Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret og størrelsen på fanget fisk.


rug
 Share

Recommended Posts

På forumet her har jeg inntrykk av at svært mange har tatt sjø-ørret på 3-4 kg...

Er det vanlig å få så stor sjø-ørret eller lyver mange på seg størrelse...

For å sette påstanden min i et visst lys så kjenner jeg en i Danmark som fisker svært meget og han fører sirlig dagbok med fangstmetode, innsveivingshastighet, vanntemperatur osv osv....

I 2005 har han til nå fått ca 150 sjø-ørreter.

I Danmark har jeg inntrykk av at sjø-ørreten er større enn i Norge. På tre dager (ca 4 timer fiske hver dag) fikk "statistikeren", hans bror og jeg ca 15 sjøørreter hvor INGEN var under det norske minstemålet på 35 cm.

Uansett, han har fått langt over 1000 sjø-ørreter til nå i sin fiskekarriere, KUN ca 30 av disse har vært over tre kg.....og ca 15 av disse over fire kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror nok at det lyves over en lav sko[8D] Man er da sportsfisker[ :) ] Det er også interessant å se at omfanget av bildedokumentasjon er omvendt proposjonalt med fiskens størrelse[ ;) ] Registrere også at noen aldri rapporterer om stor fisk i sesongen (sjøørrett fiske i elv), mens når sesongen omtales i ettertid har man fått opp til flere fisk på både 3 og 4 kilo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Kan vel også være at man er mer tilbøyelig til å legge inn en fangsrapport når man har fått premiefisk enn når turen gir bare småfisk. Slik kan man jo få inntrykk av at det tas mer stor fisk enn hva som er tilfellet.

'

Jeg synes det er greit at folk lager fangstrapport om SØ som heller ikke er så altfor stor heller, spesielt interresert om fangster i nærmiljøet. Er greit å få vite og se hvor folk fanger diverse fisk som en informativ nøkkel om hvor det er aktivitet for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Kan du utdype dette litt....?

Tenker på ting som:

- Større sø holder seg oftere lenger ut i fjorden (lenger fra gyteelva enn de mindre eksemplarene)

- Større sø spiser gjerne mer småfisk enn de mindre som mer spiser "smårusk" i fjæra.

- Større sø er mindre stimfisk enn de små

- Større sø er mer sky enn de små og går inn på tidspunkter det ikke er så mange fiskere ute.

- Større sø stiller strengere krav til stedene de evt går inn og beiter om natta, bla.a. m.t.p. retrettmulighet.

Er mange andre ting også, uten at jeg skal mase om det.

Poenget er at man til en viss grad styrer snittstørrelsen på sjø-ørreten man får etter når og hvordan man fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamolund har nok rett i at en svært så normal størrelse, Oslofjorden ihvertfall, ligger opp til ca. halvannen. Er altså ganske "vanlig" for de av oss som fisker mye etter sjøørreten akkurat den størrelsen.

At det går større fisk, ja det gjør det, men det er ikke dagligdags for noen skulle jeg mene å trekke 3-4 kilos fisk.

Hvis jeg tar meg selv som eksempel, har jeg (bortsett fra det siste året) i en 10-års periode hatt i snitt 150 fiskedager i sjøen pr. år, nettopp etter sjøørret. Det har vært vanlig for meg å få en ca. 100 pr. år. Av alle disse over alle årene, har jeg kun fått 1 fisk i leiet du nevner; 3,8 kg. Jeg fisker i all hovedsak fra land m flua, vader lite. Nå tar jeg ikke opp all fisk, jeg setter nok 80% tilbake.

De er sjeldne. Men når det skjer er det desto hyggeligere da. Bare se på den Tom tok i mai, 7,28 kg var d vel. Drar ikke sånn fisk hver dag.

Det er klart at når man får en slik rugg, så skal man ha en god porsjon selvdisiplin for å sette ut den igjen, men jeg er helt enig med de som mener at fisk over et par kilo gjerne kan settes igjen.

Tror ikke folk lyver om størrelser, de bare tar i litt noen ganger.

Jeg ser det er mange som virkelig sliter med i det hele tatt å få sjøørrett, og det er lett for de å tro at andre tar i. Sjøørreten er ikke vanskelig å få! Men begrepet vanskelig er jo relativt som så mye annet.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg enig med de fleste her at det ikke er dagligdags med stor sjøørret. Når jeg studerte i Sogndal så var vi en gjeng som fisket jevnt og trutt etter sjøørret, hovedsakelig med flue i fra land. Jeg var den ivrigste (eller den dumeste, kommer an på hvem som ser) og hadde i snitt 4-5 turer i uka. og i løpet av 3 år med dette fisket så lå vel snittet på fisket rundt 1kg (stortsett i mellom 0.5-1.5) mens kunn to store (3 og 4.5) som jeg var heldig nok til å få på land mens ingen av mine kompiser fikk fisk over 2kg selv om de fisket mye.

Så konklusjonen er vel at man skal fiske mye og ha litt flaks for å klare å lure de store ørretene.

Men en ting som skal sies er at det fins hotspots som leverer disse fiskene oftere en andre, så finner man en sån plass så kan man nok klare å øke antallet på stor ørret.

Det at man ser en del store fisker inne på forum som dette er jo ikke så rart, mye morsomere å visse fram en stor fisk en en på 0.7kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gabrielsen er inne på så er det ofte alfaomega hvor man fisker i forhold til størrelsen. Det er ikke uten grunn til at de største fiskene blir ofte tatt midtfjords og dypt, da de er 99.9% fiskespisende og jakter rundt etter brisling, sild etc i dypere vannlag. Disse kommer en sjelden gang inn til land, feks ved Elnestangen hvor det hvert år blir tatt større sjøørret. For min del har jeg meste parten av mine store ved båtfiske med flu. Disse er da tatt 100 - 300m fra land ved grunner i fjorden. Rett utenfor to av grunnene er det kjente "triangelet" i oslofjorden der storørreten cruiser, og ikke uten grunn har jeg mine største fisk derfra 3+ fisk altså. Det skal vel også sies at det kommer ann på hvor mye tid man bruker. Jeg brukte MYE tid i fjorden etter sjøørret og fikk som regel greit. Jeg har da fått stor fisk på elnestangen, så vel som snarøya, bunnefjorden, etc etc, dog ikke større enn 3,8. Men flere på 3 - 3,2. Jeg VET at mange fiske mye etter sø og sjelden får noe større enn halvkilos kilos fisk. Tror de da bør revirdere. Mindre antall fisk, men desto større fisk da de endelig får. Ny plasser der man kommer til storørreten som har gitt opp krepsdyr og småreker som bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har ikke sagt at folk ikke får stor fisk.....

Jeg stiller spørsmål ved det inntrykk som skapes ved at folk ikke forteller hvor mange små fisk de får pr stor...

Dansken jeg nevner har fått sjøørret på ca 6 kg hvis jeg ikke husker feil...men han er også så ærlig at han forteller om de han får på 500 gram...

Jeg er så pyton lei av inntrykket enkelte gir om at det "bare er å gå i sjøen for å plukke seg en sjøørret"...De som drar 100+ fisker i løpet av et år fisker "en del timer"....og det er for de fleste "once in a liftime" å få SØ på over 4 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid artig å få fisk men jeg legger ikke alltid ut rapport selv om jeg får fisk. For min del legger jeg ut rapport når jeg har fått noe jeg vil dele med andre. Det være seg en fangst jeg er ekstra fornøyd med eller en artig tur. Tror jeg fortsatt har til gode å legge ut en rapport om blanking.

Delvis handler dette også om en kultur for dette på forumet, slik jeg ser det. Alt rapporteres ikke, men ser ikke noe galt i det. Men vil samtidig si at jeg synes det er artig å lese om andres turer selv om de ikke har fått fangst.

Om noen lyver på seg fangst - det tror jeg ikke jeg vil være med på å spekulere i...

Burde kanskje bli flinkere til å rapportere fangst, så:

Var og besøkte frodeh i helgen. Fisket lørdag og søndag. Søndag ble også jamolund med. Mye vind men behagelig temperatur. Det ble blanking på lørdag, og en Brun 8 hg SØ søndag. [ :) ] Takk for fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de tallene du nevner Remy er det ikke rart det bare blir småfisk på resten av oss. Kan med sikkerhet si at min snittvekt på sjøørret ligger godt under kiloen. Har dog vært over tre jeg også, men den nest største veide ikke mer enn halvannen. Men hva er snittvekten på gytefisk i de viktigste Oslofjordelvene/bekkene? Noen som vet det? Da kan man vel trekke fra endel for å finne gjennomsnittsvekten på dem som til enhver tid er ute i sjøen.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Med de tallene du nevner Remy er det ikke rart det bare blir småfisk på resten av oss. Kan med sikkerhet si at min snittvekt på sjøørret ligger godt under kiloen. Har dog vært over tre jeg også, men den nest største veide ikke mer enn halvannen. Men hva er snittvekten på gytefisk i de viktigste Oslofjordelvene/bekkene? Noen som vet det? Da kan man vel trekke fra endel for å finne gjennomsnittsvekten på dem som til enhver tid er ute i sjøen.

Dr.Fish

Arbeidet som OFA gjør med å flytte fisk fra Nedre Foss, kan være med på å gi en viss indikasjon på størrelsen i Akerelva. Ble flyttet 43 fisk i år, Nærmere 80 % av dem var SØ. største opp mot 3 kg. Link til rapport og bilder. http://www.ofa.no/page?id=77&key=8572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er som Remy sier at man har mye større sjanse for stor SØ om man har tilgang på båt og vet hvor hotspotene er! For min egen del fisker jeg kun fra land og det har det blitt ca 25 fisketurer etter SØ i år, med 11 stk som fangst. Kun to av de var over kiloen, med største på 1.24, så det er ikke så mye å skryte av herfra! ...men jeg er i hvertfall ærlig da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Med de tallene du nevner Remy er det ikke rart det bare blir småfisk på resten av oss. Kan med sikkerhet si at min snittvekt på sjøørret ligger godt under kiloen. Har dog vært over tre jeg også, men den nest største veide ikke mer enn halvannen. Men hva er snittvekten på gytefisk i de viktigste Oslofjordelvene/bekkene? Noen som vet det? Da kan man vel trekke fra endel for å finne gjennomsnittsvekten på dem som til enhver tid er ute i sjøen.

Dr.Fish

Sandvikselva kan, til tross for fiskedød, regnes som en meget viktig gyteelv. Der har i alle år snittet ligget på rundt 1 kg blank. Ved stamfiske har det sjeldent blitt tatt ørret over 3,5 kg. Største jeg vet om er rundt 5 kg.

Jeg har grovt regnet ca. 1000 SØ selv. Fordelt på ca. 700 i S.elva og 300 i sjøen. Av disse har jeg 2 i S.elva på 3+. I sjøen har jeg kun 4 over 2kg. Snittvekta på fisk fanget i sjøen har vært lavere enn fisk fanget i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rug; jeg tror vi skal glede oss over at andre får fisk, om den av og til kan være litt oppskrytt, hva gjør vel det? For mange er det en del av fisket det også; å spre armene litt videre enn målestokken faktisk viste, og det er helt greit, ihvertfall for meg. Skal man derimot føre en sannferdig statistikk, blir det jo noe helt annet.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.