Gå til innhold
Fiskersiden

Sø fluer til bruk i sjøen..


 Share

Recommended Posts

Hehe kan nok ikke ta æren selv, trur det var persa som viste dette i en eller annen tråd for lenge siden.

Men ser fluebinding i det meste når jeg ser diverse dyr/gardiner/kosedyr/julepynt osv :D

Fibrene er myke nok til å lage liv hvis det blir litt lengde på dem så skal prøves mer. Finns sikkert mange varianter av dette men har bare prøvd det jeg har liggende, Ta en tur innom nille eller andre tulle butikker så er det mye rart der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi var inne på rekefluer så legger jeg in et bilde av en litt dusere variant som kanskje kan funke på Sjøørret som er litt mer forsiktige av seg?

1504_s.jpg

1.Antenner: fluor fibre shrimp.

2.antenner: 2*2 Tann microfibbets

Øyne: svidd 0,60 mono farget med svart sprit tusj

Kropp: Lys/gylden (farge?) kanin hår blandet med angelhair.

Ryggskjold: Plastikk remse/squid back.

Ribb: tynn mono sene.

Ps: måten segmenteringen er lagd er å farge hele ryggskjoldet med en svart tusj, for så å tørke den av igjen, dermed blir det en svart segmentering siden tusjen i sprekkene der ribben er holder seg svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenger inn en liten silde imitasjon med en tungsten cone som fortynging. Ser i grun ut som om det er enormt med matrialer i flua, men det er det faktisk ikke. conen sprer synt fibrene skikkelig!

1527_s.jpg

1528_s.jpg

Gjeller: rødt hanehackel

Fortynging: tungsten cone str x-small.

vinge: Syntetiske hår (husker ikke navnet, mykere en superhair) i fargene hvit, blått og svart. Bland inn litt angel hair i vingen hvis du foretrekker det.

Hode: syntetisk Hackel (husker ikke navnet her heller [:I])

Øyne: holografiske (festet med locktite)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg ut på min første sjøørret tur i morgen så det blei et par nye fluer. Kameraet er nytt så bildene ble noe mørke, men skal love å forbedre meg til neste gang

1563_s.jpg

Antenner: Rosa fluor fibre.

Øyne: svidd 0,60 mono farget med tusj

Kropp: rosa glitter dubbing

Ribb: oval sølvtinnsel str: small

Tråd: Binder altid denne med rød binde tråd ellers så blir fargen "feil"...

Stort enklere går det vel ikke ann å lage ei reke flue, men den har gitt meg mye fisk. Så som noen smartere har sagt før meg: Det enkle er ofte det beste ;)

1564_s.jpg

Hale: fiery brown rev.

Kropp: Fiery brown selull blandet med litt angelhair

hackel: grizly hanenakke

Ribb: epple farget kobber tråd

Øyne: timeglass øyne

Dette er vel igrun en ganske så standard wolly bugger variant Med noe rød skjær...

1565_s.jpg

Hale: Gullfasan farget rød, grizly hønehackel.

Kropp: Lilla/rosa kanin hår i fra zonkerstrips blandet med div angelhair spunnet i dubbingløkke.

Hode: svart kobber kule.

Et heller skrikendes mønster som kan komme til nytte siden muligheten er til stede for rømt Regnbue og laks der jeg skal fiske...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av kim andre

270520051321KnKdEwlu7KmYclT1Nd.jpg?62

krok: streamer4-10

hale:marabou

kropp: mylar

over/under: tynn mylar

pleier å binde med litt mer bevegelig(bustete hale)---------------------------------------------------------------------

Hvordan fester du mylaren foran ved krokhodet? Gjorde et forsøk på denne flua i går (trenger mye bindetrening..), men avsluttningen ble ikke helt 100%.

Synes denne flua så veldig interessant ut og må jo da bare teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt i går å funderte på hvorfor jeg ikke har en eneste Krill-imitasjon. Sjøørreten og sjørøya (spesielt SR)er jo proppfulle av disse under oppholdet i havet.

Når jeg fisker sjørøye er jeg mere opptatt av å lokalisere krill i overflaten enn selve flakene av røye. Krillstimene er først oppe og da bør flua være i posisjon umiddelbart (min erfaring er at flua bør komme foran den fremste fisken i flaket).

Her har jeg prøvd å lage en versjon som skal testes til våren:

krill.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rønsingen

Stilig flue Lars M! Sidne krillen har lysorganer, Har du vurdert å bruke noe selvlysende matrialer i flua? Kunne vært et morsomt eksperiment ;)

Sikkert ikke dumt til skumringsfiske, men jeg skal i hovedsak prøve denne på utvandret sjørøye, og da har vi sol hele døgnet[ :) ]

Har forøvrig brukt noen strå med "mirror flash" og Fluofibre i ryggen av flua. Dessuten er thorax dubbet med pearl flashabou-dubbing. Kan bli litt mye, men til krill tror jeg man må overdrive godt for å gi det lille extra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen utgave av flua mi Marabou Spezial med over/under teknikken.

I mylarslangen som ligger under har jeg lagt inni 2 kuler fra vaskelenke (small).Disse lager litt lyd som fisken hører.

15012006175436KEJ4TH27tVws.jpg?92

EDit: Bildet laget større og flyttet opp hit av Espen Ørud. (Husk at det er mulig å endre et innlegg fremfor å poste et nytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Plønix

Opprinnelig postet av kim andre

270520051321KnKdEwlu7KmYclT1Nd.jpg?62

krok: streamer4-10

hale:marabou

kropp: mylar

over/under: tynn mylar

pleier å binde med litt mer bevegelig(bustete hale)---------------------------------------------------------------------

Hvordan fester du mylaren foran ved krokhodet? Gjorde et forsøk på denne flua i går (trenger mye bindetrening..), men avsluttningen ble ikke helt 100%.

Synes denne flua så veldig interessant ut og må jo da bare teste.

er det mylaren til hovedkroppen du mener?

binder inn mylaren ved hodet slik at tuben stikker fremover fra krokøyet. bretter så ruller så tuben bakover og fester bak ved krokbøyen.

over og under mylaren tres bare rett over øyet og sikres bak. se og flua til troutman, er samme type flue, bare forskjellig matrialer.

mylarkroppene kan fylles med allslags matrialer for å få en effekt. har med hell brukt fluorfarget garn i bukmylaren på noen av fluene.

vaskelenketrikset er genialt...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden nå Marabou Spezial ble laget på stikka mi med over/under teknikken.Som Kim.A nevner så har man mange muligheter med å putte annet materiale inn i mylaren.

En gang tok jeg tran og sprøytet inn i mylaren over/under og det funket.

Når flua var ferdig så tok jeg lynlim over mylaren men lot det være igjen et lite nålehull over/under, jeg sprøytet tranen inn med en engangs sprøyte og da kom det litt tran ut om gangen når flua var i vannet.

Lager en flua veldig lett så vil flua først flyte og deretter synke under vannflaten etter noen inndragninger.Da har mann 2 muligheter i en og samme flue,flyt og synk.

Keep Tying[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel ha advart om det ja. Flua burde IKKE brukes der det er mye småørret eller støinger eller av de som praktiserer no kill. kan like greit bindes på enkelt krok, men hvis sjangsene er små for støinger og småfisk så skal du leite lenge etter ei flue som sitter bedre.

Fin flue Troutman!

Ble faktisk fisk på de fleste nye fluene mine i dag men bare små fisk, pyntebånn reka tok den største, en syltynn sjøørret på 400-500g med k faktor 0,7. hadde vel vært ca 700-800g hvis den hadde vært i ok stand. fikk forøvrig hvitting og pale på samme flua :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk med andre ord små fisk på treble krok flua? Er ikke ment å angripe deg, men jeg vil ha frem i lyset at det skades veldig mye små sø ved at folk fisker med fluer med mottaker, har inntrykk av at i sverige er de mye flinkere til å kneppe den ned eller helt bort. Jeg fisker selv my med mottaker da jeg glemmer meg ut og ser da at små fisken lettere blir skadet. Selv vil jeg prøve å fjerne disse i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

sitat:Opprinnelig postet av Lars M

krill.jpg

utrolig stilig flue! hvilken størrelse bruker du?

Denne har jeg bundet på str, 6-8# (Krillen kan bli ca.60mm)

Mønster:

Hale:4-5 strå av pearl "mirror flash"

Kropp: Klar mono bindetråd

Kroppshackle: Lys dun hane 2/3 av krokskaftet

Rib: monofilament

Thorax: Pearl flashabou-dubbing, spunnet i løkke

Rygg: Samme som hale, samt 2-3 strå med hvit fluofibre,

Epoxy (farger deler av kroppen før epoxyen smøres på)

Øyne: Smeltet mono, farget sort

Antenner: Naturell isbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Hvis du leser teksten en gang til så fisket jeg med pyntebånd reka, Den er bundet på en enkelt krok. Jeg er helt enig med deg når du sier at man skal prøve å unngå å skade småfisk. Sto faktisk å vurderte å starte med trippel reka men siden jeg ikke var kjent på plassen så startet jeg med enkeltkrok flua, noe som viste seg å være fornuftig siden det var mye små fisk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mylaren til hovedkroppen du mener?

binder inn mylaren ved hodet slik at tuben stikker fremover fra krokøyet. bretter så ruller så tuben bakover og fester bak ved krokbøyen.

over og under mylaren tres bare rett over øyet og sikres bak. se og flua til troutman, er samme type flue, bare forskjellig matrialer.

mylarkroppene kan fylles med allslags matrialer for å få en effekt. har med hell brukt fluorfarget garn i bukmylaren på noen av fluene.

vaskelenketrikset er genialt...[ :) ][/quote

_______________

Takk for svar[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.