Gå til innhold
Fiskersiden

Spm ang jerkbait-fisket


Recommended Posts

Lurer på et par ting ang jerkbaitfisket.

Hvorfor må "sluken" (jerkbaiten) være så innmari tung? Er det f.eks for å strekke snøret skikkelig slik at det ikke er noe slakk som reduserer rykkingen fra stanga? Eller er det fordi de er store.

Og den manglende innebygde bevegelsen som gjør at du må rykke for å få til ønsket gange, går ikke den an å "bygge inn" i sluken slik at man ikke behøver å rykke så voldsomt? Så på Geddfeber hvordan sluken han brukte gikk i vannet og det minte jo ganske mye om hvordan Tasmanian Devil oppfører seg når man rykker i stanga når man sveiver inn. Forskjellen er vel at Tasmanian roterer mens det gjorde ikke jerkbaiten.

Bevegelsen til sluken er jo ellers et resultat av slukens innebygde bevegelser og stangføringen (rykkingen) til fiskeren. Her har man altså tatt bort mye av bevegelsen i sluken og heller økt fiskerens jobb med å tilføre bevegelser med å rykke i stanga. Hva er det som gjør at dette blir mer effektivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort trevirke og alt blyet som skal gi den rette gangen og synkehastighet=tungt :D Tyngde må det og være når baitet skal klare å gli gjennom vannet, ta skjea av en balsawobler og ser hvor langt den flyter gjennom vannet.

Noen jerkbaits har gange ved innsveiving, ikke woblete, men store sikksakk buer.

Om du så på videon i den andre tråden, hvor caddeman spør om hvor mange jerkere man er, så ser du vel at de ikke går som en wobler. En wobler går i en rett bane, mens et jb hopper frem og tilbake opp og ned, store bevegelser er jo mer synlig, og en jerkbait ser faktisk ut som en skada fisk, noe jeg mener en wobbler ikke gjør, med mindre man twitcher dem (twitch er små rykk, lite jerk på en måte) Rapala Husky Jerk, X-Rap er typiske bass jerk/twitchbaits, prøv å jerke en slik så skal du se at den ser skikkelig skada ut.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg begi meg ut på de store forklaringen, men må si at jeg alldri har sett et bait som oppfører seg slik i vannet som jerkbaiten gjør.

Dens bevegelser (hvis man jerker riktig) mener jeg er rimelig unik i forhold til alt annet som jeg har sett.[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.