Gå til innhold
Fiskersiden

hjemmeproduksjon av meitemark


Hallvard
 Share

Recommended Posts

Markbiotop:

Noen velger å opprette egen "markbiotop" i hagen. Da finner du en skyggefull plett som gjerne ligger litt dypt i terrenget. du kan med fordel alltid ha så mye løv liggende her at det ikke gror gress under. Gress fra plenklippingen fordeler du også på markstedet, men ikke i altfor store hauger. Sørg iallefall for at marken har organisk materiale å spise. I vårknipa kan du fore den med havregryn. Pass på å holde jorda fuktig i tørkeperioder. Da vil meitemarken trives godt her.

Markfarming:

Du kan også "dyrke" marken selv. I kjellern rigger du deg til med jordkasser hvor du lar marken gå å spise og kose seg. Er rommet mørkt og kjølig kan du ha mark i årevis på den måten. Dette er jo spesielt kjekt på vinteren.

Bruk flate kasser som lar seg stable. Legg plastfolie i bunnen og fyll på med jord uten for mye sand. Sørg for at den er fuktig hele tiden, tørker jorden, dør marken. når dette er gjort har du et bra utgangspunkt for å lage deg en flott, lagdelt markkoloni. Du bør ikke blande forskjellige marktyper i samme kasse har jeg hørt. Noen som vet hvorfor??

marken fores med løv og gress, på høsten bruker du halvråttent løv, vår og forsommer kan du forbedre maten ved å fukte den å legge den i plastposer noen dager før du strør den oppå jorden, brødsmuler og havregryn fungerer også bra.

Når året har gått kan du skifte jorden, ikke så mye for markens skyld men blomstene til "kjerringa" vil bli veldig glade..[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mark i en balje i kjellern noen vintre. Lukter ikke, så lenge marken overlever. Men dau mark, derimot... Går bra så lenge man ikke lar den tørke ut, eller overvanner den. Eller at den står så kaldt at den fryser, selvsagt.

Marken eter imidlertid mer enn ihvertfall jeg hadde trodd, så følg med så den ikke sulter. Tynne marker ser sikkert mindre appetittelige ut enn velfødde...

Grunnen til at man ikke skal blande ulike marktyper er muligens at noen kun agner med rødmark, og andre igjen kun agner med hvitmark...? Men rød og hvit mark lever som regel i forskjellige jordtyper, så det er vel en viktigere årsak. Finner mest rødmark i kompostdynga eller i feit, svart matjord, mens hvitmarken finner jeg helst der det er noe leir- eller sandholdig jord. Marken må uansett få bo i jord fra det stedet den ble gravd på, jorda fra et annet sted har annen ph-verdi og mineralsammensetning, og det kan være marken ikke tåler en slik plutselig omskiftning av leveforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Kim! Det er et herk å måtte grave hver gang man skal på fisketur.

I "min" kompostdynge finner jeg bare små og middels store mark. Hvis jeg lager en innendørs binge med disse oppi, hva kan jeg gjøre for å gjøre marken større/mer velfødde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som er veldig interessert i dette, her er alt du trenger å vite om å fremstille MASSE mark (husk de koster 1,- stk i butikkene, så det er penger å tjene).

http://www.jetcompost.com/burrow/ Her er det masse info, klikk inn på linken "The Burrow" for en kjempebra artikkel om å dyrke masse mark, eller klikk her http://www.jetcompost.com/burrow/tbp1.htm

Der er det nok kompost å henge fingrene i - samt at artikkelen er veldig morsom.

Kaos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karleif

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

kjempebra det her![ :D ][ :D ][ :D ]

kommer til å lage markkasser til våren, greit å søippe å grave før hver ***** tur[ :D ][^]

Trodde du var fluepisker eg[ :P ]

det kan du håpe på! fisker da mye med mark i vannet der du kommer fra[ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.