Gå til innhold
Fiskersiden

Tau til oppankring på dypt vann?


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

Hvis det skulle bli aktuellet med Danline, så kan eg sikkert ordne en bra pris.

1400 meter 4mm- 700 spenn + frakt

800 meter 6mm- 500 spenn + frakt

Det er ei skute til som treng tauverk i Trøndelag! I følge Danline-selgaren eg sende mail til i går, så kosta frakta ca 290 kroner med Hurtigruta. Om du kan ordne ein slik pris, så kan ein jo kjøpe mange ankertau! 6 mm er vel mest aktuelt, ein kan vel eventuelt spleise på eit par hundre meter ( i den enden som ligg nedst i bøtta) for å få 1000 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man virkelig stole på den spleisen der når vi snakker om oppankring? Må være noen her som har prøvd.

Sliter med å finne steder som lagerfører lange lengder av synketau. 8-10mm.

Må nok ta ringerunde og bestille på gamlemåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Noen som kan anbefale vekt på ploganker og lengde og vekt på kjetting til bruk for oppankring av båt på 33 fot og 4000 kg?

Ankertau er 6mm (600 meter i første omgang) og det skal kjøres opp pr blåse.

Takknemlig for raske svar da dette helst skal handles i morgen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen alternativ simpel ankrings metode er å bruke en stein med høy nok vekt til å holde båten, festet ei en slitefortaum. Eks ca 50kg stein festa i 0,5m 1,4mm nylon igjen festa i anker taue. Her er selfølgelig meningen at slitefortaumen er sterk nok til å holde båten men svak nok til at du klarer å kjøre den av å steinen blir igjen på havetsbunn.Er en grei å enkel metode som jeg har brukt ned til 400+ meter å det er ikke noe slit med å dra opp anker flere hundre meter.Bare pass på at slitefortumen holder stein da jeg har tabba meg ut med det da det ble rot under nedslepp å stein gikk til bunns alene siden anker taue flokka seg, å slitefortaumen min rykk da selvsagt. :) Pass og på å ha slitefortumen så kort å nære stein som mulig så du ikke etterlatter deg unødig mye tauverk på bunn.Vekt på stein i forhold til båt? tja ca 50kg stein holder iverfall en 21 ft uten problem på 400m å myk bunn med 600m ankertau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen alternativ simpel ankrings metode er å bruke en stein med høy nok vekt til å holde båten, festet ei en slitefortaum. Eks ca 50kg stein festa i 0,5m 1,4mm nylon igjen festa i anker taue. Her er selfølgelig meningen at slitefortaumen er sterk nok til å holde båten men svak nok til at du klarer å kjøre den av å steinen blir igjen på havetsbunn.Er en grei å enkel metode som jeg har brukt ned til 400+ meter å det er ikke noe slit med å dra opp anker flere hundre meter.Bare pass på at slitefortumen holder stein da jeg har tabba meg ut med det da det ble rot under nedslepp å stein gikk til bunns alene siden anker taue flokka seg, å slitefortaumen min rykk da selvsagt. :) Pass og på å ha slitefortumen så kort å nære stein som mulig så du ikke etterlatter deg unødig mye tauverk på bunn.Vekt på stein i forhold til båt? tja ca 50kg stein holder iverfall en 21 ft uten problem på 400m å myk bunn med 600m ankertau.

Jeg leser at du ikke har fått med deg at vi også bruker enkle metoder for å dra opp ankeret flere hundre meter fra bunnen. Vi drar ikke ankeret for hånd og benytter oss hovedsakelig av blåse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du løfter den oppi? Hvor mye tror du forøvrig en stamp med 600 meter tau, 15 meter kjetting og et bruceanker på 10 kg veier? Ikke veeeeeldig langt fra 50 kg vil jeg anta.

Forøvrig har jeg nå handlet inn 600 meter tau i første omgang, 15 meter 8mm kjetting og en Bruceankerkopi på 7,5 kg og en paraplydregg på 6 kg - så får vi begynne å lete opp noen plasser hvor den kan slippes uti....

Forøvrig blir dette en kombibruk til ovennevnte båt og en mindre båt på ca 22 fot. Så lenge det lar seg kjøre opp greit med begge blir det vel ingen justeringer annet enn at det kan være jeg hekter av en 5meter med kjetting til den minste båten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du løfter den oppi? Hvor mye tror du forøvrig en stamp med 600 meter tau, 15 meter kjetting og et bruceanker på 10 kg veier? Ikke veeeeeldig langt fra 50 kg vil jeg anta.

It would probably weigh much more than you should attempt to carry onto a boat at once.

Of course the benefit of this modern equipment is that you don't have to lift it all at once... The anchor can be loaded seperately and shackled once in place.

spools of rope can be loaded seperately and spliced together on the boat.

Container for the rope can be loaded seperately.

Chain can be barrowed to the quayside where you only need to take one end onto the boat and haul it hand over hand onto the deck of the boat.

It's a simple one man job where you never have to bear a load of more than 10 kilos at once.

Carrying a 50kg rock on the other hand sounds like the beginning of a Darwin Award scenario :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har gått til innkjøp av 660 m med tau, men hadde store problemer med å få kjettingen til å gli gjennom ringen fra blåsa ved oppkjøring.

Noen som har hatt det samme problemet?

Skeie mentioned he sometimes has problems with the swivel he connects lengths of rope with going through the ring.

Problem might be the stretch in the rope damping the effort to get it through the ring, shorter length might help... do you take in all the slack rope you can before you start pulling it up with the motor?

maybe silly question but... have you got a big enough ring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Når dere snakker om 5mm og 6mm tau---hvor mye er bruddstyrken da? Når jeg leter etter tau som heter ankertau finner jeg bare 10-14mm--og det ser ut som veldig overdimensjonert hvis det går bra med 5mm :)

Om du er interessert i spesifike lengder, råder jeg deg å ta kontakt med Norsk Fletteri i Bergen. Flott service og greie priser på tau i ønsked lengde og til formålet. Jeg bestillte selv 1,5 km. uten knuter.

Tips : Bruk passe og fargerik krympeslange for å merke med tusj ca mtr. fra ankeret og oppover, med 100-150 mtr. mellom hver merke. Slik kan man kontrollere hvor mange meter som er ute eller hvor mange meter som er igjen når du drar inn line.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Enten knute, eller at auge/sjakkel i blåsa er for liten.

(Klipt fra svar jeg ga i en annet tråd)

Når det gjelder ankring , kan det være vannskelig å få tak i stor nok sjakkel til å feste bøya med og der lina, kjetingen og ankeren til slutt skal låses ved opptak. Her bruker jeg rustfri og plastifisert wire som brukes blandt annet til seibåter.

Lager løkke i den ene ende som sikres med egnet lås eller krymps , liten gummirulle med spor ( Biltema) tres inn som lineløper og løkke med stor nok rustfri karabinkrok i den andre enden På denne måten forenkler jeg montering av bøya når jeg trekker opp ankeret.

Det blir nesten som wirelås til sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.