Gå til innhold
Fiskersiden

Alternative smaker til grillet fisk


Hallvard
 Share

Recommended Posts

Heisan

De fleste av dere har vel sittet ved et bål eller en grill etc og tilbredt fisken dere har fanget. Det vanligste som blir brukt er jo og salte og pepre fisken samt ha masse smør inni folien. Det var ihvertfall slik jeg som regel tilbredte fisken, helt til jeg fikk tips om å bruke krydder smøre osten oppi istedet for smør. Dette gjorde jeg med hell, og nå fyller jeg alltid folien med ulike smøreoster "de firkantete boksene" samt mais, løk, purre, paprika og andre grønnsaker jeg har tilgjengelig. Dette har jeg med veldig stort hell brukt mye på gjørs, men passer selvfølgelig til mye annen fisk også. Nydelig!

Jeg bruker også å skjære poteter i skiver, ca 2-3 millimeter tykke , krydre og salte de godt samt ha masse smør i og pakke de inn i folie.

Da vil poteter og fisk være ferdig samtidig.

Dersom dere prøver dette kan jeg garantere dere en fantastisk mat opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er viktig å finne en middelvei som gjør at man ikke dreper fiskesmaken og, men å spise en stekt makrellfilet uten pepper og sitron hadde nok ikke gått her i gården. Men man setter jo også me smak på et fiskemåltid med tilbehøret. Tilberedte skatevinger av ei piggskate som ikke klarte seg i går. salt,pepper og surring i fløte var det som skulle til. enkelt og greit.

Noen som har prøvd avkokt makrell da? Koke den en dag i forveien samme nemd, salt,laurbærblad,pepperkorn og litt sukker. La den avkjøle seg og server med rømme,agurksalat og kokte poteter. beste måten å tilberede feit fisk på. funker også fint med laks

Edit: når jeg drar på fjelltur og har planer om å spise fisk, har jeg bestandig med vårløk, sitron og en boks rømme i tillegg til det vanlige meierismøret,salt og pepper. Bakte poteter har jeg gjort klar i ovnen på forhånd, slik at de kun er å varme på bålet. Et uslåelig måltid på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Edit: når jeg drar på fjelltur og har planer om å spise fisk, har jeg bestandig med vårløk, sitron og en boks rømme i tillegg til det vanlige meierismøret,salt og pepper. Bakte poteter har jeg gjort klar i ovnen på forhånd, slik at de kun er å varme på bålet. Et uslåelig måltid på fjellet.

Det er akkurat dette jeg har så sansen for selv - det å regne med at man får fangst og planlegge måltidet deretter. Ingrediensene beskrevet ovenfor er jo suverene og krever nærmest null innsats å ordne.

Jeg skal innrømme at en og annen fisketur i yngre alder havnet i et noe dårligere lys grunnet manglende ingredienser og forberedelser av måltidet. Det er ikke særlig spennende med en mølje av kjøtt, skinn, finner, ben og involler, kremert over åpen ild, og ikke noe tilbehør.

Når det er så lite som skal til.....

Er det fiskesmak man er redd kommer man enormt langt med hvitløk og rømme, eller hvorfor ikke noe kraftigere lut? Chilli? Har testet det selv, og fant det godt.

Selv spiser jeg fisk for å smake fisken, og er blitt mer varsom med mengden krydder [ :) ].

Dessuten mener jeg bestemt at råvarene SKAL respekteres for det de er, og tilberedes deretter. Vi bor i et ufattelig rikt land, og man vil faktisk finne ingredienser i det fri som man kan legge til i retten, litt avhengig av årstid.

Ketsjup på en ørret, fanget på fjellet, blir bare helt galt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stekt/grillet men.... hvis du har røykelaks og vil imponere din bedre halvdel eller hvis du skal lage forrett når du har har gjester....

Stek hvitt brød i ei panne(loff e.l.) i godt smør til det er gyllenbrunt, skjær den i trekanter eller lignende, smør på urteost fra Tine (de pakkene som er nevnt over), legg på noen tynne skriver med røykelaks og strø Ruccola salat over... naaaammm [ :) ]

Kan eventuelt også prøves med litt oliven, olivenolje m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tequila

Ikke stekt/grillet men.... hvis du har røykelaks og vil imponere din bedre halvdel eller hvis du skal lage forrett når du har har gjester....

Stek hvitt brød i ei panne(loff e.l.) i godt smør til det er gyllenbrunt, skjær den i trekanter eller lignende, smør på urteost fra Tine (de pakkene som er nevnt over), legg på noen tynne skriver med røykelaks og strø Ruccola salat over... naaaammm [ :) ]

Kan eventuelt også prøves med litt oliven, olivenolje m.m.

Den der skal jeg prøve ved første anledning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tequila

El-nico - tilbakemelding om det falt i smak hadde vært greit.

Vilhelm - har ikke prøvd det, men det skal jeg prøve.

Må bare få tak i mer røykelaks og det er over 100 dager til start. Er nesten tomt i fryseren....

Det var lunchtid, så jeg dro på butikken og kjøpte litt røkelaks der (prøvde å se meg ut den med minst gift [8D]), samt smøreost urter og pepper og ruccola!

Det var meget godt. Meget godt. La også på noen tynne skiver rød løk!

En enkel og veldig god liten smak, som garantert vil gjøre lykke som en forrett ved mer lystige anledninger.

Skal eksperimentere noe mer rundt dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om røykelaks er en annen god ide som jeg brukte til en forrett i et selskap jeg lagde mat til:

50/50 røyke laks og kokt laks

rømme

gressløk

løk

persille

dill

Dette hakkes/blandes fint i en foodprossesor og smøres ut over store potetlefser. Så rulles potetlefsene sammen og deles i to, legges oppå hverandre og pyntes. Lekkert, enkelt og godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei. Takk for svar i tråden om båten, el-nico. Den varmet. Mye interresant her, ble litt sulten av å lese. Skal prøve det meste etterhvert, ser ut som virkelige godbiter endel av det.

Dette er heller ikke grillet, men pga en grandtante som bodde i sverige i sin ungdom så ble gravlaks introdusert i vår familie lenge før denne var vanlig her på berget. Denne er et godt alternativ til røkt, og kan imotsetning lages hjemme eller også på lengre turer. Du trenger bare en plastboks til dette. jeg har etterhvert utviklet en litt egen teknikk til å lage denne, som jeg poster her. Bruk gjerne billig remalaks eller ørret, den blir slett ikke dårligere av at den er litt feit.

Fileter fisken, og fjern beina. jeg napper også ut de små sidebeina med en tang. legg filetene i kaldt vann en liten stund, og legg den så opp for å renne av. Hvis det er nødvendig så vei dem, men hvis dere er noenlunde stødige til å filetere, så blir vekta ca 60% av rundvekta. Dette er nøyaktig nok

Legg filetene på et folieark, side ved side på et folieark, og lag en blanding av 1 ss sukker og 3 ss salt pr kg filet (stor skje) i en kopp (for villfisk, bruk bare 2 ss salt denne trenger mindre). Fordel dette over fisken og strø på litt peppermix hvitpepper el. legg så på rikelig med frisk dill.

Legg så nen ene sida over den andre, og pakk den stramt inn i folien, og legg pakken inn i bunnen en plastpose. Rull denne strams sammen, og surr den med tape,hyssing el. Dette gjør at saltlaken sprenges inn i fisken i stedet for å renne av etterhvert som den normalt gjør. Legg kjølig i 2 dager

andre kryddet og urter kan sikkert brukes med hell her, det er opp til smak og behag. Med remaørret/laks så koster dette ca ded samme som grillpølser, og er helt nydelig som et alt. til spekemat eller grillmat i varme sommer kvelder. For tilbehør, bruk ting som du liker og synes passer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. Jeg har aldri hatt problemer med dette, og jeg har spist en del av stoffet. Botulisme kommer fra jord, og utvikler seg hvis den ikke får tilgang til luft. Det er derfor denne er så farlig i hermetikk. ikke gjør dette sammen med eller etter at du har handtert grønnsaker o.l uten å vaske benk og utstyr. Listeria kommer også herfra, men er ikke så farlig som førstnevnte. Salmonella kommer ikke til i denne prosessen og er heller ikke vanlig i fisk. Vask også fisken mellom sløying og filetering, ogå kniven og fjøla. Jeg gjør dette på en avis, og pakker inn avfall og kaster dette etterhvert. Det er den samme prosessen som brukes på røykelaks før denne røykes. Vanlig god kjøkkenhygiene holder fint. Frysing i 2 døgn før eller etter er for å drepe ringormer, noe nesten all fisk har, så dette gjelder allfisk som skal brukes til mat som ikke blir varmebehandlet eller skarpsaltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen. Her er et lite tips til. dette er veldig enkelt, og er utrolig godf til stekt eller grillet fisk. skjær en liten skalk av bunnen på noen store tomater, og skjær et kryss ca ned til midten av dem i andre enden. Ta ut det bløte innholdet av dem med en skje. Dette kan du kaste eller bruke til noe annet hvis du vil. Ta en slump rømme i en liten bolle, og mos en banan (nei, jeg har ikke dysleksi, dere leser riktig) sammen med rømmen. Ca en stor banan til en 1/2 boks rømme. Fyll mixen i de uthulte tomatene, og sett en på hver tallerken. Det er bedre enn dere tror selv om det høres litt sprøtt ut.

Kanskje flere kan bidra litt, det er et interresant tema, dette med favorittoppskrifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cannonbang

hei igjen. Her er et lite tips til. dette er veldig enkelt, og er utrolig godf til stekt eller grillet fisk. skjær en liten skalk av bunnen på noen store tomater, og skjær et kryss ca ned til midten av dem i andre enden. Ta ut det bløte innholdet av dem med en skje. Dette kan du kaste eller bruke til noe annet hvis du vil. Ta en slump rømme i en liten bolle, og mos en banan (nei, jeg har ikke dysleksi, dere leser riktig) sammen med rømmen. Ca en stor banan til en 1/2 boks rømme. Fyll mixen i de uthulte tomatene, og sett en på hver tallerken. Det er bedre enn dere tror selv om det høres litt sprøtt ut.

Kanskje flere kan bidra litt, det er et interresant tema, dette med favorittoppskrifter

Anbefales!![8D]

til frokosten kan dere prøve ristet loff medd banan og majones...sikle sikle[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilbakemelding til hallvard

Har nettop nytt en SØ i folie etter din oppskrift. Du hadde rett. Det var j**** godt. Standsmessig søndagsmiddag.

Lagde forresten et par av de tomatene som jeg har beskrevet til. Ble ikke dårligere av det heller. Ble litt tilovers, så jeg skal frøve den andre i morra. (har litt røykalaks i frysen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hytte uten strøm mat.jøtul 602...Generelt er jeg glad i aas bayer. Tok 2 sø filet og la dem i ei skål med øl en times tid (alkoholmisbruk) så inn i vedovnen på gløra i folie. Krydre etter smak. dette er en 7 retters middag. 1 fisk og en six pack[ :) ] namenam! Tilbehør: noen poteter skåret med oste høvel som kokes ca 5 min,så oppi jerngryta på ovnen,gresk dip mix,1 boks rømme,litt h-melk,litt sjarlottlauk og no ost på toppen. Det er viktig å bruke skikkelig ØL,ikke no lyst rignes skvip[ :D ] kan også bruke guinnes da fisken får brent smak. Ikke spør hvordan formen min var første dette ble tilbredt,men godt er det[ :o )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: I samtlige oppskrifter jeg har på graving av fisk står det; ikke skyll fisken eller redskaper i vann - hvorfor står det så hvis det ikke har med bakterier i vannet å gjøre?

Jeg har aldri sett dette i oppskrifter på gravet fisk. Jeg har for sikkerhets skyld sjekket dette rundt på diverse nettsider som omhandler mat, og det ble ikke advart mot å vaske fisken her heller.

Jeg lurer på om dette er en sammenblanding med rakfisk, som er en helt annen prosess, der dette kan være direkte livsfarlig pga utvikling av botulisme. Fersk dill inneholder jo også vann med de samme bakterier som drikkevann.

Ideen med å marinere i øl var forresten god. Har hørt om dette mht kjøtt, men er sikkert godt med fisk også. Skal prøve det ved anledning. Tok fryserens siste SØ for å prøve hallvards oppskrift i helga, så jeg må få nye først.(&%¤/ snø!!![} :) ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her et tipps for stekt ørret/røye på ca. 150-250 gram.

Rens fiskene godt, skjær 2 striper inn til benet på begge sider. Rull fiskene i hvetemel blandet med salt og pepper. Sprøstek fiskene og ta de ut av panna da de er gyldent brune.

Sprøstek hakket fersk chapinon og ha oppi seterrømme eller lettrømme, men ikke bland den sprøstekte fisken oppi dette.

Server sprøstekt fisk med rømme/champinon, gode poteter, agurksalat og sitron.

En tørr hvitvin passer meget bra til dette. Dette er oppskrift jeg har tatt etter Arne Brimi i forbindelse med "Gutta på tur".

Har hatt utallige røyemiddager på dette viset i vinter. Dette er nermest orgasmisk!!!!

Dette hadde kanskje ikke så mye med grillet fisk å gjøre, men skit au, godt var det lell![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hei. Takk for svar i tråden om båten, el-nico. Den varmet. Mye interresant her, ble litt sulten av å lese. Skal prøve det meste etterhvert, ser ut som virkelige godbiter endel av det.

Dette er heller ikke grillet, men pga en grandtante som bodde i sverige i sin ungdom så ble gravlaks introdusert i vår familie lenge før denne var vanlig her på berget. Denne er et godt alternativ til røkt, og kan imotsetning lages hjemme eller også på lengre turer. Du trenger bare en plastboks til dette. jeg har etterhvert utviklet en litt egen teknikk til å lage denne, som jeg poster her. Bruk gjerne billig remalaks eller ørret, den blir slett ikke dårligere av at den er litt feit.

Fileter fisken, og fjern beina. jeg napper også ut de små sidebeina med en tang. legg filetene i kaldt vann en liten stund, og legg den så opp for å renne av. Hvis det er nødvendig så vei dem, men hvis dere er noenlunde stødige til å filetere, så blir vekta ca 60% av rundvekta. Dette er nøyaktig nok

Legg filetene på et folieark, side ved side på et folieark, og lag en blanding av 1 ss sukker og 3 ss salt pr kg filet (stor skje) i en kopp (for villfisk, bruk bare 2 ss salt denne trenger mindre). Fordel dette over fisken og strø på litt peppermix hvitpepper el. legg så på rikelig med frisk dill.

Legg så nen ene sida over den andre, og pakk den stramt inn i folien, og legg pakken inn i bunnen en plastpose. Rull denne strams sammen, og surr den med tape,hyssing el. Dette gjør at saltlaken sprenges inn i fisken i stedet for å renne av etterhvert som den normalt gjør. Legg kjølig i 2 dager

andre kryddet og urter kan sikkert brukes med hell her, det er opp til smak og behag. Med remaørret/laks så koster dette ca ded samme som grillpølser, og er helt nydelig som et alt. til spekemat eller grillmat i varme sommer kvelder. For tilbehør, bruk ting som du liker og synes passer

:) Her har du vel glemt konjakken?En skvett konjakk i blandingen blir veldig godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.