Gå til innhold
Fiskersiden

Lysegrønt stålfortom fra Elbe


Gulli
 Share

Recommended Posts

Jeg prøvde det på gjeddetur på idag (søndag). 30 cm til meite med mort / sørv. Jeg kroket en gjedde jeg antar veide 5-6 kg men den slapp tvert. Jeg ble overrasket og tenkte som så at sena hadde gitt etter, men neida. Fortommen hadde skilt lag med snappvirvelen som sena satt i. Jeg rev nesten av meg håret der jeg sto.[ :( !] Herregud så irritert jeg ble, og så vannvittig bittert å miste en fin gjedde på den måten. Når fortommen gir etter før knuta / sena er det noe galt. Gud så bitter... Noen andre som har opplevd det samme med denne fortommen? Eller noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at 15cm fortom har vært for kort, og at sena har røket når en gjedde virkelig har slukt wobbleren. Mange på forumet vil nok si det samme: bruk tykk monofil nylon (>0.70mm), gjerne minst 1m lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og mista gjedde og wobbler på grunn av Elbe fortom. Fortommen knakk/røyk i løkka som går gjennom snapplåsen da jeg skulle løfte gjedda ut av håven. Gjedda veide kanskje 1,5 kg og gjedda gled ned i vannet, med wobbleren, som man ikke får taki i Norge selvfølgelig.

Synes forsåvid og at snaplåsen på Elbe fortommen var helt ubrukelig.

Fortommen var og helt ny, det var på andre kastet så slitasje kan det ikke ha vært snakk om.

Møkka produkt ass.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine yngre dager fisket vi masse gjedde, og vi fikk bittert erfare at stålfortommer er forbruksvare. Hadde fortommen blitt slitt, fått knekker og hakk, ja da var de ikke lenger til å stole på. Selv om det er kjedelig å kaste fortommer man ikke har rukket å bruke så mye, så bør man gjøre det når de har fått skader.

En annen ting er at hempene enkelte fortommer leveres med kan åpnes under kjøring av fisk. Dersom ikke hempa ser helt sikker ut (noe den sjelden gjør), bør man klippe den av med tang og sette på smettring i stedet. Mer omstendig å bytte sluk/wobbler, men sikkert!

(Det er selvfølgelig viktig å ikke skade belegget rundt fortommen når du setter på smettring. Da vil vann trenge inn og det vil ruste)

Ellers er noen av gjeddefortommene man får kjøpt, spesielt de som hemger løs uten pose, ikke sterke nok i løkka. Mange slurver når de lager sine egne fortommer slik at løkka rettes ut når du drar skikkelig hardt, og desverre havner slike fortommer også i diverse butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.