Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskersidenkonkurransen 2006 (NM i Lystfiske)


 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir grunnvektene oppdatert? Tenker bla da på mort, rødnebb, Gullfisk :-)

Ja, hva med blåstål/rødnebb og rognkjeks/rognkall? I fjor talte både blåstål og rødnebb, ser det står grunnvekter for begge kjønn av begge arter, men kan man melde inn både rødnebb og blåstål f.eks.? Tenker spesielt på at jeg har en rødnebb på flue på 340 g, når grunnvekta bare er 76 g blir jo det 150 poeng. Hyggelig nok, men i anstendighetens navn litt vel mye for en tross alt såpass middelmådig fisk (eneste 150 poengs-fisk i fjor var jo Davidsens fantastiske havabbor, den ligger noen dekader over...). Selv om det blir snaut 60 poeng mindre på denne fisken for min del av en slik endring, synes jeg uansett at rødnebb/blåstål burde telle som en art i år. Forstår imidlertid om dere velger å la begge telle i år også siden grunnvektene allerede er lagt ut, men neste år bør de vel i hvert fall slås sammen!

Må legge til at jeg mista en blåstål på flue på samme plassen, på 440 g, hadde vært soleklar ny fluerekord siden gamle er 360 g. Hvordan jeg vet vekta så nøyaktig? Fikk samme fisken dagen etter på mais! <_<

Men hva sier sjæfen? (Ikke deg Thor, Espen. B) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på mange måter enig med SMS her... man må jo tenke på at på årets rekordliste eksisterte det ikke skille mellom rødnebb og blåstål, samt rognkjeks/kall. Burde kanskje ha vært fiksa før årets konkurranse starta. Ser heller ingen betenkeligheter med at dette blir retta på. Ingen har vel fått rognkall, samt at rødnebben til SMS vil gi kjempemye poeng uansett... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år som i fjor så endrer vi ikke reglene underveis, men tar alle innspill til ettertanke ifm konkurransen neste år.

Om fisken knuser en gammel rekord om det så er på fluelisten og gir mye poeng, så er et av poengene med konkurrasnen oppnådd og det er å få folk til å tenke litt nytt, litt anderledes, fiske bredere osv. Uansett hvordan man legger det opp vil det bli muligheter for "taktisk fiske", men vi tar som sagt alle innspill seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspill til neste års konkurranse.

Dropp fluerekordene og la oss forholde oss til Norges rekordene.

Størst fisk uansett metode skal telle. Skjønner ikke hvorfor fluefiske skal ha en egen skala.

Argumentet om at det er vanskeligere å få store eks av enkelte arter med fluefiske skjønner jeg ikke.

Det er jo bare å bytte til en metode som funker.

Konkurransen er jo bygd opp for et allsidig fiske, og da tilpasser man metode etter hva man fisker på.

Noen ganger funker flue best, andre ganger sluk og andre ganger meite. Så la da også alle metoder

følge den samme skalen.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Stein fullt ut her. Mener selv att det ikke skal være særlig vanskelig å dra opp ett par 100-poengere på flue. Det sier seg selv att rødnebben til Sverre og havabboren til Davidsen i fjor ikke skal være verdt like mange poeng. Men det gir jo oss andre en mulighet til å slå Vilhelm :P 1 års satsing med fluestanga børde gi minimum 2- 150 poengere. og minst 4-5 100- poengere, men duverden så kjedelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Stein fullt ut her. Mener selv att det ikke skal være særlig vanskelig å dra opp ett par 100-poengere på flue. Det sier seg selv att rødnebben til Sverre og havabboren til Davidsen i fjor ikke skal være verdt like mange poeng. Men det gir jo oss andre en mulighet til å slå Vilhelm ;) 1 års satsing med fluestanga børde gi minimum 2- 150 poengere. og minst 4-5 100- poengere, men duverden så kjedelig :lol:

Vil du påstå at det er mer moro å sitte med en vanligfiskestang og fiske de samme artene? Enda du ikke får bedre nærkontakt med fisk som du får via fluestang? Er vel ikke noe galt i at man forholder seg til de to nrek listene, er det vel? Er slukfiske, meite, dorging, pilking etc så mye mer effektivt er det vel ikke noen grunn til å bekymre seg over at fluefiskelista er med!?!? I ditt tilfelle sms så ville du hatt mye poeng, og er ikek det bra? Gjelder vel å fiske taktiskt og taktikken er ofte å gå etter de enkle artene som man får mye poeng for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe galt i at man forholder seg til de to nrek listene, er det vel? Er slukfiske, meite, dorging, pilking etc så mye mer effektivt er det vel ikke noen grunn til å bekymre seg over at fluefiskelista er med!?!?

Det er jo det som er galt. Hvorfor skal det være fluefiske skala. Poenget er at man tilpasser seg de metodene som funker best, og ikke ha en "handikap klasse" som medfører taktisk fiske. Størst fisk = flest poeng sånn bør det være.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikken min mot egen rødnebb går på at rødnebb og blåstål burde vært slått sammen, ikke at jeg fisker målretta med flue (med foring) etter fisk som er enklere å ta på agn enn flue.

Det ER en større utfordring å ta mange arter på flue enn andre metoder, nettopp fordi man har handikapp ift null lukt, fiskedyp og kastelengde. Dette har vært diskutert mange ganger før, og bør heller tas i en egen tråd om neste års konkurranse.

Jeg vil fortsatt ha med fluefanget fisk her neste år, nettopp fordi det kan inspirere rene fluefiskere til å gå etter nye arter, og allroundfiskere til å prøve fluestanga i stiuasjoner de ellers hadde brukt andre metoder. FS-konken bør motivere oss til å tenke utradisjonelt, ikke bare størst fisk uansett metode, men også størst fisk på metoder som ikke nødvendigvis er de mest effektive.

Hvis du ikke liker å fiske med flue eller ikke synes dette er morsommere enn andre metoder, er det så såre enkelt at man kan la være å fiske med flue, og følgelig også la være å klage over at andre er av en annen oppfatning. Jeg, og mange med meg, synes fluefiske er den morsomte fiskemetoden, både pga begrensningene/utfordringene, og pga den mer direkte kontakten med fisken.

Ønsker ergo å fortsatt ha med flue i konkurransen neste år, og så lenge vi fortsatt har en offisiell fluerekordliste hos Villmarksliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER en større utfordring å ta mange arter på flue enn andre metoder, nettopp fordi man har handikapp ift null lukt, fiskedyp og kastelengde.

Det er jeg enig i, men da kan jeg jo også si at det er en større utfordring å fiske feks karuss med sluk enn med dupp og mais og muligens også vanskeligere enn med flue. Hvor mange poeng burde da en slik fangst gi ut fra utfordringen det er å fiske den.

Jeg vil fortsatt ha med fluefanget fisk her neste år, nettopp fordi det kan inspirere rene fluefiskere til å gå etter nye arter, og allroundfiskere til å prøve fluestanga i stiuasjoner de ellers hadde brukt andre metoder. FS-konken bør motivere oss til å tenke utradisjonelt, ikke bare størst fisk uansett metode, men også størst fisk på metoder som ikke nødvendigvis er de mest effektive.

Hvorfor oppfordre rene fluefiskere til å få benytte sin egen metode, mens vi andre skal oppfordres til å prøve fluestanga. Burde jo heller oppfordre alle til å prøve så mange metoder som mulig. Jeg er også for at man tenker utradisjonelt, men for at størst fisk gir flest poeng. Det blir uansett aldri helt rettferdig, en med mulighet til å dra ut i båt å fiske lange på 30kg har et fortrinn på en som kystmeiter lange.

Hvis du ikke liker å fiske med flue eller ikke synes dette er morsommere enn andre metoder, er det så såre enkelt at man kan la være å fiske med flue, og følgelig også la være å klage over at andre er av en annen oppfatning. Jeg, og mange med meg, synes fluefiske er den morsomte fiskemetoden, både pga begrensningene/utfordringene, og pga den mer direkte kontakten med fisken.

Helt enig, hva den enkelte synes er mest morsomt er opp til den enkelte og bør respekteres.

Ønsker ergo å fortsatt ha med flue i konkurransen neste år, og så lenge vi fortsatt har en offisiell fluerekordliste hos Villmarksliv.

Ønsker fremdeles en målskala uansett metode :)

Til avslutning vil jeg si at det viktigste uansett konkurranseform er at konkurransen ikke tar gleden bort fra fiskingen. En fisketur er ikke mislykket selv om man ikke fikk poengfisk eller satte ny pers.

Det å komme seg ut bedrive verdens flotteste hobby er det viktigste.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.