Gå til innhold
Fiskersiden

Jerkfiske, er vi mange ??


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Jerkfiske virker som er på veg inn i vårt mangfoldinge fisketekniskemiljø.

Kunne vært litt morro å se hvor mange her inne som har begynt eller seriøst tenke på og begynne med dette fiske.

Kanskje vi kan gjøre noe i lag etterhvert [ :) ][ :) ]

Skriv gjerne litt om egne erfaringer eller kom med spørsmål i forhold til emnet[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde likt å se en artikkel eller noe som forklarer litt hva dette går ut på, skjønner ut i fra navnet at det har noe med jerking(rykking?) å gjøre, men bortsett fra det er jeg ganske blank. Og ut i fra foskjellige rapporter her inne virker det som en ganske morsom og effektiv fiskemetode som jeg gjerne vil vite litt mer om, og hvis det ikke kreves for store investeringer hadde det sikkert vært gøy å prøve seg litt.

Bare et lite innspill fra en ikke så altfor aktiv fisker som gjerne vil lære noen nye triks. :)

EDIT: og hvis det er en artikkel jeg har oversett, beklager jeg altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av westside

150 kr. per Jerkbait?! Var dyrt må jeg si.. Men man fisker vel stort sett høyt i vannet så problemer med å sette seg fast å miste baiten er vel liten...eller?

Det er de billige som koster det. Og man fisker ikke bare høyt i vannet, noe som er en vanlig misoppfatning. Og jeg har satt meg i bunn på 6 meter, med et av mine hånlagde USA baits, heldigvis var det en engel ved navn Espen Ørud som fikk den opp med luresaveren sin. [:X]

Blir vel å lage en artikkel etterhvert, men ttt [ :) )]

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden er artig ja, som andre og har nevnt her før, man kjenne hogget ned i tåneglene, uansett om gjedda er 1 eller 5kg. Mange synes stengene er så stive og da er det ikke gøy å drille fisk, tja, men det kompenseres av selve metoden og taket, LETT! OG det er faktisk større utfordring å drille fisk uten særlig demping i stanga.

Dyrt tja en standard god gjeddewobler ligger jo 100+ leia den og. Stang til 1000.- er jo ikke dyrt, og snellene er jo vanlige multiplikator sneller, og den er like dyr om du skal ha den til lakse eller jerkfiske.

Jeg har flere stenger, så om det skulle passe så har jeg stenger og baits til låns.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:

Jerk fiske er fiske med "wobblere" som ikke wobler, eller har noen egen gange. Man bruker da stanga, jerker/rykker nedover, for å gi jerkbaitet gange. Noen er laget for å gå ut til sidene (Gliders) og noen dykker (og det er dette som er Jerkbaits egentlig, kalles også for divers, men jerkbait er det korrekte, om man skal være fin på det) Og noen bruker uttrykk som hybrids, det vil si en blanding.

Jerkbaits/divers flyter, og når man rykker i stanga så dykker de ned, som en skadet fisk som prøver å komme seg ned, og i sikkerhet. Gliders kan fiskes veldig forskjellig, men i utgangs punktet glir dem fra side til side, som en vimsete fisk :) Disse er somregel synkende, og kan fiskes på ønsket dyp.

Utstyret man bruker er kraftige og korte stenger*, dette fordi at 1. baitsa veier opp til 300 gram, 2. med myke stenger forsvinner effekten av jerket ved at stanga bøyer seg.

*Trenden i USA nå er større baits, høyere kasteklasser på stengene, i tillegg til at stanglengdene ser ut til å bli lenger. Lurer på om jeg ikke ryker på en 8oz stang ja :)

Det som gir gliderne gangen er perfekt vekting med bly.

xray.jpg

Røntgen av et Hughes River Bait, husker ikke hvilken modell, men disse er DYRE, ligger på en 3-400.- i USA og veier opp til 10,5oz og 14" lange, hånds****a og håndlakkert :)

Basseng demo av Llungen Lures produkter:

http://media.outdoorsfirst.com/llungenlures_350.wmv

håper det ikke ble for mye svada, og at noen skjønte litt. Holder VM i fyllesjuke her i dag...

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Jerkfiske virker som er på veg inn i vårt mangfoldinge fisketekniskemiljø.

Kunne vært litt morro å se hvor mange her inne som har begynt eller seriøst tenke på og begynne med dette fiske.

Jeg har seriøst tenkt til å teste ut dette fisket.

Snelle har jeg shoppet inn og jeg har bestemt meg for hvilken stang jeg skal kjøpe.

Snelle : Ambis EON E5601

Stang : Fox Piker Jerk 6,6

Meeeen dama har satt stopp for innkjøp av nytt utstyr (ikke forbruksvarer) frem til over jul... montro om hun har en plan bak det å være med på torsdagskveldene hos Avkroken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er mange nok nå til et eget jerk- eller gjeddeforum.

Dette hadde vært greit, så slipper man å scanne mange av de andre forumsidene for å finne info om gjedde/jerk.

Siden eventmanageren nå er på gli er dette kanskje innenfor rekkevide for de som er interesserte..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 av 2000 kvalifiserer ikke automatisk til eget forum, men vi ser jo stadig på saker vi kan gjøre for forskjellige grupper og på artikler som kan lages osv, så all info er nyttig for oss å ta med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. JerkBait er vel noe som etterhvert ikke er et nytt fenomen her til lands, jeg begynte med det i våres jeg.. har fått etpar smågjedder på det bare, men har ikke vært de helt store turene i og med at Gjeddekjeft min fiskekompis ikke hadde Jerk utstyr før seinere.. selv valgte jeg å handle meg Buster Stiff stanga og Abu sin Ambassadeur JB snelle, dette er et oppsett som jeg liker veldig godt kombinert med PowerPro såklart og det meste StrikePro har å by på av "beten".

Man skjønte vel lett at dette kom til å ta av etterhvert, men butikkene var veldig sparsomme med å ta inn ting og tang siden de ikke visste hvor det kom til å gå.. på den annen side så har alle butikkene jeg har kontakt med nå sagt at de kommer til å satse på JerkBait neste år, Rapala kommer med JerkBaits, StrikePro kommer med nye baits, Westins kommer med baits og faktisk Abu også. så det blir spennende å se hvordan dette blir til våren. Uansett så finner man ikke et mere spennende fiske, man er i konstant bevegelse og den stumme lina gjør at hvert eneste hugg kjennes nedover ryggmargen. Viva la JerkBait!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tilgang i butikker så tror jeg den vil bli vesentlig bedre til våren.

Er vel flere aktører som vurderer Jerk utstyr veldig sterkt.

Blir spennende å følge med på messene utover våren om det vil komme noe spennende nytt innen Jerk[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.