Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret på 1,2


Prikken
 Share

Recommended Posts

Er omsider kommet i orden i Mandal. Flyttet ned hit for 3 uker siden. Har blitt lite fisking, men sone 4 i Mandaalselva leverte i alle fall en pen brunørret på 1,2 kg på fredag. Har fått utrolige mengeder med SØ, men ingen større en 0,6 kg. Horngjelen har også kommet.. Savnet etter Oslo og 50 kvm på Sinsen er uansett ikke stort....

Prikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok flyttet permanent ja. Kona er iallefall av den oppfatning[ :P ]

Fisken tok hverken vått eller tørt, men på sluk... Det blåste stiv kuling nedover elva den dagen så alle forsøk på kasting endte mer eller mindre på land... Fikk flere pene på nymfe dageen etter, men ingen over halvkiloen. Det var tilløp til kleking av små døgnfluer den dagen men kun når sola tittet frem. Det gjorde den desverre sjelden mellom hagelbygene....

Fikk forresten to sø i går på over halvkiloen. Begge hadde mygg i magen, så i kveld skal vi forsøke tørrflue etter sjøørretten. Har funnet en plass som nesten minner om Florida eller Cuba. Lang grunne med tangklaser og et dyp på 2-3 meter. Ender i en marebakke 20-30 meter ute og krystallklart vann. Ble tatt fisk der på 2,5 forrige uke. Gleder meg[ :D ]

Prikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prikken, hvor i sone 4 fisket du?

har fisket utrolig mye i sone 4 i barndommen, og der finnes det styggstor aure!

hvis det ikke kommer vann til neste uke, tror jeg det skal godt gjøres å ta noe særlig med fisk:(

Har kasta endel med tohåndsen, går sånn passe. venter på ny klump, blir sikkert bedre da!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stykke ovenfor Manflåvannet eller hva det nå heter. Nærmere er jeg ikke i stand til å beskrive det.. Mista også en fisk på samme størrelsen. Er ikke så kjent enda, men jeg brukte 4 timer på å lete og bare 1 time på å fiske... Lønner seg ofte å finne godplassen istedet for å denge løs på første stedet man kommer til... Ble uansett ikke spes fasinert av sone 4. Mye grass/dritt i elva og lite vann er vel en god oppsummering

Prikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere (Prikken eller Erik_21) som leste artikkelen om Mandalselva i et nummer av AoF i 2003? Det var blant annet beskrevet den øvre delen av elva, et område som kalles Monn. Dette området så utrolig fint ut, med masse grunner og god plass til baksleng&sånt.

Lurte på om dere har vært der, evt hørt om gode fangster, pris osv. Kommer hjemover om et par uker, regner med å tilbringe noen timer der søndag 13 juni, første dag hjemme på et halvt år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Fisk i utløpet, der mandalselva renner ut i mannflåvannet. alltid her vi fikk de store før. Er Oppvokst delvis ved manflåvannet. mye pen fisk. har fått dem på over 3 i gran. dette er mange år siden og vil tro det er enklere nå å få fisk over kiloet enn det var da.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok blitt lenger mellom kilosfiskene nå enn før 1997.. Kalkinga har riktignok økt mengden byttedyr (hoppekreps mm osv) men samtidig har antallet fisk økt enormt. På mine to turer i sone 4 har jeg fått ca 20-25 fisk. Alle untatt den ene har vært småfisk, (snitt ca 200 gram). Hva som rører seg ovenfor sone 4 aner jeg ingenting om, men det er nok her man finner de største kubbene av både ørret og røye..

Prikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ovenfor sone 4 er det ikke vann en gang.. da må man over til kosåna vassdraget og her er det småfisk og atter småfisk.

skal du ah stor ørret i område, må man til sveindal. her går det ørret av den gamle stammen. disse er særdeles grovvokste til sørlandsørret å være. men igjen holder jeg en knapp på manflåsiden. siden det er kortere for deg som bor i mandal.

men men, hvem gidder vel å fiske ørret nå som laksesesongen er rett rundt hjørnet..

erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.