Gå til innhold
Fiskersiden

Artslister : spm og svar


Recommended Posts

På tide å nummerere lista ja, men jeg er ikke så glad i tall...[ ;) )] Trodde først at du hadde talt med småkveita, men hun går i samme klasse som måker, Donald, krabber, kreps og diverse trær og busker. Fikser nummerering nuh!

PS! Takker herved Vilhelm for å skaffet med årets første nye art. [ :D ] Itj no stræss med oppdatering, Thor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Jim Frode: rett skal vel være rett. kloskate? når og hvor? og "nebbskata" har vel både eksperter i england og vitenskapsmuseet konkludert med at var ei piggskate? nebbskate skal ha 2 rader med pigger...

har ingen problemer med å stryke kloskata fra lista....

du hadde den jo på lista di i nesten et år før du fikk din første av slaget[ :D ]

når det gjelder nebbskata, den sitter litt lengre inne, den er så forskjellig i fra alle de andre piggskatene at jeg nekter å gå med på at det er en piggskate.er ikke sikkert det er en nebbskate,men heller ikke en piggskate spør du meg

du nevner pigger,jeg har fått piggskater med 3rekker,5rekker og helt uten pigger, så hvorfor kan ikke en nebbskate ha varierende antall piggrekker?

og når det gjelder hva eksperter i england og vitenskaps museet i trondheim har konkludert med,vet ikke jeg ,har ikke sett noe skriv eller oppslag om det. men hvis du har ,legg gjerne ut en link til det så jeg får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail fra vitenskapsmuseet:

Når det gjelder bildene av skatene du har sendt har jeg ikke hatt tid til å se så nøye på dem, men det ser i første øyekast ut som om dette er piggskate..

Svaret fra Davy Holt på WSF får jeg ikke fram akkurat nå da forumet deres er nede for øyeblikket. kommer tilbake med det så fort siden er oppe igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder av di skate først, og bilder av nebbskate nedenfor:

2022_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/953/2022.jpg

2023_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/953/2023.jpg

2024_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/953/2024.jpg

Ei nebbskate:

shagreen.jpg

shagreentail.jpg

Legg merke til at nebbskata er helt glatt på kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 1 month later...

I lys av vinterens fangster av strømsild i Sandebukta er jeg ganske sikker på at det var strømsild på opptil 140 gram jeg fikk flere av i Sandebukta vinteren 1996, og ikke vassild. Er det da greit å bare bytte på dette i artslista, siden det er så overveiende sannsynlig en strømsild og ikke vassild? Eller bør jeg stryke arten? Velger å gjøre det siste.

Er heller ikke 100 % sikker på en gullbust fra 1996, har ikke bilde så jeg stryker denne også.

Etter å ha fått 8 nye arter jeg har vært helt sikker på har jeg gått gjennom alle artene og vært så kritisk som mulig, men kan i hvert fall nå stå 100 % inne for hver eneste fisk.

Kjipt å "miste" arter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vanskelig problemstilling dette. I utgansgpunktet følges den offisielle Norgesrekordlisten til Villmannsliv.

Mange ønsker i tillegg å ha med solabbor, da denne arten allerede finnes i mange vann, og tydelig reproduserer og trives her i Norge. Selv om juryen i Villmarksliv har avvist rekord på arten foreløpig er det bare et tidsspørsmål til arten må regnes med som en art i Norge, slik den er i mange europeiske land.

Det samme gjelder også for stor del grundlingen som vel også ble avvist av juryen.

Andre mer "eksotiske" arter som sterlett, stør++ vil ikke telles med, selv om vi vet det går slike rundtom i Norge også...

Ettersom dette er en tjeneste av og for brukerne har vi i stor grad latt det være opp til brukerne hvilke arter de teller med, dette er ikke FS sin artsliste-oversikt, men BRUKERNE sin oversikt :lol:

Thor E er "brukeransvarlig" for listen og kommer sikkert med et oppklarende innlegg etterhvert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stør har det tross alt vært en naturlig stamme av i Norge i alle tider! Om den nå kanskje er fullstendig utryddet eller ikke vites ikke.

Vet man att Solabboren har vært reproduserende i Norge i 5 år?

Ikke for å være kritisk. Men det er vel en begrunnelser fra Villmarksliv når det gjelder disse artene?

Syns dette er litt å slå ring rundt den kriminaliteten som har skjedd. Tenker ikke spesielt på den brødtette akvaristen. Men heller den hjernedøde mannen som har flyttet fisken videre rundt. Det er jo nå fisk i masse isdammer i Asker, og det er jo ikke bekk e.l. imellom slik jeg har forstått det.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størproblematikken tar jeg når den kommer (dvs noen får den på stang i Norge :lol: )

Sterlett er UTE, da den ikke kommer rekende av seg selv, og ei heller reproduserer.

EDIT: Vil få presisere at vi ICKE har hatt en stamme av stør i Norge, men de som har blitt funnet langs norskekysten er fisk på vei fra eller til tyske elver for gyting

EDITEDIT : MEN støren er muligens på vei tilbake i Tyskland pga utsetting av fisk i de nå mye reinere tyske elvene, og dermed så er det ikke umulig at de atter en gang dukker opp langs norskekysten

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet man att Solabboren har vært reproduserende i Norge i 5 år?

Med de mengdene solabbor som finnes rundtomkring, så må de MINST ha vært der ute i 5 år :lol: Jeg hørte rykter om dem for 3-4 år siden. OG regner ikke med at jeg som bor her på vestlandet er den første som hører om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de mengdene solabbor som finnes rundtomkring, så må de MINST ha vært der ute i 5 år :D Jeg hørte rykter om dem for 3-4 år siden. OG regner ikke med at jeg som bor her på vestlandet er den første som hører om dem.

De ryktene dukket vek først opp i nettakvariet.no?

det er jo observert store mengder yngel i en av Askerdammene i år, så at den reproduserer er det ingen tvil om. Om den har vært her i 3, 5 eller 25 år er vel da av mindre interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ryktene dukket vek først opp i nettakvariet.no?

det er jo observert store mengder yngel i en av Askerdammene i år, så at den reproduserer er det ingen tvil om. Om den har vært her i 3, 5 eller 25 år er vel da av mindre interesse.

Ikke hvis kravet til att den skal være med er 5år?

Mitt synspunkt er iallefall att det tas for lett på slike utsettinger, og att miljøet må vise att de tar avstand! Det gjøres ikke på denne måten. Fin fisk, jøss a meg, men er som ett skadedyr å regne i utlandet. Og blir spredd av menneskehånd i disse dager!! Mijøet kan ikke starte ett hylekor, og klage på att man ikke for lov til å sette ut karpe, eller annen fisk. Hvis dette er ansiktet utad mijøet vil ha, kan man nok glemme fremtidige lovlige utsettinger. :D

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis kravet til att den skal være med er 5år?

Mitt synspunkt er iallefall att det tas for lett på slike utsettinger, og att miljøet må vise att de tar avstand! Det gjøres ikke på denne måten. Fin fisk, jøss a meg, men er som ett skadedyr å regne i utlandet. Og blir spredd av menneskehånd i disse dager!! Mijøet kan ikke starte ett hylekor, og klage på att man ikke for lov til å sette ut karpe, eller annen fisk. Hvis dette er ansiktet utad mijøet vil ha, kan man nok glemme fremtidige lovlige utsettinger. :D

Er det et reelt krav??

Trodde 5 års greia var brukt som et argument jeg... altså ; "Den har jo vært her i minst 5 år og reproduserer.." Tror ikke villmarksliv folka har satt noen års grense.

Vet du noe mer enn andre??

Det arten har blitt oppdaget flere steder dette året vil ikke automatisk si at de er satt ut i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis kravet til att den skal være med er 5år?

Mitt synspunkt er iallefall att det tas for lett på slike utsettinger, og att miljøet må vise att de tar avstand! Det gjøres ikke på denne måten. Fin fisk, jøss a meg, men er som ett skadedyr å regne i utlandet. Og blir spredd av menneskehånd i disse dager!! Mijøet kan ikke starte ett hylekor, og klage på att man ikke for lov til å sette ut karpe, eller annen fisk. Hvis dette er ansiktet utad miljøet vil ha, kan man nok glemme fremtidige lovlige utsettinger. :D

Helt enig med deg i det du skriver og det er synd at den blir (hvis så er tilfelle) fortsatt spredd rundt.

Men, jeg har problemer med å sette skille mellom solabbor og en del andre arter, som også er utsatt.

Når noen får en Canadarøye på Lutvann eller Nøklevann så er det en stor bragd i sportfiskesammenheng, men burde det være det?

Canadarøye er en spennende fisk, men den har ingenting i norske vann å gjøre. Den spiser opp eksisterende fiskebestander og har med seg ukjente parasitter?

Hva med regnbueørret?

Det at solabborren er liten og uten sportsfiskeinteresse er så, men nå ser det ut til at arten har fått feste, i hvert fall i Askerområde.

PS: Dvergmalle har vel mindre utbredelsesområde enn solabboren (bare en tankevekker i hht bl.a VL.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et reelt krav??

Trodde 5 års greia var brukt som et argument jeg... altså ; "Den har jo vært her i minst 5 år og reproduserer.." Tror ikke villmarksliv folka har satt noen års grense.

Vet du noe mer enn andre??

Det arten har blitt oppdaget flere steder dette året vil ikke automatisk si at de er satt ut i år.

De 5 årene det gjelder, står som ett krav for artslistene på fiskersiden. Det står som første post under artsliter.

Vet nok ikke noe mer enn deg jeg Trym :D

Tom Ole:

Jeg er også klar over att dvergmallene har mindre utbredeles. Men dette skjedde vel for en drøss med år siden, og er vanskelig å ta tak i nå. Det som nå er viktig, er å gi ett intrykk av att vi tar ansvar og er seriøse. Slik att man i fremtiden kanskje kan få flere lovlige karpevann i Norge f.eks. Tror ikke det å ukritisk ta imot skadedyr som denne med åpne armer, fremmer vår sak!

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 5 årene det gjelder, står som ett krav for artslistene på fiskersiden. Det står som første post under artsliter.

Vet nok ikke noe mer enn deg jeg Trym :(

Tom Ole:

Jeg er også klar over att dvergmallene har mindre utbredeles. Men dette skjedde vel for en drøss med år siden, og er vanskelig å ta tak i nå. Det som nå er viktig, er å gi ett intrykk av att vi tar ansvar og er seriøse. Slik att man i fremtiden kanskje kan få flere lovlige karpevann i Norge f.eks. Tror ikke det å ukritisk ta imot skadedyr som denne med åpne armer, fremmer vår sak!

Helt enig med deg Robert, jeg bare finner det litt vanskelig å svelge at VL fortsatt godkjenner nye Nrekker på dvermalle. hadde de vært konsekvente hadde de fjernet denne fra Nrekklista. Dvergmalle er et større skadedyr enn solabbor i sportsfiskeøyemed.

I og med at de seytter fokus på dvergmalle, kan dette også være med på at folk finner den spennende og flytter den til andre vann.

Dersom målet til VL er å redusere miljøkriminalitet i form av ulovelige utsettinger, burde alle skadefisk (ferskvann) vært fjernet fra Nrekklistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.