Gå til innhold
Fiskersiden

Sø fluer til bruk i sjøen..


 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

spennende fluer, spesielt børstemarkene! hvordan binder du den med kaninstripes?(den i midten)

Hei, Jeg bruke fireline lager så en lang løkke. Den må være dobbelt så lang som den ferdige. Trer innpå en krok i enden fester den i fremre krok. Legger inn en laang remse kanin. Tvinner og legger den dobbelt frem mot kroken. Surrer og limer den så fast. Vet ikke om du skjønte noe av forklaringen.

Du kan jo sjekke linkene under. Jeg foretrekker å binde den uten skinnremsa. Blir veldig tung å kaste når skinnet har trukket vann.

http://www.aktiv-fritid.no/power-team-tips...rk/borstis.html

http://www.elbe.no/Andre_napp/Fluebinding/5010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Hei Jagos.

Kjøp 3mm Doll Eyes,kjøpes i hobbybutikker/Garn,Broderi sjapper.

Lim dem på med superlim.Jeg bruker lim fra 3M (Scotch super stærk) står det på tuben. Coop butikker og andre har dette limet.

Europris har også billig superlim,3 tuber for 10 spenn.

Fin flue forresten [ :) ]

Hei troutman !

Takk for tipset [ :) ].

Blir en liten handletur på meg på mandag for å prøve dette [ :P ].

Så får jeg teste fluen med øyne på Onsdag morgen, hvis det blir mildvær......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange stilige fluer ute å går her!

Hmm, må se å få bundet opp noen børstemarker snart, Takk for påminnelsen Joachim [ :) ]

Har bunnet en del jiggy/desivere og en hel gjeng med andre mønstre så det er ikke så lett å huske navnet på alle[ :o )] Skal ikke gjenta seg!

Er enig med deg Fiskematre når det gjelder det å lage egne mønstre, det er jo det som er moro, spesielt når man får fisk på dem[ :) ] Artig det du sier om at fluene skal være så enkle som mulig, for de fluene jeg fisker mest med enkle fluer for de det er de jeg gidder å binde opp flest av, men syns det er moro å eksperimentere litt med forskjellige teknikker for å se hva man klarer å finne på. Men som oftest så blir det bare en eller to fluer hvis de er vanskelige/tar lang tid å binde så lenge de ikke fanger noe voldsomt med fisk[ :P ]

Får vel legge inn ei ny flue i dag også, denne gangen ble det en gjedde inspirert versjon av Flashmønstrene som brukes.

Her har jeg spunnet div angel hair i dubbing løkke og brukt tungsten cone som fortynging. Fluen er farget med tusj, og klistret på øyne for syns skyld.

1612_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/799/1612.jpg

Liker sjøørreten flashy fluer?

Kropp/vinge: Div angelhair spunnet i dubbingløkke.

Hode: Tungsten cone

Øyne: holografiske

Kroppen er farget med oliven og svart tusj øverst samt rød til gjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

binder selv zonkerfluer til SØ i elv på dobbel laksekrok, og det fuker meget bra!

får mer fisk på fluer med øyne enn uten, og flua di ville ha blitt dritstilig med et par store øyne...

Du hadde helt rett Kim_Andre, flua ble mye mer "livlig" med et par øyne [ :) ].

230120061734upVhrQvzzKWwyXUR2e.jpg?84

Krok : Mustad 80500BL str. 6 eller 8

Hale : Fjær fra påfuglbryst

Kropp : Sølv strømpe ( Ofte brukt til Zonker fluene )

Trekk denne strømpa litt ned i underkant så den

danner en "fiske kropp".

Hackle : Softflash ( Sølv ) og sort Marabu på toppen.

Øyne : Holographic Eyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn noe Børstemark som er effektive etter SØ.

Disse lager jeg også med lange Hanefjær som jeg trer inn og ut i snora.

23012006203819fP4OR697o427.jpg?55

Mønster.

Krok: Tmc 300, str 4, 6x lang.

Tråd: Uni str 6/0, Svart.

Kropp: Skolisse/snor + Oliven farget Fantasia garn som sys inn på hver side av lissen/snora med en nål.

Øyne: Messing farget vaskelenke.

Bindebeskrivelse.

Ta en bit av en skolisse/snor, ta fantasia garnet gjennom nåløyet og begynn og tre garnet ut og inn gjennom siden på lissen/snora. Når du har gjort det til ønsket lengde, tre fantasia garnet tilbake igjen i de samme hullene som du gjorde første gangen slik at du kommer tilbake til startpunktet igjen.

La noe av garnet stikke ut bak og legg litt lyn lim i snor enden.

Pirk ut garnfiber på sidene og klipp dem slik at de stikker ut 1-1,5 cm.

Ta kroken og tre den inn i snora med krokøyet først slik at bare krokbøyen synes ut av snora og la krokøyet stikke ut av snora foran.

Ta snora og før den litt bakover slik at du kan binde inn bindetråden bak krokøyet, ta snora frem igjen og fest snora der og klipp av snora som stikker ut.

Bind inn vaskelenke øyne oppå kroken bak krokøyet med 8 talls surring, lås og legg lyn lim over bindetråden.

Legg lyn lim under kroppen ved krokbøyen og i enden av skolissa. Det er bare bakre del av snora fra krokbøyen som skal være bevegelig.

Fisk denne flua med sakte inndragninger og mend (slipp ut litt snøre for hver inndragning)da vil flua få en buktende gange i vannet som ikke fisken kan motstå.

Fantasia garn finnes i mange farger + skolisser/snorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybandit: Takker! Nei det er en viper Living nymph men hvis jeg ikke husker helt feil så er det ca samme kroken. Grunnen til at jeg bruker viper her er at jeg er tom for tiemco :)

Frodeh: Sinsykt stilig flue! burde gå ann å lure en sjøørret på den der :)

Her kommer dagens reke produksjon:

1654_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/823/1654.jpg

Antenner: fluorfibre rosa og shrimp.

Øyne: svidd mono

Kropp: blanding av tan kanin, oliven selull, og litt angelhair.

Ryggskjold: plast strimel

Ribb: tynn mono. farget med tusj som forklart tidligere...

1655_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/823/1655.jpg

1656_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/823/1656.jpg

Antenner 1: fluorfibre i rosa og shrimp (igjen :P )

Antenner 2: tan microfibets

øyne: svidd mono

klør: fluorfibre i rosa og shrimp.

Kropp: fluorfisbre rosa/shrimp blandet med angelhair for så å bli spunnet i dubbing løkke.

ryggskjold: plaststrimmel

Ribb: rød kobbertråd

Klørne på denne flua kom til ved en tilfeldighet når jeg spant dubbingløkka rundt kroppen så ble det veldig mye i starten, så da stussa jeg det bare til sån at det så ut som klør :o

1657_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/823/1657.jpg

1658_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/823/1658.jpg

Samme flua som vist tidligere men denne gangen har jeg brukt rød kobber tråd som ribb og blandet inn litt angelhair (klipt så kort som mulig) inn i epoxyen (ikke så lett å se på bildet).

Edit etter tull med forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamitt variant

Krok: Mustad 79580 str.8-10

Hale: Grønn floss

Kropp: Holotinsel

Ribb: Small kobbertråd

Undervinge: Sort ekorn

Vinge: Sort marabou

Hode: Sort bindetråd,lakk og plastøyer.

I boka, Streamer av P.Krogvold fant jeg denne flua. Har ikke testet den. Ifølge forfatteren er den en storfanger av ørret og enkel å lage.

290120061619312qM22c1obix9.jpg?91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! satt her og eksperimenterte litt med materialer og kroker og tenkte jeg kunne prøve meg på en fiskeimitasjon til vinteren..

Resultatet ble denne... vinga er ca 5,5cm lang..

hva tror dere om den???

1755_s.jpg

krok: owner mutu light cirkle

vinge/kropp: hvit lite brite

fortyngning: lenkeøyne fra vasken[ :) )]

hode:hvit bindetråd med godt med lakk og superlim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Den kroken er vel beregnet for fisk som tar sakte max?

Fiskeimitasjoner fisker i alle fall jeg raskt og bruker derfor short shank kroker og ikke disse sirkelkroklignende greiene.

Irettesett meg hvis kroken ikke er det jeg sier den er[:I]

det er en sirkelkrok ja[ :) ] så du har nok rett der, men hva tror du om flua??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått SØ på en slik en ja. Uten øyne da og i str 6.

/frode

sitat:Opprinnelig postet av Joachim

Dynamitt variant

Krok: Mustad 79580 str.8-10

Hale: Grønn floss

Kropp: Holotinsel

Ribb: Small kobbertråd

Undervinge: Sort ekorn

Vinge: Sort marabou

Hode: Sort bindetråd,lakk og plastøyer.

I boka, Streamer av P.Krogvold fant jeg denne flua. Har ikke testet den. Ifølge forfatteren er den en storfanger av ørret og enkel å lage.

290120061619312qM22c1obix9.jpg?91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn dugende flue det der er jeg sikker på Max[8D]

Kompisen min bruker bare hvite varianter og han får som regel mer enn meg[ :) ]

Personlig synes jeg slike fluer blir kulere med epoxy hode, men dumbelleyes gjør jo samme susen, fisken driter i det uansett[ :) ]

Men jeg hadde benyttet shot shank kroker og ikke sirkel, bruker sirkel på enkelte nymfer til sø, disse dras sakte langs bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

En fiskeimitasjn fra meg.

fluen er bundet av syntetiske fbre. ghost fibre eller polar fibre er ikke sikker på hva det heter. lagt lagt 2+2 strå med pearl mirrorflash på sidene av denne flua.

øyne er såkalte 3d molded. som gjeller har jeg brukt rød gliss n glow. epoxy på hodet.

en flue jeg ikke har prøvd, men har veldig tro på. har hatt godt hell med lignende fluer før.

10012006200839TfYk21K2nqS3.jpg?52

den er nice og bruke på Havabbor ErikR[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fancy og bra fluer her innem selv har jeg bundet mye fiks fakseri oppover, men de fisker dessverre ikke bedre enn mye enklere varianter.

Denne har jeg vist før, men det er fordi det er en av de mest effektive fluene spesielt på våren og når det er lite vind og fisken kanskje sky.

Bindes på forholdsvis ordinære kroker fra 8-12, funker som er lita reke eller en liten fisk om den dras fort. bevegeligheten er fortreffelig.

Hale, grizzlyhønefjør, kropp (ser ikke mye av denne på små varianter)hareøredubbing, fronthackle grizzlyhøne, hode ett elelr annet som fortynger, her brukt lenke , men har og varianter med kulehoder eller dumbells.

Utrolig enkel og utrolig god fiskeflue synes jeg.

DSCN0669.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Det er mange fancy og bra fluer her innem selv har jeg bundet mye fiks fakseri oppover, men de fisker dessverre ikke bedre enn mye enklere varianter.

Denne har jeg vist før, men det er fordi det er en av de mest effektive fluene spesielt på våren og når det er lite vind og fisken kanskje sky.

Bindes på forholdsvis ordinære kroker fra 8-12, funker som er lita reke eller en liten fisk om den dras fort. bevegeligheten er fortreffelig.

Hale, grizzlyhønefjør, kropp (ser ikke mye av denne på små varianter)hareøredubbing, fronthackle grizzlyhøne, hode ett elelr annet som fortynger, her brukt lenke , men har og varianter med kulehoder eller dumbells.

Utrolig enkel og utrolig god fiskeflue synes jeg.

DSCN0669.jpg

Denne fluen har jeg også gode erfaringer med. Fisker den mest i krokstørrelse 6 men jeg skjønner at jeg må lage noen litt mindre også. [ :) ]

Jeg med binder den med grizzly marabou i halen uten at jeg tror det har noe å si. Fluen heter vel Grå Frede.

Effektiv der det er mye stingsild o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.