Gå til innhold
Fiskersiden

Tau til oppankring på dypt vann?


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

vi fisker ned til 350 meter og det går på et vis, men man må gjerne ta det i mange omganger når dreggen skal opp.....

Men en kompis dregga på ca 600 meter og det gikk da på et vis å få opp dreggen med blåse da også, men det krever litt motor(fart)

hvilken motor/fart snakker vi om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekkene klarer jobben bra, selv om det tar litt tid å få alt tauet opp. Jolla bør også klare jobben i forhold til trekkraft. Lag en hanefot som du fester i krokene/kryssholtene bak, så trekker du tauet opp i senter av hekken, det gjør at du får mer kraft enn hvis du fester tauet på sida. Jeg er mest spent på hvor sliten du blir i armene av å dra de tusen meterne opp i stampen...

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snekka med 22 sabb motor vil jeg tro er overoptimistisk med 10 knop, kanskje 8? :)

Meget mulig ja, som sagt, vill gjetting.. ;)

Jolla bør også klare jobben i forhold til trekkraft. Lag en hanefot som du fester i krokene/kryssholtene bak, så trekker du tauet opp i senter av hekken, det gjør at du får mer kraft enn hvis du fester tauet på sida. Jeg er mest spent på hvor sliten du blir i armene av å dra de tusen meterne opp i stampen...

Høres bra ut. Tenker uansett nå jeg prøver i snekka først så jeg får sjekket hvor mye pes det er før jeg går til innkjøp av dobbelt sett. At det er litt arbeid med ankring og oppankring har jeg sett for meg, men hvis det betyr at en kan lene seg tilbake i en campingstol når man fisker istedet for å hele tiden måtte holde båten på plass tror jeg det er verdt det! ;)

Takker igjen for tilbakemelding folkens!

Endret av bullfrog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke være noe problem med snekka. Har prøvd å ankre med 22fot snekke og 8 hk SABB. Båten gjør 6 knop (i medvind og nedoverbakke :blink: ). Drar med 4 knop omtrent. Har ikke prøvd dypere enn 300 meter. Kjører 5 mm tau og ploganker som hindrer tvinn.

Ville aldri vært redd for dette med en Sabb om bord. Har jo trekkraft fra milde h... Som sagt, tror manuell trekking av 800 meter tau opp i stampen blir den kjedelige jobben. Sikkert greit å være et par-tre mennesker om bord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 1100m tau som jeg har kjørt opp med blåse fra både 500 og 600m dyp det tar litt tid og du blir litt lang i arman men hvis du kjører opp mot blåsen litt sakte så er det ikke nor verdensarbeid.

Bruk helst ett tau som flyter da sparer du deg for utrolig mye arbeid.

Bruk STOR blåse eller eventuellt to mindre det er om og få mye motsand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 1100m tau som jeg har kjørt opp med blåse fra både 500 og 600m dyp det tar litt tid og du blir litt lang i arman men hvis du kjører opp mot blåsen litt sakte så er det ikke nor verdensarbeid.

Bruk helst ett tau som flyter da sparer du deg for utrolig mye arbeid.

Bruk STOR blåse eller eventuellt to mindre det er om og få mye motsand.

Hvordan skjøter dere tauet? Kan ikke knutene henge seg fast i sjakkelen/ringen under blåsa ved oppkjøring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skjøter dere tauet? Kan ikke knutene henge seg fast i sjakkelen/ringen under blåsa ved oppkjøring??

Bruker selv skomakerspleis. Er meget enkel å slå. Løses og knyttes på 1 minutt. Stor fordel å kunne dele/spleise tauet ved behov.

Skomakerspleis: Spleis hvor den frie ende, og ikke kordel trees gjennom tauets kordeler, 3 til 5 ganger

HGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytetau er en uting å dregge med,

ikke få gangene det har kommet båter "flyvende" når blåsa er 300 meter bak båten, med å stoppe opp synker et vanlig "synketau" ned på 1-2 meter ganske raskt og "bøllen" kan passere uhindret, med et flytetau kan det bli kjedelig å forklare han som ligger med 300 meter tau i propellen hva som er skjedd.........

(hvem er det som er idioten?.... :):) da)

Flytetau er også mye løsere slått, så det tvinner/floker noe sykt med paraplydregg jaffal, svivel er et must (24.- på biltema)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker veldig feil fra gamle diskusjoner om dyp ankring kan det lønne seg handle hel lengde på trommel f.eks her: http://www.tral.no/tvinneriet.html

Ved trommelkjøp - RULL AV TAUET FRA TROMMEL og ikke trekk det av enden første gang du trekker det av og over i stamp. Omvendt = mannevond tvinn og timer med bannskap.

Ellers: Stor murerbøtte/stamp er fin oppbevaringsplass for langt tau, kjetting og dregg. Alternativt om du får tak i stor nok tønne med skrulokk (Vilhelm har du bilde av din (som kanskje er i minste laget for 1000m 6mm)??) hvor du kan skru på lokket når ønsket mengde er sluppet ut (med resten av tauet i tønna) og dermed ha mulighet for å bare løsne tauet og kaste tønna på sjøen om man f.eks skulle trenge følge etter storfisk om man er av det heldige slaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyte problematikken løses enkelt ved og henge på ett lodd omtrent halveis på tauget men da blir det like tungt og ta igjen. Er ikke noen stor båttrafikk i område hvor jeg holder till men jeg hadde vel droppa Oslofjorden i Juli måned :P .

Nå bruker jeg en banklinekveiler med 50cm skive og ein trekkraft på 800kg så det tar ca 15min og hale in 1100m tau med 50kg kjetting og 20kg anker.

Men for dem uten hydraulik er blåse metoden veldig bra og uansett så bør du jo planlegge og se deg litt runt før du eventuellt ankrer og ikke minst begynner og kjøre opp. Metoden bør vel undvikes i veldig traffikerte strøk ihvertfall med 1100m bak båten. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem det der om det kommer andre båter mens man kjører opp dreggen. Stopper man opp selv så vil jo anker og kjetting synke slik at tauet alltid holdes i overflaten mellom blåsa og båten.

Gjelder å se seg godt om. Evt stoppe opp innimellom, bakke mot blåsa og ta inn tau. Så kan man ta opp tauet i flere omganger og minker avstanden fra egen båt til blåsa.

Endret av finnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.