Gå til innhold
Fiskersiden

Artslister : spm og svar


Recommended Posts

Wiggy : Det er kun fisk tatt i Norge som teller (tatt på stang)!!

Så de STORE spørsmålene er :

1.hvor har du tatt din storflekkete rødhai (bullhuss) ? Er vel meg bekjent kun funnet en gang i Norge

2. Multe, hvor `?

3. Sølvbrasme ? Gullsørv ? Dette er vel bare fargevarianter av vanlig sørv og brasme vil jeg tro. Altså 2 arter, og ikke 4

4. Skjell og speilkarpe. Speil i Norge ? Uansett så teller de bare som en art : karpe

5. Sølvål og brunål.. er sølvål en egen art ? Tenker vi regner ål som ål.

6.Hvitfinnet steinulke, hvor ?

7. Blåørret? hva i svarte e det ?

Asmund : tangstikling ?? da er vi tilbake på 28 krok og rekenyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåørret er vel en fargevariant av en regnbue om jeg ikke er helt på villspor

http://www.sidsjournal.com/J17%20-%20Welcome%202.jpg

Imponerende med både glattsil,havsil og storsil også. Ellers er jeg også spent på spørsmålene til Thor.Mange av artene minner mistenkelig mye om britiske fangster.

Edit: Endret bildet til en link så vi slipper side scrolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Asmund : tangstikling ?? da er vi tilbake på 28 krok og rekenyre...

krok 22 eller 24, minste tørrfluekrokane eg har hatt, med sneglebit

trenge ikkje rekenyra og 28 krok, men om du sove bedre om nettene så kan eg fjerna den fra listo..

Kan jo vera ei kantnål,men eg e 99% sikker på stikling. Som sagt så myldrer det av dei rett nedfor huset, Kis holdt på å hoppa på sjøen då me var nede på kaien , og ein tangstikling surfa rundt føttene på oss, alt av småtteri låg hima[ :D ][ ;) ]

du får komma å henta ein,hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg kommet hjem til Norge og har en norsk tastetur (litt tungvint uten æ ø å!!)

Ok ThorEH, nå kan du få ditt svar. En god del av fiskene er tatt i England, så de skal jeg trekke av listen.

Når det gjelder sølv-brasme og vanlig brasme, er de to forskjellige arter. Samt med de forskjellige karpe og ørret. De er forskjellige genetisk ulik brunørret/SØ som er egentlig samme fisk men velge å leve i forskjellige miljøer.

Det er vanskelig å bedomme hvor grensen står siden karuss, gullfisk og de andre karper er forskjellige typer av en fisk. Samme er det med Bergylt/blåstål.

Jeg venter spent på ditt svar! [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karuss, gullfisk og karpe er 3 forskjellige arter Wiggy.

Mirror, Leather, Linear, Ghost, Fully Scaled, Koi og Common er genetisk raser av samme art, nemmelig karpe (Carp).

Sølv brasme (Silver Bream) er ikke en egen art, men i Norge har vi Flire og Brasme som er 2 arter.

Blå-ørret er kun en fargevariant av vanlig ørret (Trout).

BTW: Du må også fjerne nr 8 gullsørv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært uenig når det gjelder de forskjellige karper. Hvis du sier gullfisk og karuss er forskjellige, da er koi, mirror, osv.

Jeg godtar at blå-ørret, gull-ørret og regnbue er det samme art siden det er kun ryggfargen som skylder dem.

Jeg konkluderer at hvis to fisk har forskjellige latinske navn, da må de være forskjellige. F. eks. regnbue-ørret og brun-ørret. Hvis vi da følger denne regelen, kan det ikke bli noe diskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Det er det latinske navnet som teller.

Både koi, mirror, common etc heter det samme på latin, Cyprrinus carpio

Men gullfisk heter Carassius auratus mens karuss heter Carassius carassius og er dermet to arter.

Så da er vi nok enige

BTW: Ørret og regnbueørret er 2 arter, mens ørret og sjø-ørret er samme art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.