Gå til innhold
Fiskersiden

Tau til oppankring på dypt vann?


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

  • 5 months later...

Syns dette hørtes spennende ut. Har en 13-14foter(åpen robåtsak, kan lite om dette) med en 5Hk på. Duger noe sånt til å kjøre opp tau fra 300meter med? og hvor tungt anker og hvilken type trengs til oppankring på ca 250 meter med mudderbunn?

edit: noe sånnt bør gjerne gjøre nytten: http://biltema.no/no/Bat/Anker/Anker/Anker1/ ?

Endret av Stavanger_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette hørtes spennende ut. Har en 13-14foter(åpen robåtsak, kan lite om dette) med en 5Hk på. Duger noe sånt til å kjøre opp tau fra 300meter med? og hvor tungt anker og hvilken type trengs til oppankring på ca 250 meter med mudderbunn?

edit: noe sånnt bør gjerne gjøre nytten: http://biltema.no/no/Bat/Anker/Anker/Anker1/ ?

Har på følelsen at det er i grenseland. Selv har jeg dratt opp fra 100m med en 14 fot med 8hk. Gikk helt glatt. Men du bør teste på grunt vann først, sånn at du har sjans til å dra opp for hånd hvis noe skulle skjære seg :rolleyes:

Det du linker til er fint på bløtbunn. 5kg er muligens litt overkill, 2kg kan kanskje holde hvis du har plenty med kjetting og strømmen ikke er altfor sterk.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bare å ta den stor fiskevekta, feste stripsene som de skal og sjekke med vekta hvor mye som skal til før den ryker - så bør du få en grei formening.

Vel stripsene går av ett sted ved 24-25kg belastning, men jeg er usikker på hvordan jeg skal tolke denne informasjonen i forhold til hvilke dreggdimensjoner og båtstørrelser en slik strip holder oppankret?

Endret av boganis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på tema ankring. Vil ikke et drivanker være et nogelunde godt alternativ til ankring når man fisker? Har vært inne på tanken på å anskaffe meg et drivanker. Funker dette like godt i praksis?

Håper jeg som sagt ikke avsporet helt her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på tema ankring. Vil ikke et drivanker være et nogelunde godt alternativ til ankring når man fisker? Har vært inne på tanken på å anskaffe meg et drivanker. Funker dette like godt i praksis?

Håper jeg som sagt ikke avsporet helt her..

Drivanker funker, det kommer helt an på fiskemetoden egentlig. Om man vil ligge stille og fiske over et område kontrollert, eller om man vil drifte over topper/renner eller langsmed kanter. Dersom driftfiske er aktuelt så kan et drivanker hjelpe til dersom vind/strøm er for rask til at du klarer å ha kontakt med bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Litt OT, men angående ankring. Når man ligger for anker, hvor langt ligger man fra blåsa når man ankrer opp på 100-200m. Må vel passe litt på slik at andre båten ikke kommer i mellom meg og blåsen/bøyen.

Blåsa er fri på tauet og vil søke båten når tauet strammer seg. Den er kun til å kjøre opp tauet med, og da bør man passe på trafikken rundt seg med 100-200m tau i overflaten bak båten. Selvsagt kan man bruke den som bøye, men det er ingen vits i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye slakk du slipper ut.... Men normalt ligger ikke bøya særlig langt foran båten... Tauet vil jo normalt stå skråt ned i sjøen så du skal slipe på bra mye slakk før det blir mer enn noen meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Må bare legge inn info om tauet jeg har kjøpt,om ikke annet så kan det være en huskelapp til meg selv :-)

Hvit nylon flettet 110m/prkg 5mm Varenr 98078110 hos Åkrahamn Trålbøteri a/s

jeg kjøpte 3,10 kg og det kostet 455 inkl frakt og moms.

Hadde 200m fra før så nå har jeg nok.

Veldig bra og ankre opp med og det legger seg fint i murerbøtte, jeg ankrer opp en 18 fots båt men det

er et sterkt tau så man kan ankre opp større båter.

Heddaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

For å slippe å ha ei stor blåse som tar masse plass i båten, går det an å heller bruke ei blåse som gir nok oppdrift til å holde anker og kjetting flytende, og kombinere dette med et drivanker som gir motstand ved oppkjøring og tar mye mindre plass enn ei STOR blåse?? Noen som har prøvd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du i så fall ha en knekkline til drivankeret, for ellers blir det et giga-rykk i det ankeret er oppe. Fordelen med blåsa er jo at den går i "plan" når ankeret er oppe, kontra et drivanker som vil holde igjen uansett. Utfordringen blir vel å finne riktig bruddstyrke på knekklina, sånn at den ikke ryker på et anker som har satt seg godt fast, men som ryker før du river drivankeret i filler i det hele stasen treffer blåsa.

Spør du meg høres det veldig risky ut..... :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok klønete uttrykt av meg. Mange hundre meter med nylontau fjærer jo litt i seg selv, så det blir nok ikke noe brårykk akkurat. Men det blir et vanvittig press på driv-ankeret, og de drivankerne som jeg har sett tror jeg rett og slett ikke tåler det. Tipper derfor at noe ryker. Men kan jo ta feil da, har skjedd før ;)

Er jo egentlig bare å teste det; hive ut drivankeret på 10m tau og gi full pupp. Men ta bilder, jeg vil gjerne se resultatet :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste drivanker jeg har hatt er egentlig dreggtauet. Hadde jeg festet noe "ekstra" på dette ville det sikkert vært perfekt. Dagen jeg prøvde dette var det temmelig mye vind også, kanskje liten kuling. Det kommer jo litt an på båt størrelse også.

Må legge til at ett annet triks jeg fant ut av for å "styre" driftingen der jeg ønsket var å feste tauet enten på ene eller andre siden av båten. Fester man på babord fremme vil båten gå mot styrbord og motsatt. Fester man i baugen går det selvsagt med vinden. Forutsetningen for drifting på denne måten er uansett at vinden er kraftigere enn strømmen. Det er også ett poeng hvor langt fremme eller bak man fester tauet, man får altså ulik angrepsvinkel. Blir litt som med seilbåt.

Mulig mange vet dette, men det er nå bare tips.

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes konseptet til kentarild er veldig bra. Har grunnet litt på det, og lurer på om man kunne fått tilsvarende effekt med en 10l bøtte i stedenfor drivanker. De er jo myke, så det er mulig den bare på et tidspunkt vil flekse og håndtaket løsner. Men en utfordring blir nok at man ikke har visuell feedback på at ankeret har truffet bøya. Man må bare stoppe opp ved mistanke, og så vente på at den lille blåsa popper opp. Men, hvis man kombinerer dette med den smarte kjetting-/tau-låsen som ble vist her for litt siden, har man kanskje en kompakt og hendig løsning for å opp ankeret trinnvis (om det trengs) eller i ett drag :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den måten jeg forstår dette tror jeg garantert at noe vil ryke om du skal dra dreggen opp i et drivanker... og om utstyret holder i alle ledd vil noens tenner sitte i rattet eller dørken eller ripa...

Skjønner ikke helt problemstillingen heller - den store blåsa kastes jo overbord når ankeret er ute. Da tar den ikke plass. At den ligger litt i veien under transport er vel til å leve med..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ulempen med stor blåse er..

1) Er i veien i båten under fiske. -> Så slipper du bare blåsa på sjøen når du slipper ankeret, da henger den like godt inne på tauet hele tiden og du er klar for oppkjøring anytime.

2) Er i veien i båten under kjøring til og fra: -> Bruk to 25-literskanner i stedet for blåse (evt 3 om du har heavy anker og kjetting), Disse tar mindre plass og er enklere å stue bort hver for seg enn èn stor blåse. Jeg har brukt dette og har et tau på halvannen meter hvor jeg har en stor O-ring (glatt) i den ene enden og en stor løkkespleis i den andre enden. Så hekter jeg dette gjennom håndtaket til begge kannene og har så o-ringen inn på ankertauet. Under fiske ligger de på sjøen som beskrevet under 1)...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.