på is en liten stund til så vi for tid til å gjøre vårt forum til et enda bedre sted for våre brukere.

Med vennlig hilsen

Eirik

Moderatoransvarlig for Fiskersiden.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i tillegg skyte inn at vi fikk en del sinte tilbakemeldinger fra andre nettsteder over at det i diskusjoner her ble tillatt at brukere hos oss fikk poste negative innlegg om andre fiskerelaterte fora og nettsteder. Vi har etter dette vært svært forsiktige med tråder omhandlende slik steder da spesielt et par av disse har en tendens til å dra på seg en lang liste med negative kommentarer og vi vil unngå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke skal være lov å poste linker til diskusjoner på andre nettsteder må være en unikt for nettsteder som omhandler fiske. Nå har jeg kontoer rundt på et titals andre fora (ikke fiske) og jeg har ikke sett lignende praksis noen andre steder. På de fleste andre fora jeg er linkes det til andre fora, og det er ofte på den måten man finner den informasjonen man er på jakt etter. Hvis man finner noe interessant på et annet forum som kan være av interesse for andre brukere på dette forumet, skal man da måtte gå veien om den populære PM'n?

Håper dere lager noen fornuftige regler for det nye forumet for dere går utvilsomt glipp av mye såkalt "matnyttig" informasjon med denne praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Aalerud

At det ikke skal være lov å poste linker til diskusjoner på andre nettsteder må være en unikt for nettsteder som omhandler fiske. Nå har jeg kontoer rundt på et titals andre fora (ikke fiske) og jeg har ikke sett lignende praksis noen andre steder. På de fleste andre fora jeg er linkes det til andre fora, og det er ofte på den måten man finner den informasjonen man er på jakt etter. Hvis man finner noe interessant på et annet forum som kan være av interesse for andre brukere på dette forumet, skal man da måtte gå veien om den populære PM'n?

Håper dere lager noen fornuftige regler for det nye forumet for dere går utvilsomt glipp av mye såkalt "matnyttig" informasjon med denne praksisen.

Det er de rene "kom til denne siden - Kom å se på forumet mitt - på dette forumet kan du finne" innleggene som er uønsket.

Linking til en gitt side som gir svar på spørsmål eller direkte link til ting relevante ting tar vi ikke bort.

Jeg håpet dette kom fram men da i mitt svar.

Men la det nå ikke gå sport i hvor kreativ en kan være på linking til andre sider/forum.

Som jeg skriver så har vi løsnet litt på linking/henvisning men vi har ikke endret praksis rundt “Kom å se på forumet mitt”

Med vennlig hilsen

Eirik

Moderatoransvarlig for Fiskersiden.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.