Gå til innhold
Fiskersiden

Artslister : spm og svar


Recommended Posts

For å være litt dristig Karl Inge, så tror jeg ikke kloskata er så veldig "vanlig" her i området, selv om den skal være den vanligste skata i norge.

Noen som vet om HELT sikkre fangster her i rogaland/sunnhordaland..??

Alle som er tatt på Stord er vel artsbestemt som kloskater, (så sikkre som en kan bli)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, den bruker radiale dekk ?

Du er vel inne på noe vesentlig her Øystein.

Siden du har fått studert kloskata på nært og sikkert hold, bør du ta deg av klo/pigg krangelen her på forumet :D

Utenom de radiale piggene, så er den vel i mindretall når det gjelder pigger langs ryggsøyla også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste jo om Karleif's skater, men hvor sikkre er de egentlig når Karleif bare nikker og "jo, da e kloskata ja".

Finnes brukbare bilder osv osv....??? det er som regel mangelvare på for eks kloskate.

Nei Karleif, jeg sier ikke at det ikke er kloskate, men problemet er da selvsagt bildene.

Begynner vist å likne på diverse andre på FS nå, best å legge inn årene :):D

nå er det Vilhelm som har artsbestemt kloskata til Karleif, og for oss er han en med rimelig peiling på skater......

finnes vel ikke noen bilder som er gode nok til å artsbestemme, men jeg skal sjekke i arkivet mitt

var visst ikke noe tvil med den første skata.

:D:)

og ikke minst: flott at du ordner opp Karl Inge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det Vilhelm som har artsbestemt kloskata til Karleif, og for oss er han en med rimelig peiling på skater......

finnes vel ikke noen bilder som er gode nok til å artsbestemme, men jeg skal sjekke i arkivet mitt

var visst ikke noe tvil med den første skata.

:D:D

For det jeg vet har kanskje Vilhelm peiling på skater, i såfall, som en av de få :)

Men let etter bilder Kim Andre, et bra bilde "sier mer enn tusen ord" :)

Asmund: Mulig jeg har lest feil, men jeg mener å ha lest om piggskater i "Bømlafjorden" og rundt omkring.

OK, jeg fikk ikke blålanga under treffet, så snart stiller jeg til start igjen, og da skal den blå opp fra dypet.

Enten bomma Even, eller ekkoloddet :) , samme det, jeg stiller så snart jeg klarer å lure en kompis opp til det området med båt :D

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kloskate fikk jeg studert arten i Finnmark i sommer. De radiære stripene/riflene på piggene dens er HELT tydelige. Dette skal visstnok være det sikreste tegnet for arten - som da også har fått den latinske betegnelsen Raja radiata.

Så det, så.

Og her et fint bilde på hva Øystein mener

:)

kloskate_ms2002__010.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge man vet hva man skal se etter, og ikke sjekker feil ting (som vi vel har gjort tidligere) så er det ikke noen stor ting å skille pigg fra kloskate... Og man kan som regel ikke se det utfra ett bilde av hele fisken, selv om det nok en del ting som skiller klo og pigg i fasong og farge også, så må man nok på piggene for å være 100% sikker

enn vi tror vi gjør
'

tenker vi endrer det til "du tror du gjør"... jeg tviler ikke 1 sek på de kloskatefangstene som er tatt siste året rundtomkring

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge man vet hva man skal se etter, og ikke sjekker feil ting (som vi vel har gjort tidligere) så er det ikke noen stor ting å skille pigg fra kloskate... Og man kan som regel ikke se det utfra ett bilde av hele fisken, selv om det nok en del ting som skiller klo og pigg i fasong og farge også, så må man nok på piggene for å være 100% sikker

'

tenker vi endrer det til "du tror du gjør"... jeg tviler ikke 1 sek på de kloskatefangstene som er tatt siste året rundtomkring

Jeg tviler ikke Thor, så lenge et noenlunde bilde, eller en som "kan" skater kan signere :) Det siste er det ikke mange av i dette landet,...tydeligvis (nei, ikke meg heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker også min kloskate av samme grunn som KIS: Det er piggskate :D

Grunnen er jo en ærlig feilidentifisering i skatefiskets barndom, og det har ligget i bakhodet en stund.

Jeg retter min egen liste og har sendt melding til de som fører oversikt over slike lister (Tom Ole ja B) )

Så nå er det bare å komme seg ut å skate igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at mye info om skater har kommet frem på dette forumet den siste tiden er det ikke noe problem å skille klo og pigg, bare på form og mønster. Men er selvsagt en fordel å lære seg kjennetegnet radiære/konsentriske ringer på piggene som over nevnt.

Apropos heter kloskate Amblyraja radiata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei

Lurer litt på hvis jeg far fanget valig ål i sjøen og i vann, skal jeg da føre opp ål 2 ganger?

Nix. samme art, og kun en nrek for ål. Fanger du havål derimot............

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.