Gå til innhold
Fiskersiden

CANNADARØYE??


Karleif
 Share

Recommended Posts

du blander sikkert med canadisk bekkerøye. jeg har iallefall aldri hørt noe om det. det finnes kjempesvær bekkerøye der, sikkert de største i landet. hørte rykter om bekkerøye på over 4 kilo tatt i garn der. alle de større vannmagasinene i vest agder huser gigantiske røyer!

men hvem vet, kan godt være satt ut selv om vi ikke har fått det med oss..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får rydde opp litt her: Det heter Canadarøye (Salvelinus namaycusch), på engelsk Lake Trout selv om det er ei røye og AMERIKANSK, ikke canadisk!!!! bekkerøye (Salvelinus fontinalis), på engelsk Brook Trout, nok en gang selv om det er ei røye.

I dagligtale forkortes det gjerne til bekkerøye. Amerikansk... er stort sett på vei ut. Når man leser historier om røyer og ørreter på 20-30 kilo i Canada er det gjerne Canadarøye det er snakk om, altså ikke "vår" ørret eller røye. Røye på engelsk er som kjent Char, og Arctic Char er tilsvarende vår røye (Salvelinus Alpinus). Den finnes også i Canada, og stort sett alle større v-rekorder er fra Tree River. Fisken på Grønland blir på langt nær så stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

røye har jeg liten fiske erfaring med. men bekkerøya er en art jeg har vokst opp med. her kan en lett fange 50-100 bekkerøyer på en dag om man vil. størrelsen er sjelden over kiloet. sprek er den heller ikke, men fisk som smaker bedre skal en lete lenge for å finne!!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper ca 3 timer fra egersund

..eller i det omårdet..ja vil tippe at det er helt vanvittige mengder. turismen har også fattet nteresse for dette fisket, som altså befinner seg nord, i starten av mandalselva. sjansen for å få n.rek. er selvsagt også til stedet og jeg har vært svært nær et par ganger å ta den. mest effektive fiske er mark og dupp. flue og spinner/sluk er også svært effektivt.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket selv opp disse forholdene tidligere i vinter, og kraftselskapet som er ansvarlig for utsettingen sier at det er Canadisk Bekkerøye som settes ut. Fisken settes ut som 1-somrige fisk. Rapporter jeg har fått tak i, som viser resultat av prøvefiske med garn i de ulike vannmagasinene viser at røya i vannene sjelden oppnår stor størrelse. Kun i et par av vannene ga prøvefisket i 2003 røyer på over 1 kilo (største ca 1,2 kilo). Røyer jeg selv har fått er, som Erik21 sier, ikke spesielt spreke, men desto bedre som matfisk. Røyefiske i dette området kan derfor etter mitt syn anbefales for den som vil hente seg noen røyer for matfatet, men ikke så mye for den som vil ha spreke sportsfiskeopplevelser. Dette er iallefall mine vurderinger av røyefisket i Sirdalen. Mulig det er større røyer i området Blåsjø, som det antydes i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.