Gå til innhold
Fiskersiden

Sø fluer til bruk i sjøen..


 Share

Recommended Posts

Prøver igjenn. Men er jeg nødt til å huske på alle disse kondene fra sprotsfiske.nu. De kommer ikke opp??

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1620/3760_s.jpg

Det er kun denne linja som kommer opp. Skal ikke alle bildene komme slik at du kan lime inn di bildene som en selv vil ha med.

3760_s.jpg

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort klikket på tret hvor det står legg inn bilde, så legger jeg inn linken til fiskevatn.no så kommer kun denne linken som du har sett over her. Det er vel meg som ikke skjønner men men

Dette var j"#%%/ tungvindt for min del, så jeg gidder ikke dette tullet. Har ett lignenede forum på WWW.fluefiskesiden.no under LAKS OG SJØØRET. Der var det mye mye enklere å legge inn bilder. Beklager dette men har dere lyst til å se en gode sjøørretfluer så kan dere ta dere en tur innom den siden.

Dette synes jeg dere som har ansvaret som denne siden bør gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG HAR JEG SKJØNNT DET. HER KOMMER NOEN SJØØRRETFLUER FRA MIDT-NORGE.

Her kommer det noen bilder fra meg har jo prøvd å legge inn bilder, men det har tatt litt tid. Her kommer noen fluer som jeg fisker veldig godt med, de er ikke noen estetisk nytelse å se på men de skal ikke inn til noen fluekonkurrase.

Den første her er en zonker i krok str 4 mustad signatur saltwater. kropp av englehår eller glitterhår slik at kroppen blir transparent nesten over har jeg hvit kaninhår over m/hale foran maraboufjær i dubbingløkke. Funker godt nå utover

3854_s.jpg

Her er den beste flua som jeg får mest fisk på igjennom hele sesongen, Den kan fiskes sakte som en børstemark, til hurtig med begge armene.

Dette er en utrolig enkel flue å binde det er bare å ta litt sort og litt oliven maraboufjær å blande de, bind in i en dubbingløkke som en wollybugger, den er lagd på fem min.

Den andre her er bundet på mustad signatur 6 krok, kan fortynges med x antall tørninger med bly. kuleøynene må stå skrått på dette er med på gi flua en utorlig fin gange i sjøn.

3863_s.jpg

Her kommer en polar Magnus flue med kulehode men den kan bindes uten det også, god flue når tempraturen begynner å stige.

3864_s.jpg

Den siste er en sjøørret popper som ikke testet ut enda, bundet på 4 er kork mustad signatur. Med oliven maraboufjær, skummplat som rygg. hvit under selvfølgelig.

Denne flua må det være kult å få jagende sjøørret på. TENK DEG NÅR DU SER POLGGEN AV SJØ REISER BAK DENNE. DA MÅ MAN HOLDE HODE KALDT.

3865_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fikk det til å funke til slutt ja, flue nr to funker til brunørret ja. Har prøvden i vann her rundt fikk en ørret på 1.1kg på den.

Her kommer fire fluer til som funker godt til sø.

Hvit maraboufjær flue med kulehode. Fisker bra tidlig i sesongen.

3918_s.jpg

Orange reke

3919_s.jpg

Dancing shrimp

3920_s.jpg

Marflo/tangloppe

3921_s.jpg

:)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er resultatet av en kveld jeg moret meg med bindestikka for noen år siden. Har ikke fisket med dem, men de er nok mer morsomme enn fiskefangere:

20042006202443Ev7IDBr48i5v.jpg?79

Men disse burde kanskje fungere bedre etter våre prikkede venner?:

20042006202443lg25gxFxEA4R.jpg?59

Har bare testet den ene en kveld - uten napp, mens jeg dro SØ på 720g på en av de andre fluene mine like etterpå. Men disse får likevel et nytt forsøk! Kom gjerne med kommentarer. For lang hale? For tykk kropp? Eller helt perfekte :D

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen består av ice chenille (eller polar chenille) ribbet med en tråd med lange (1,5-2cm) fibre på. Husker ikke hva det heter, men kan titte på pakken hjemme. Har tilsvarende i svart og perlemor også og det gir fin effekt.

Mulig jeg tester en av dem allerede i kveld igjen - kanskje det går bedre da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen består av ice chenille (eller polar chenille) ribbet med en tråd med lange (1,5-2cm) fibre på. Husker ikke hva det heter, men kan titte på pakken hjemme. Har tilsvarende i svart og perlemor også og det gir fin effekt.

Mulig jeg tester en av dem allerede i kveld igjen - kanskje det går bedre da :D

Fantasiagarn?

Burde fungere godt som en børstemarksimitasjon den der. Har laget opp noen fluer som ligner endel, men brukte da en myllarstrømpe istenden for fritz chenille. Så den i flueboksen til Tom fiskekasse tidligere i år - har allerede gitt meg noen SØ'er ;)

Kan sikkert fungere fint med en kort hale også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chenillen heter Cactus Chenille men hva den andre greia heter vet jeg ikke da ikke lenger har lappen som fulgte med posen. Man får uansett tak i det på f.eks Nordisk - brukes mye til børstemarkfluer.

Prøvde fluene en god del i helgen, både på dagen og i kveldingen og de var tydeligvis svært fristende for torsken, mistet tellingen på hvor mange jeg fikk på de, men det var tosiftret antall:

23042006142139bXxf8Jmv9Ai9.jpg?37

Igjen var det andre fluer som tok SØ - kanskje disse mangler noe for å fungere bra på sjø-ørreten? Den lange halen gav fin bevegelse i vannet, men hang seg opp innimellom - skal prøve andre løsninger etter hvert.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer endelig bindeoppskriften på mitt bidrag til ringen.

Legg først en ca tredve cm lang, sterk tråd på en glatt overflate. Her kan en bruke vanlig bindetråd, eller stangbyggertråd. Det er denne vi skal bruke til å samle hårbuntene med. Velg så ut hårbunter i de forskjellige fargene du ønsker. Buken bør være lys, og av et litt stivere materiale enn de mørkere buntene du velger som side og rygg. Legg buntene pent over hverandre, IKKE OPPÅ hverandre. Legg gjerne inn noen korte, røde flashfibre som skal illudere gjeller nederst. Pass på at det stikker et par centimetre av rotendene fram foran tråden. Forsøk å lage en jevn tapering i bakkant på fluen.

4719_s.jpg

Rop på fruen, og lag en vanlig kjerringknute som du strammer forsiktig til. Her er det viktig at hårene beholder sin posisjon, og ikke sklir eller havner oppå hverandre. Med litt trening, og en hjelpende hånd fra fruen går det greit. Pass på at fluen får en slank profil. Mens fruen holder en finger på knuten, lager du en ny knute og strammer HARDT til. Juster eventuelle feilplasserte fibre, og fix på fluen til den ser lik ut fra begge sider.

4720_s.jpg

Finn fram epoxy, og dekk fluens hode med et TYNT lag, pass på å få limet godt ned i hårene. Det er også viktig at det ikke kommer noe lim foran knuten. La epoxyen tørke, og fest selvklebende øyne. Gi hodet et nytt, TYNT lag med epoxy.

4721_s.jpg

Finn frem fluebindersaksen og skråklipp rotendene tett inntil knuten (og hodet) nedenfra og opp, men la det være igjen etpar centimetre av litt av den øverste, mørke bunten. Det er disse fibrene vi skal feste fluen til kroken med, og de vil fungere som en slags hengsle mellom krok og flue.

4722_s.jpg

Fest en kortskaftet krok med stort krokgap i bindestikka, her har jeg brukt en svakt kurvet rekekrok. Fest bindetråden ved krokbøyen, og bind fast "hengslen" til kroken. Pass på å lage hengselen tre-fire millimetre lang, slik at fluen får en fin gange i vannet. Avslutt med whipfinish, og legg på et lag superlim el et tynt lag epoxy. Friser fluen til ønsket baktapering dersom dette er nødvendig.

4723_s.jpg

Her er en liten familie som vil ut i bølgene....

4724_s.jpg

Til materiale i vingen er polar/ghost- fibre fint. Pass på å ikke overdrive bruken av flash.

Håper dette var noe oppklarende.

Lykke til med bindingen!!

Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua til trident92s var jo veldig interessant, (hair-rig-flue :D). Men gir ikke denne flua mange bomhugg? Selv "vanlige" fluer med litt lang hale resulterer jo fort bare i mange napp, men få "fast fisk"

Klart man kan slakke litt akkurat i det fisken biter, men ofte fisker man jo fiskeimitasjoner inn i rasende fart - ikke så enkelt da...

Interessant å høre hvilke erfaringer de som har testet den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her er også noen fluer som har en og annen sjøørret på samvittigheten. Det litt spesielle med dem er materialet i ryggskjoldet, som er laget av disse merkelige gråblanke og skimrende posene som datakort er pakket i. Dette er blankt. men samtidig litt gjennomsiktig, slik at skjoldet blir litt farget av dubbingen under. Ribbingen er laget av plastbelagt tynn ståltråd for å bli sterk nok (hobbyforretninger selger disse i flere farger, de heter smykketråd)

010520060056292EqmE8Ya5N57.jpg?9

01052006005629K1ilYhso92dq.jpg?77

010520060056296d74kOmV4nPy.jpg?97

Jeg legger ikke med noen bindebeskrivelse forøvrig, da denne reketypen er bra beskrevet andre steder. Jeg binder dem forøvrig både forovervendt, som her, og bakovervendt. Dersom noen allikevel skulle ønske en beskrivelse, så gi et lite tegn. Den siste reka, som jeg har kalt blå time, har forøvrig vist seg å være ei meget bra skumrings- og nattflue, derav navnet. De to andre er mer allroundere.

mvh

cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.