Gå til innhold
Fiskersiden

Artslister : spm og svar


Recommended Posts

  • 9 months later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Jeg har tatt på meg oppgaven med å blåse litt liv i artslistene igjen. Jeg skal prøve å rydde disse trådene og oppsummere litt, så all gammel moro og utdatert info automagisk blir borte.

Setter pris på om de som er interessert kommer med innspill, og eierne av artslistene sørger for at de er oppdaterte, og sender meg en PM om det.

Dette er ikke gjort over natten, men iløpet av November bør jeg komme i mål.

Sender samtidig en takk til Thor Håkonsen, som har holdt artslistene i tømmene i flere år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt på meg oppgaven med å blåse litt liv i artslistene igjen. Jeg skal prøve å rydde disse trådene og oppsummere litt, så all gammel moro og utdatert info automagisk blir borte.

Setter pris på om de som er interessert kommer med innspill, og eierne av artslistene sørger for at de er oppdaterte, og sender meg en PM om det.

Dette er ikke gjort over natten, men iløpet av November bør jeg komme i mål.

Sender samtidig en takk til Thor Håkonsen, som har holdt artslistene i tømmene i flere år! :)

Det applauderes!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult - da somla jeg meg jammen til å oppdatere lista også. Sist gang jeg oppdaterte min liste her på FS var i 2005 ser jeg;-)

Ser forresten at jeg var den 4. som la ut artslista si, og det var i august 2004 - sat** som tiden flyr!

Endret av kjs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott kjs, jeg håper at denne førstehjelpen kan inspirere andre også til å oppdatere og bruke artslistene.

Ser det er en diskusjon om å poste nye artslister for å vise endringer, men jeg kommer til å tviholde på det å oppdatere sin første/sin egen artsliste, og slette alle som er utdaterte.

Først og fremst fordi det er enklere for oss som skal administrere, og for det andre fordi jeg håper å gjøre dette litt enklere, raskere og mer oversiktlig ved å linke artslisten til navnelisten i første post, så er man bare ett klikk unna, istedet for å måtte bla seg gjennom alle sidene. Det er en møkkajobb, men jeg håper og tror det er verdt det! Men da nytter det ikke med nye oppdaterte poster.

Så får vi heller forfølge Administrator med det å "følge tråden" som er et valg over alle tråder i forumet, men som ikke ser ut til å virke, og dette med at tråder som blir endret også dukker opp under "vis nytt innhold".

For å gjøre det ytterligere enklere å følge med på oppdateringer kan jeg legge til dato for oppdatering også, i navnelisten i første post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå vi skal gjenopta slimåldiskusjonen?

Hva endte egentlig den på sist? Har ikke regnet med slimål, og heller ikke sjøørret... Kunne vi en gang for alle drept sjøørret som egen art i denne sammenhengen også? Vi er vel strengt tatt ferdige med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en diskusjon som kanskje aldri ble avsluttet, men det er bare sunt å dra den frem igjen all den tid vi nå går gjennom artslistene.

Jeg er FOR å utelate kjeveløse fisk.

Men vi bør ha en entydig innstilling til det, så:

1 - vi tar en avstemming på det i en egen tråd, det er jo demokratisk og søtt

2 - vi tillater at folk fører opp hva pokker som helst for å ha sin egen oversikt, men i det totale antall arter tas ikke niøye eller slimål med. Videre så telles kun EN ørret (dam, bekk, fjell, brun, blank, sjø, osv), EN røye (sjø-, vanlig), rødnebb og blåstål er EN, rognkjeks og rognkall er EN, sørv og gullsørv er EN, vederbuk og gullvederbuk er EN. Vi må forlange korrekte artsnavn, samle- og lokale begrep som hirsling finnes ikke, stinte finnes ikke, flyndre finnes ikke, bunnulke finnes ikke. Og siste skvett bensin: vi tillater fremmede arter dersom de reproduserer, som solabbor?

3 - andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo egentlig veldig enkelt. Fisk teller som fisk, rundmunner og parasitter teller som rundmunner og parasitter. Varianter, kjønn og saltvann/ferskvann-utgaver av samme art er likevel samme art. Du er flink, Martin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to rett over her: Sterkt for alternativ 2 av alternativene Martin satte opp - egentlig derfor jeg reiste problemstillingen... Tenker at selv om artslistene her på FS har forholdt seg til Norgesrekordlisten hittil hadde det vært greit å ha en felles standard fremover. Min liste (92 arter) er etter Storfisker-standard, dvs. MED solabbor og UTEN slimål og sjøørret. Hvis jeg skal forholde meg til gjeldende FS-standard har jeg vel muligens 94 (inkludert slimål og sjøørret) eller 93 (med de to og uten solabbor)? Synes egentlig Storfisker-prinsippet (som egentlig er det Martin har som alternativ 2) er veldig greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.