Gå til innhold
Fiskersiden

Tau til oppankring på dypt vann?


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

  • 8 months later...

interessant innlegg, nå vet jeg hvordan en ankrer opp. Men skjer det aldri at en ikke får løs ankeret? :D

Og hvor lang tid tar det å dra opp hvis, ja la oss si at en har ankret opp på ca 150-250 meter? Tenker på hvis det begynner å blåse opp osv.. Kan det ikke skje at en får dårlig tid i liten båt? Eller uroer jeg meg for mye kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg skal begynne med ankring på dypt vann, opp til 200-250 meter.

Har sett i katalogene til Biltema og Clasohlson etter lange tau - men har bare funnet korte tau.

Har ikke lyst å spleise tauene, og lurer derfor på om noen kjenner til om det er noen i Stavanger området som selger 5 - 6 mm ankertau ( flettet ), ca 4 - 500 meters lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne med ankring på dypt vann, opp til 200-250 meter.

Har sett i katalogene til Biltema og Clasohlson etter lange tau - men har bare funnet korte tau.

Har ikke lyst å spleise tauene, og lurer derfor på om noen kjenner til om det er noen i Stavanger området som selger 5 - 6 mm ankertau ( flettet ), ca 4 - 500 meters lengde.

Hei sann!

Åkra Trålbøteri må vera den rimligaste her tillands på tau,kjøpte 580 meter 8mm for under 500.- i ei lengde.

Var på Karmøy ved Husøy fiskerihamn på Torvastad og henta tauet. Så kansje har du kjentfolk i området haugesund som kan hjelpe deg. Flytetauet er kjempe greit å bruke, er storførnøyd med det og har dregga på over 400 meter med det.

Endret av sigbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann!

Åkra Trålbøteri må vera den rimligaste her tillands på tau,kjøpte 580 meter 8mm for under 500.- i ei lengde.

Var på Karmøy ved Husøy fiskerihamn på Torvastad og henta tauet. Så kansje har du kjentfolk i området haugesund som kan hjelpe deg. Flytetauet er kjempe greit å bruke, er storførnøyd med det og har dregga på over 400 meter med det.

:( Eller så kjøper du nokre linelengder med linetau ( 6mm-180m) og spleisser dei. Det har ein bruddstyrke på ca.450 kg, og er lett å kveile dersom ein bruker ein rustfri svivel mellom dreggkjetting og taulengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar.

Da ringer jeg opp til Åkra trålbøteri og spør om de kan sende tau til meg.

Pris på rundt kr 500 for nesten 600 meter er billig synes jeg, så kommer det kanskje 100 - 150 i tillegg for å sende det.

Kan ikkje klaga om ein får såpass bra tau til ca.1kr. meteren.

NB! Larsi! Så Even nemner så sett inn minst ein svivel mellom tau og kjetting til dregg, dette sparer deg for ein del banning når du kveiler tauet.

Eg kan ellers annbefale å lage til trommel til dreggtauet, det har eg brukt siden nyttår og det har vore velukka til tusen. http://www.home.no/havfiske/dreggtrommel.jpg

Her ser du den, med det gammle tauet innpå vel og merke.

Endret av sigbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trommel er vel og bra Sigbjørn, men korleis virkar dette ved nedslepp?..

Eg likar veldig godt frisleppet ein får med å ha kveilar i stamp, føler at dreggtauet blir ståande mykje meir beint opp/ned, er redd det blir mykje "visning" med bruk av trommel...eller er dette berre eit problem inne i mitt hovud :) ...? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trommel er vel og bra Sigbjørn, men korleis virkar dette ved nedslepp?..

Eg likar veldig godt frisleppet ein får med å ha kveilar i stamp, føler at dreggtauet blir ståande mykje meir beint opp/ned, er redd det blir mykje "visning" med bruk av trommel...eller er dette berre eit problem inne i mitt hovud :rolleyes: ...? :lol:

Det er vel der me har problema alle AA !

Har ikkje sett nåkå problem med trommelen ennå, den går av seg sjølv. Holler litt akkterover når dreggen går, då ser eg på plotteren at eg som oftast havna der eg vil ligga. Eg dergger enklare no enn før eg fekk tormmelen, spesielt når eg er aleina ombord som eg oftast er. Går bedre nå som eg har 12kg dregg og kjetting også.

Dette med dregging er ein rein treingsak, jo meir ein balar på med dette jo bedre går det etter kvart, trur eg.

Eg har jo god plass ombord til å plasere trommelen , men det går sikkert ann å laga dette smekkrare enn eg har gjort. Ein alminiumsveisar kan nok laga bedre trommel, eg har nytta ein kraftig kabeltrommel og lagd ein krakk av imp. tre.

Veit om ein som nytta Gardena-slangetrommel til 4mm dreggtau i ein skjergårdsjipp, og han lete vel han over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt tau fra Åkra trålbøteri - de sa at de skulle sende det i dag.

Dreggen jeg har er ca 5 kg.

Jeg må kjøpe blåse og kjetting.

Tenkte å kjøpe kjetting på ca 10 kg.

Er det noen som har peiling på blåsestørrelsen - er det nok med rund blåse Ø40 cm ?

Endret av larsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt tau fra Åkra trålbøteri - de sa at de skulle sende det i dag.

Dreggen jeg har er ca 5 kg.

Jeg må kjøpe blåse og kjetting.

Tenkte å kjøpe kjetting på ca 10 kg.

Er det noen som har peiling på blåsestørrelsen - er det nok med rund blåse Ø40 cm ?

Hei Larsi!

Eg har ei Ø60-blåse og den går greit, eg ville ikkje hadd mindre hadde eg vore deg. Sørg for å få deg ein sjarkel i den og så setter du ein stor i den igjen som kjetting/tauet går i gjennom ( så stor at dreggen kan gå inn i den då vil dreggen henge oppe i sjarkelen for i staden for i kjettingen i beste fall)

Eit godt tips er at når du har dregget opp, fester du dreggtauet i blåsa og kaster den på sjøen, så gir du 5-10meter slakk og fortøyer i båten. Fordi du då kan frigje deg hurtig frå dreggen ved å kappe tauet og då få tak i dreggen og blåsa seinere. Dette kan jo bli aktuelt vist du får for eksempel ei kveite som du må køre eller monsterlanga som går med deg mot dreggrettningen, du får du problem vist du ikkje kan kappe tauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

"Åpner" denne tråden igjen jeg..

Skulle hatt mulighet til å ankre opp ei gammel tresnekke på ca 23 fot på opptil 400m dyp. Vekta på båten aner jeg ikke, men slike båter er jo forholdsvis tunge.. Så spørsmålet blir hvor tykt tau trengs og hvor mange meter bør jeg gå til innkjøp av?

Har også en standard plastbåt på mellom 13-15 fot (?) uten overbygg med en 8HK motor. Skulle også her hatt mulighet til oppankring, her i verste fall ned mot 500-600m. 4mm tau ok til denne? Hvor mye tau?

På forhånd takk! B)

Endret av bullfrog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 10mm till båten min på ca 9 ton og 10m.

Så 6mm burde vare meir en nokk till snekka og 4mm håller heilt sikkert till "jolla" -_-

Du bør alltid rekne med minimum dobble dybden under "normale" forhold . Med dem dybderne du snakker om her så hadde jeg nog kjøpt ca 1000m.

Noe og tenke på er att dette er utstyr som brukes till fisking.Vid en nødsituation bør det brukes tjukkere dim.

kravet till båten min er 16mm tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Da tenker jeg jeg går for 2x1000m da hvis prisen ikke er alt for ille. Er kun tenkt brukt til fiske, så så lenge det er sterkt nok til å holde båten på plass er jeg strengt tatt fornøyd! :lol:

Håper du er klar over hvor mye tau 2000 meter er.....det trengs mer en en liten stamp til det.. :)

jeg bruker 6mm linetau på sjarken til opphavet og det har aldri vært noe problem, 5-600 meter går i en STOR stamp med haug på, begynn med det.

ellers så er det sikkert ikke bare bare å kjøre opp 1000 meter dreggtau med blåse, eller har du kraftblokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er klar over hvor mye tau 2000 meter er.....det trengs mer en en liten stamp til det.. :)

jeg bruker 6mm linetau på sjarken til opphavet og det har aldri vært noe problem, 5-600 meter går i en STOR stamp med haug på, begynn med det.

ellers så er det sikkert ikke bare bare å kjøre opp 1000 meter dreggtau med blåse, eller har du kraftblokk?

Det blir i så fall 1000m i hver av båtene, ikke 2000 i samme båt. Regner med det er mye tau ja, men har ikke sett HVOR mye det er nei.. :)

Tenker jeg starter med å kjøpe inn til snekka først, for den er såpass stor at det er plass til litt tau.. Det er som sagt maks 400-450m dypt der snekka brukes, så 1000m tau ute på en gang blir vel forhåpentligvis aldri tilfelle, men blir å fiske en del på det dypet, så må ha mulighet til å ankre opp der.

kraftblokk har jeg nok ikke, for det aner jeg ikke hva er.. :lol: Planen var altså å bruke blåse-metoden. Er det noen grunn til at det ikke skulle fungere på 450m dyp?

Hvis denne metoden ikke funker på dypere vann får jeg ev. skrinlegge planene om fiske på de største dypene i trondheimsfjorden. Har uansett ingen akutte planer om det ettersom jeg mangler utstyr til slikt foreløpig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.