Gå til innhold
Fiskersiden

Det ultimate lokkefor etter røya!!!???


Røyekongen
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Røyekongen

uansett hva man nå forer med og uavhengig av hva næringsgrunnlaget i vannet byr på av byttekryp:

AGN MED DET SAMME SOM DU FORER MED!!!

Lokker du røyepurkene og de begynner å beite på det du byr på, blir de fort temmelig selektive!!! Litt kjukeforing kan sammenlignes med en heftig vulgataklekking, og intil "kjukeklekkingen" er over er det er kun kjuke de slurper i seg[ :P ]

Men pass på, må ikke fore dem mette, kun små smuldra biter til lokkefor, de større bitene agner du med....

Min erfaring er at det aller greieste og mest effektive er å bruke maggot eller veamark ved røyefiske,iallefall på Østlandet.Forer med kasein på forhånd og røya tar alltid umiddelbart når du slipper ned blinken.Bruk en liten blink istedet for stor type og når bettet avtar skift til mikrobalanse og tilslutt "myska" for å "rense" hullet helt.Hvor lenge kaseinen skal ligge avhenger av tidspunktet på vinteren.Dette gjelder spesielt for Nordmarka og Hadelandsvannene hvor jeg fisker mest.Før nyttår kan man fore dagen før hvis man forer i nærheten av røyevarp.Etter nyttår har man best fiske etter en uke.Det fungerer godt å fore/fiske eksempelvis hver helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Registrerer at mange benytter ostemasse.

Jeg leste ett sted at at man i flere vann i sverge fant en del død ørret , etter at disse døde fiskene ble obdusert slo de fast at det var ostemassen som røyefiskerene brukte som hadde skylden , tarmsystemet til Ørreten ble vistnok blokkert slik at de ikke fikk i seg annen føde!

Selv benytter jeg kun rekeskall de gangene jeg forer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Selv benytter jeg kun rekeskall de gangene jeg forer.Hvor godt oppmalt da? Og bruker du da reke som agn, eller evt rød maggot for å matche fôret?

Tenker på Røyekongens kommentar: "AGN MED DET SAMME SOM DU FORER MED!!!"

Har ofte opplevd at det sluttet helt å bite hvis jeg slipper nedi rekeskall (kanskje fordi røya da finner så mye "nam nam" på bunn at den ikke gidder å bite på maggoten?) men at det kan være veldig bra i det "fôrede" hullet noen dager senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Selv benytter jeg kun rekeskall de gangene jeg forer.Hvor godt oppmalt da? Og bruker du da reke som agn, eller evt rød maggot for å matche fôret?

Tenker på Røyekongens kommentar: "AGN MED DET SAMME SOM DU FORER MED!!!"

Har ofte opplevd at det sluttet helt å bite hvis jeg slipper nedi rekeskall (kanskje fordi røya da finner så mye "nam nam" på bunn at den ikke gidder å bite på maggoten?) men at det kan være veldig bra i det "fôrede" hullet noen dager senere.

Jeg pleier ikke å male opp rekeskallene i det hele tatt de gangene jeg forer. Jeg fisker som regel med maggot (hvit) eller fjærmygglarver (ferske)

Nå er ikke jeg den som forer mest , for jeg har ett inntrykk av at fiskeplassene etter en stund blir "overbefolket" av smårøye , noe jeg tror ganske sikkert skyldes foringen.

Så jeg fisker altså ikke med det samme som jeg forer med , og jeg tror heller ikke det har så stor betydning heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye positivt om lakserogn til røya, men ikke fått testet det selv. Sannsynligvis fungerer det svært bra, men nevnes ikke så ofte da folk er redd det vil føre til at folk fisker og dreper gytefisk de ellers ville latt få leve.

De som jobber på røkeri og får inn usløyd hunnlaks på høsten kan i hvert fall fortelle at rogna ikke akkurat kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en kar som sa jeg burde agne kroken under røyeblinken med en bit jaffa appelsin. Biten skulle være en liten firkant, med både det hvite og det orange skalle(skulle vist lukte godt?).Mulig detta var en spøk, men visuelt burde den jo friste røya. Jeg skal i vertfall prøve det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en vare på rogna til laksen en får i løpet av en sesong så burde det jo rekke en stund.

Appelsinskal: Testet dette sammen med en kompis for noen år siden. Vi fisket i en time og byttet på de samme hullene.

Resultat: - Maggot - 18 røyer

- Appelsinskal - 1 røye

Det kan selvsagt variere, men appelsinskal bruker jeg aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av menig fiskebolle

Var en kar som sa jeg burde agne kroken under røyeblinken med en bit jaffa appelsin. Biten skulle være en liten firkant, med både det hvite og det orange skalle(skulle vist lukte godt?).Mulig detta var en spøk, men visuelt burde den jo friste røya. Jeg skal i vertfall prøve det ut.

Er nok ikke det beste agnet etter min mening, men det fungerer, sammen med salami, ost av diverse typer, Niveakrem og andre solkremer dyppet i småkryp, smør, mais og har fått på agurk[:0]

Røya er ikke så kresen i matveien.

Men best synes nå jeg marfo er + akkar, maggot og mark i nevnte rekkefølge.

Mark med ett rosa "power egg" fra berkley funker også, bedre enn bare mark, men har aldri fått på slik power-eggs uten annet agn i kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Brummle

Tar en vare på rogna til laksen en får i løpet av en sesong så burde det jo rekke en stund.

Appelsinskal: Testet dette sammen med en kompis for noen år siden. Vi fisket i en time og byttet på de samme hullene.

Resultat: - Maggot - 18 røyer

- Appelsinskal - 1 røye

Det kan selvsagt variere, men appelsinskal bruker jeg aldri.

Bruker du rogna bare til for , eller også til agn på kroken?

I så fall preparerer du lakserogna på noen måte, lagt på sprit, oljer eller noe? eller bruker du det bare "ferskt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fersk" rogn rett i hullet. Ca 50-100 gram om gangen.

Har ikke prøvd det på kroken. Bruker maggot, fluer + en enkeltkrok festet rett på blinken - røyene kan bli rett aggressive av og til.

Uten tilgang på maggot bruker jeg hvitost.

Denne vinteren kommer jeg nok til å prøve noe av det andre har foreslått her på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Må si jeg ikke er erfaren røyefisker, men vi hadde veldig hell med å legge ut reker som hadde vært i lake, og ost. Fungerte bra samme dag som vi fisket, men såg ut til at det hjalp enda bedre for fisket dagen etterpå. Taktikken min var å legge ut litt i hullet jeg allerde hadde fisket n¨r jeg gikk til nytt hull, og så prøve dette hullet igjen litt senere.

Rekene i laken hadde broderen min kjøpt i sommer som han tømte laken av og satt i kjøleskapet.

Vi fikk fisk på det meste, øye, ost og rekene. Jeg for min del syntest rekene var best på de store røyene, festet reka på tvers og festet den i to kroker. Med ost som nr 2, og øyne som nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av LTPoppe

Ost bør ikke brukes som fôr i vann med ørret, da det som nevnt over kan blokkere tarmsystemet, og medføre død.

Dette må dokumenteres bedre.Hvorfor er det fortsatt gode ørretbestander i vann som har vært foret de siste 100 år?

Det er kasein som har vært brukt i all tid og jeg har dratt opp noen tusen røyer og ørret.Felles for både røye og ørret er at ostemassen ligger som en tyntflytende masse i tarm/magesekk. Vet at noen sper i med ris for å få litt mer volum men jeg er ikke sikker på om dette er like heldig.Risen sveller jo ganske mye.Andre typer "hard" ost brukes også i mindre skala.Det er dog en del folk som overforer ganske solid,dvs.flere KG i samme hull og jeg er ikke sikker om fisken i det hale tatt greier å stoppe etegildet.Utfallet av dette kan diskuteres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

NORWEGIA!!!

[8D]

sitat:Opprinnelig postet av Røyekongen

her florerer sikkert fryktelig mange meninger/muligheter og varianter.

Selv bruker jeg etter mange års røyefiske med prøving og feiling med ulike typer for:

kun KJUKE!

Ikke alltid så lett å få fatt i dessverre men man får kjøpt det f.eks her:

http://www.abru.no/shopexd.asp?id=436

mulig også gero kan ha noe...

Noen lager diverse blandinger selv, men min erfaring er mye gris/jobb/tid og dårligere resultat/lokkeeffekt. Annet kunstig for med farge og lukt har jeg ingen god erfaring med!

Selvom KJUKE uten tvil er min favoritt!, er det Sikkert mange meninger om dette! SÅ FYR I VEI HVA ER DET BESTE LOKKEFORET ETTER RØYA???

(Vil forøvrig fraråde alle å overdrive denne foringa! Det skal ikke så store mengdene til for å lokke. Overdriver man (og det finns det dessverre mange eksempler på) kan røyene spise alt for mye av dette og i værste fall føre til tarmtrøbbel,forstoppelse og død.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener størrelsen på ostebitene har endel å si her. Sjøl lager jeg veldig små terninger (ca 3-4 mm), og da tro jeg ikke det er noe problem med forstoppelser for fisken. Osten er ikke noe lettfordøyelig fòr ser det ut til heller, og selv en uke etter siste foring har jeg tatt fisk der ostebitene i tarmen er like hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fisker som bryr seg om fisken!!

Sjelden kost...jeg trodde det bare var meg her som brydde meg [ :P ]

Da tilhører vel du forhåpentligvis en av de som dreper fisken straks den er på land?

Og en av de som ikke fisker med lettest mulig utstyr slik at en 3 hgs ørret må kjøres i 30 min i frykt for stang eller senebrudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.