Gå til innhold
Fiskersiden

Abbor og lufttrykk


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Holder abboren seg langs bunnen når den justerer seg etter endret lufttrykk?

Abboren har lukket svømmeblære og med endringer i lufttrykket(høytrykk, lavtrykk) må den tilpasse seg det med å stille seg høyere eller dypere i vannet.

Når trykket stiger raskt og det blir høytrykk skal altså abboren stille seg høyere i vannet. Men stiller den seg f.eks to meter over bunnen og blir stående der? Eller finner den et sted som er to meter grunnere og blir stående på bunnen der?

Og hvor lang tid tar det før abboren har tilpasset seg det nye luftrykket? Er det forskjell på fisk i samme vann? Det er jo abbor både på grunna og dypet samtidig - så de er jo tydeligvis ikke "i rytme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en teori, men abboren biter i all slags vær. Kan være tåke en meter over bakken, regn, sol, nordavind, sønnavind, varmt, kaldt, de biter uansett. De små er mer sensitive enn de store, er nå min mening. Stor, feit borre går på bunnen og frotser borre, stor - slank abbor går i overflaten og jager mort og krøkle [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke greie på hvor abboren befinner seg i forhold til trykkforandringer, men selv om den har lukket svømmeblære så betyr ikke det at den ikke klarer å tillpasse seg trykkforandringer. det tar bare lengre tid for den en for f.eks ørreten som har åpen luftblære siden abboren må gjøre gassutvekslingen gjennom blodet.

Men det er en gangske intresang problemstilling for under raske trykkforandringer så er abboren avhengig av å plasere seg på et vist dyp i en periode for å kompansere for trykket, til blodet har gjort jobben. Og hvis fisken i denne perioden fortsatt er på hugget så vil den jo trekke mot der det er mest mat i forhold til det dypet den befinner seg på. Problemet er jo at man ikke veit hvor abboren befant seg når trykkforandringen oppsto og dermed ikke veit hvor dypt eller grunt den må gå for å kompangsere for trykket...

Men hvis man fisker i samme vann over lengre tid og har erfart at aborren normalt holder seg på ca 10m så kan det kanskje lønne seg å brøve litt dypere når det kommer et høytrykk eller litt grunnere når det blir lavere trykk...

klønete men håper det er forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lavtrykk kan trigge en bittperiode. Etter dette vil den bli litt værsyk. De som ikke har muligheten til og justere trykket tror jeg vil bli stående og sture på bunn.

Da lavtrykk også gjør at jaktlyset blir dårligere, antar jeg at dette forverrer jaktlysten til åbbor'n.

Men den store åbbor'n kan kanskje være i hugget pga at bytte fisken er passiv/værsyk.

Det viktigeste er vel at fiskeren ikke blir værsyk og drømmer seg bort. Isfiske er full fokus. Hva kan jeg gjøre bedre?

Været får man jo ikke gjort noe med allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring (stort sett balansepilk) er at de større abborene tar et par/tre meter over bunn. Om det er her de står eller om de går opp/ned for å ta vet jeg ikke. Har fått abbor i all slags vær, men det er ikke mange av de store (1,5 kg+) som har tatt ved bunn. (fisker stort sett på dyp mellom 5 og 15 meter). Hvordan er med dere som meiter? Hva slags fiskedyp/vanndyp er foretrukket? Og bruker dere søkke eller vandrer agnfisken nokså fritt der den vil. Ved svømming bort fra hullet vil jo fisken tvinges oppover når sena er strukket.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...?TOPIC_ID=12888

Et lignende spørsmål ble stilt i denne linken. Det er et viktig spørsmål som fortjener skikkelige svar.

Vet ikke så mye om HA som det spørres om i linken, men abbor har jeg erfaring med. Erfaring tilsier at det beste fisket er ved høytrykk. Dette gjelder oxo andre fiskeslag jeg har fisket etter. Temperaturen har oxo stor innvirkning på fiske på isen.

En annen erfaring jeg har er at finner man stor abbor på en dybde finner man dem ofte på den samme dybden rundt om det området man fisker. Virker som om de ikke er spes interessert i å variere dybden med mer enn +-0,5m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.