Gå til innhold
Fiskersiden

agnfisk


lurven
 Share

Recommended Posts

Røsk til ved første tegn til at fisken drar av gårde. Da unngår du for dyp kroking. Er det matfisk du er ute etter kan du selvsagt drøye litt for å være sikker på at fisken har svelget. Ulempen er at du da risikerer at fisken spytter ut agnet før du får gitt tilslag.

Bruker du liten agnfisk holder det med en enkel- eller trippelkrok i ryggen på fisken. Er agnfisken stor (f.eks. til grov gjedde) kan du med fordel bruke tandemtakkel. Festes som beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg aldri har forsøkt hork som agn på ismeite, men hork er en attraktiv art for rovfisken ellers i året. Det vet jeg etter å ha sløyet "noen" rovfisk. Så jeg er helt sikker på at hork vil funke som agnfisk!

At horken skulle være giftig er helt nytt for meg! Så vidt meg bekjent så er den akkutat like giftig som abbor og gjørs... Altså ugiftig! At man kan få en infeksjon i et stikk fra en finne fra en av våre piggfinner har ingen ting med at den er giftig. Det skyldes et bakteriellt angrep og ikke et kjemisk angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at horken er attraktiv for laken kan jo være at horken finnes i store mengder på det dypet som laken ofte oppholder seg. Jeg har også funnet store mengder av hork i mageinnholdet til gjørs!

Jeg har fått muntlig info om at hork var yndlingsagnet til yrkesfiskerne i gamle dager på Øyeren. Levende på kroken så fantes det visst ikke bedre agn etter gjørsen! Men det var den gang det var tillatt med levende agn! Når jeg her prater om gamle dager så mener jeg mer enn 50 år tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska utrulig mye i Vannsjø,men har bare fått ca. 10 hork(og over 1000 abbor).Alle hork'n har jeg fått sent om kvelden på mark,alle var ca. 5-6cm store. Sikkert mye hork i vannsjø,men hvordan/hvor får man de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Hvor er det OK sjans for å få litt hork på isfiske nå? Kunne vært moro og testet den etter laka.

Hork får du i Glomma og sikkert også i Nitelva.

De meste av agnfisk fungerer til lake, men at det lukter mye er ingen ulempe.

En liten observasjon fra siste laketuren. (fra isen)

Vi var to som begge fisket med en meitestang og en pilkestang.

Totalt fikk vi vel 15-17 laker. Kun 1 ble tatt på meite.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Totalt fikk vi vel 15-17 laker. Kun 1 ble tatt på meite.

Får også nesten alt på pilking, men har jo agn på krok under pilken og på den har jeg makrell, lake, abbor eller mort. Synes lake og makrell er det som fungerer best der jeg fisker - men har ikke prøvd hork da - hvem vet? Kanskje det er kvelder da det er tingen?

Akkar har jeg også prøvd, men med lite hell. Har kun fått på det i kombinasjon med annet agn.

Selv om stillestående meite ikke er så effektivt er det jo ikke så mye ekstrajobb å ha et par stenger ute (der det er lov). Det lager jo litt ekstra spenning, og tar jo en og annen lake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.