Gå til innhold
Fiskersiden

Tid for isfiske for mange.


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Nå nærmer tiden seg for isfiske, noen har allerde begynt.

Det som er viktig gutter og jenter er sikkerhet, ta godt vare på dere selv og ta med det sikkerhetsutstyrer som kreves under en isfiske tur.

Legger ut denne tråden her bare for å minne dere på hva som kanskje kan skje og som skjedde med en av våre moderatorer i fjor.

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...fiske,sikkerhet,

Så folken husk isvett, og ha en trygg og fin isfiskesesong.[ :) ]

Husk og legg inn rapporter folken. fisk eller ikke fisk.

Et bilde eller to setter alltid spiss på en fiskerapport[ ;) ][ :D ]

Kom gjerne med innspill om hva som bør være med og hva man skal passe på under en isfisketur. Sikkert mange som har forskjellige erfaringer rundt dette med sikkerhet på isen[ :D ]

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhet er veldig viktig.

Pigger er en selvfølge uansett istykkelse. Mange sjøer har såkalte "varmehull" som er en følge av gass/luft fra bunnen. kommer det snø oppå disse ser man dem ikke.

Her i vårt distrikt har vi hatt noen drukningsulykker på isen. Mange tar lett på sikkerheten fordi de er så godt kjent etter mange års fiske på sine lokale vann og det er desverre de som gå igjennom.

Bruk aldri spark, ski eller skøyter på den første isen fordi da vil man komme veldig langt inn på dårlig is og det kan få fatale følger når isen ikke holder når man skal opp igjen.

Jeg har vært på mye tynn stålis og har lært meg mye om isen under ulike værforhold osv. Tynn is ved kuldegrader kan holde, men ved varmegrader kan den være farlig.

Skal isen testes så prøv der det er under 1 m dypt, da er man trygg.

I år har vi hatt/har mye vann i våre vassdrag og dette gjør at isen legger seg seint og kan være farlig på plasser man vanligvis er trygg.

Bruk hue!! Det sier vi her på vinger Caddis!!

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sikkerhet i høysetet ja!

Får man en usikkerhetsfølelse i det man beveger seg ut på isen mener jeg det er bedre å avbryte enn å fortsette. Det er på ingen måte "pinglete" og ombestemme seg, men det viser vel heller at man har huet på rett plass. Fisketuren blir heller ikke veldig underholdene hvis man går med konstant klump i magan.

Alt nødvendig sikkerhetsutstyr skal også brukes til enhver tid...uavhengig av istykkelse/kvalitet. Vet at noen kanskje syns det er litt ukomfortabelt/flaut å løpe rundt med pigger og flytedress på 10 meter tykk is, men poenget er at det skal gjøres til en rutine og bruke dette. Det skal være like naturlig å henge piggene rundt halsen før man går ut på isen som det er å feste sikkerhetsbeltet når man setter seg i bilen. Selv om kjøreturen bare er planlagt til 5 minutter..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hmm.. kanskje man skulle ha kjøpt det..er det slik at den er høvelig vanntett også? hvis man har ullundertøy,pigger,generelt bra vintertøy, en fiskekompis og to mobiler skulle vel det holde? 1200kr er jo ikke så mye, men kan man spare her blir det jo flere balansepilker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du er rette mannen å spørre, Håvard. Godt det gikk bra ifjor!

Se xxl har denne dressen til 1000 kr nå: http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____38170.aspx

Elbe sin er vel også ok? (1300 kr): http://www.elbe.no/Produkter/Bekledning/Fl...lyteoverall/791

Jeg vurderer å kjøpe meg en slik dress, men jeg har jo slik oppblårbar pølse som skal klare 175 N da. Har ikke prøvd den utapå dressen enda, men kan ikke skjønne det kan være noe stort problem å bevege seg med den.Jeg får vel teste det jeg har før jeg evt. kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Uansett utstyr så er det greit og være to eller flere hvis uhellet er ute.

Ser for meg en lang seilas fra Grønnøysund til Sarpsborg hvis man slår hodet i iskanten på vei ned eller at du sitter på et isflak som har løsnet.

Sikkerhetsutstyr trenger man først når du eller andre har driti seg ut.

Kan man virkelig forvente seg at andre ofrer livhanken sin for deg?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.