Gå til innhold
Fiskersiden

Tau til oppankring på dypt vann?


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

Har akkurat fått ny båt på vannet (en Terhi 6020)og tenkte å kjøpe inn dregg og noen hundre meter tau. Leste en bra artikkel her: http://home.no.net/owinther/oppankring.htm

Er det noen som har noen tips om hvor man anskaffer noenlunde billig og bra tau til denslags? Tenker 6 mm holder til min båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Fiskemannen

Har akkurat fått ny båt på vannet (en Terhi 6020)og tenkte å kjøpe inn dregg og noen hundre meter tau. Leste en bra artikkel her: http://home.no.net/owinther/oppankring.htm

Er det noen som har noen tips om hvor man anskaffer noenlunde billig og bra tau til denslags? Tenker 6 mm holder til min båt.

6 mm holder til din båt og da kan du bruke det grønne linetauet som ikke er så veldig dyrt. Det er et trålbøteri på Karmøy som selger billig tau hvis eg ikke husker feil. Ellers er Norsk Fletteri i Bergen en plass der du får flettet tau som absolutt er å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Michael !

Ta turen på Trålbøteriet, enten på Åkra eller Husøy de har billig synketau. Vet at Bekkevold har handla herifra, og når det svarer seg å handle her for østlendiger (inkludert frakt) ja da er det billig. (kjøp ruller på 500 meter)

Takker, da går turen til Trålbøteriet!

(Michael? Hvorfor blander du han opp i dette?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Fordi jeg roter kasnkje :-) Er ikke så lett å holde ørretfiskerne fra Haugesund fra hverandre. Vær bare glad jeg ikke kalte deg Kenneth !!!

Kenneth og Michael, det er samme ulla. Elendige akademikere begge to, de bruker ikke engang hjelm på jobben, hehe.

Snakka med trålbøteriet på telefon og hvis jeg forsto de riktig kosta det litt over en krone meteren for 6mm tau. (78 kr. pluss moms per kilo og en kilo er ca 90 meter) Kenneth eller Michael gidder sikkert å regne det ut nøyaktig [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 500m med noe svart tau som jeg bruker på 15foteren min. Tror det er 5mm tykt og har selvfølgelig aldri hatt trøbbel med at det for tynt.

Jeg kjøpte det på Trålbøteriet på åkra og betalte drøyt 300 bucks.

Åkra er det hullet i veien ca 25 min kjøring sørover fra karmsundsbroen, så ta turen du. I tillegg finner du svenskepiler og gummimakker der[|)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Jeg kjøpte 500m med noe svart tau som jeg bruker på 15foteren min. Tror det er 5mm tykt og har selvfølgelig aldri hatt trøbbel med at det for tynt.

Jeg kjøpte det på Trålbøteriet på åkra og betalte drøyt 300 bucks.

Åkra er det hullet i veien ca 25 min kjøring sørover fra karmsundsbroen, så ta turen du. I tillegg finner du svenskepiler og gummimakker der[|)]

Det var jo satans billig. Jeg vet hvor Åkra er ja, det er det veikrysset der alle jenter over 15 år er tobarnsmødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Hva koster en slik 500meters rull fra trålbøeriet?og hvor mye veier den? finner ingen slike bøteri/fletteri her oppe, så må vel satse på derifra jeg og....

Hva med å se 3 innlegg opp, inni "quoten" !

Jo, jeg vet veldig godt det....men trenger fortsatt å vite ca.vekt.... skal jeg sende det opp hit til verdens navle, og det veier 80kg pr rull([ :D ]), så tviler jeg på at det blir lønnsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-6mm holder i massevis.Dregger sjølv min 26foter med 6mm linetau på djup opptil 500 m.Men den viktigaste invisteringa er nok ein rustfri svivel mellom tau og kjetting for å ta ut tvinn i tauet og med det unngå "engelskmenn"!Da varer tauet lenger og gir deg mindre problem på neste tur[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.... fikk mail fra åkrehamn trålbøteri nå:

Vi har dessverre hatt det i overkant travelt den siste tiden,

og beklager dette.

Jeg har fått videresendt en forespørsel på 4-500mtr 5mm tau

til oppankring, og lurer litt på om dette skal brukes til lett ankring

ved havfiske?

Hvis så er tilfelle, kan vi tilby flettet nylon, flettet lik flaggsnor

til kr 2,50 pr mtr inkl frakt til Namsos.

Syns ikke dette hørtes billig ut,men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.