Drømmefisken

- Vinn drømmereise til Alaska for to i Norges nye landsdekkende fiskekonkurranse! Premier for over 500.000 skal deles ut.

DU kan enkelt delta, uansett hvor i landet du bor og hvor mye du fisker. Månedlig premiering. Les mer her; https://goo.gl/3zSMUq 

Martin S

Artslister : spm og svar

Recommended Posts

Såvidt jeg vet, mener de fleste at siken er en art, men det er store populasjonsvariasjoner, og du har planktonspisende, bunndyrspisende sik etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tangstikling er btw ICKE en nål, men en stingsild ! Men ja de teller begge to, alle tre om du vil. Det er egne arter. Poenget er bare det at det ikke er registrert n.rek på dem ennå !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha sett over lista til mr.Bekkevold som nå endeligt er lagt ut kan jeg se at 90 er lett innenfor rekkevidde for vår alles hofffrilancer, rockemusiker og sportsfisker !

Han mangler lette artet som :

Piggvar

Fjesing

Dvergulke

Lomre

Kloskate

Tangkutling

Tangkvabbe

Så ta turen vest til neste sommer Cato, så garanterer vi minst 5 av disse !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HelgeL: hvor i svarte helsike har du fått flekkskate ?? Og ikke minst har du bilde ???

Såvidt jeg vet er det bare fanget ett -1- eks av flekkskate i Norge noensinne, og det var av Nordtveit og ikke deg :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

HelgeL: hvor i svarte helsike har du fått flekkskate ?? Og ikke minst har du bilde ???

Såvidt jeg vet er det bare fanget ett -1- eks av flekkskate i Norge noensinne, og det var av Nordtveit og ikke deg :-)

En som er meldt inn heter det.[ :) ]

Samme plass som nordtvedt. Fiskene tok forskerne med seg. De identifiserte dem som fs der oppe, jeg forholder meg til dem da de ihvertfall vet mer enn meg. Skulle egentilig fått tilbake noen endelige bekreftelser/avkreftelser og bilder men har ikke hørt noe mer. Fiskene var mindre enn Nordtveds fisk uansett. Vi fikk mange der oppe, de fleste ble direkte identifisert som pigg og klo, mens noen igjen tok de og brukte lupe på og tok med seg. Skal se om jeg har bilde som viser en av dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal få tellet opp mine etterhvert, tror jeg puster deg hardt i nakken eller kanskje til og med forbi deg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fett Helge, mye som tyder på at jeg vurdere en tur til Lygninfjorden til vintern forstår jeg !!!

jeje Remy, krever bilde av hver eneste en :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frisker opp denne jeg, da det etterhvert er blitt en del ureglementerte poster i artsliste tråden !

ALLE spørmsål og svar ang. artslistetråden skal postet i denne !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dere f¸lger n.rekordlista med sj¸¸rret og ¸rret som to forskjellige arter, kan du plusse på en art til på lista mi fra 44 til 45!

Sj¸¸rret 1,35 kg

¨rret 1,32 kg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Iversen

Om dere f¸lger n.rekordlista med sj¸¸rret og ¸rret som to forskjellige arter, kan du plusse på en art til på lista mi fra 44 til 45!

Sj¸¸rret 1,35 kg

¨rret 1,32 kg

tror ikke du bruker norske bokstavinnstillinger på dataen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Max: han bruker nok det som for ham ser ut som norske bokstaver... Men som hos oss ikke ser ut som norske bokstaver.

Regner med at han enten sitter med en MAC eller med et annen operativsystem enn Windows.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kopierte og forkorta dette (berettigede!) spørsmålet fra cb:

sitat:Opprinnelig postet av EWalle

Får vel hive meg selv uti jeg også...

Ferskvann

1. Aborr 2935

2. Asp 2300

3. Brasme 3900

4. Flire

5. Gjedde 13900

osv...

Du skulle vel ikke tilfeldigvis slumpe til å ha tatt et bilde av den abboren i forbifarten vel? [?]

Tok med dette også:

sitat:Opprinnelig postet av cb

sitat:Opprinnelig postet av ...

10...

11.fisk i syden ukjent

12....

Hei! Skulle vi regnet med utenlandske arter hadde det vært tresifret med bind for øya, en arm på ryggen og åpent vindu!!!!

Thor teller ikke med utenlandske arter når han gjør opp status her, så det er ingen mulighet for å fuske med walisisk rødstikling eller spansk tangflabb! [^]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Etter å ha sett over lista til mr.Bekkevold som nå endeligt er lagt ut kan jeg se at 90 er lett innenfor rekkevidde for vår alles hofffrilancer, rockemusiker og sportsfisker !

Han mangler lette artet som :

Piggvar

Fjesing

Dvergulke

Lomre

Kloskate

Tangkutling

Tangkvabbe

Så ta turen vest til neste sommer Cato, så garanterer vi minst 5 av disse !

Hey! Fjesing har jeg da! Tok jo en på rundt en halvkilo på forrige Langesundsfestival, med Helge og Chris som misunnerlige vitner...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe som kan legge ut et bilde av nebbsik ?

Står nevnt at de finnes i utløp av glomma blant annet.

Tror jeg nemlig har fått en nebbsik ganske langt opp i Nittelva for mange år siden. CA.15-20 cm lang ,lignet på sik men mye mere nedoverbøyd munn. Sjekket dengang med leksikon og fikk det til å stemme. Noen andre som har fått Nebbsik i Nittelva's øvre deler ?

Tørrflua

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett så er sik og nebbsik samme art. Varianter med samme latinske navn mao. Kun noen få (omdiskuterte) tilfeller av slike varianter godtas på artslister.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Uansett så er sik og nebbsik samme art. Varianter med samme latinske navn mao. Kun noen få (omdiskuterte) tilfeller av slike varianter godtas på artslister.

I Norge så er det riktig at sik og nebbsik går under samme art, men de lære er utrolig uenig i dette.

Har sett mnge tilfeller hvor de opperer med to arter og ikke nok med det men noen mener vi kan ha så mange som 5-6 arter av sik i Norge.

Men enn så lenge forholder vi oss til en art.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

I Norge så er det riktig at sik og nebbsik går under samme art, men de lære er utrolig uenig i dette.

Har sett mnge tilfeller hvor de opperer med to arter og ikke nok med det men noen mener vi kan ha så mange som 5-6 arter av sik i Norge.

Men enn så lenge forholder vi oss til en art.

Ok, så sier vi at det er en art, men hvorfor er da den listet som egen art i gamle leksikon og på gammel artsliste for Nittelva ?

Tørrflua

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi de er stor usikkerhet om det er snakk om en eller to arter.Men nå i 2005 er i alle fall de norske lærde (les Pethon) enig med seg selv om at det kun er en art.

Om noen år er dette kanskje endret igjen, og vi snakker om to arter.

Verden står ikke stille...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I og med at det er bestemt at bare fisk på Nrek lista skal telle må jeg desverre komme med følgende anmerkning:

Ikke for å kverulere Audun, men etter Thors regler kan ikke sterlett og regnlaue være tellende. Det er noen på saltvannssiden også, bl.a ansjos, bergkutling, hornkvabbe, liten kantnål, leirkutling, mudderkutling og tangkutling.

Da kommer jeg til 96 arter.

Blir ikke dette litt feil a Thor...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du verden! Etter min oppfatning er da alt dette egne og genetisk adskilte arter som er fanget i vann og sjø etter alle kunstens regler.

Dette skjønner jeg ingenting av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det Tom Ole mener, er vel at artene skal s tå på norgesrekordlista. Men dette blir en smule søkt om du spør meg... Er da flere her som har fått arter som det ikke er registrert norgesrekord på fra før av,men som av uvitenhet ikke registrerer det,pga litt for dårlig veiing,misforståelser,osv...

Mener du da at om jeg hadde fått ulvefisk eller svartskate, så skulle det ikke talt som ny art, så lenge den ikke hadde vært registrert på norgesrekordlista. eller har jeg misforstått deg,TO?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå