Gå til innhold
Fiskersiden

Gode gamle Tunevannet


Flemms
 Share

Recommended Posts

I dag, 3.jan, var planen å "vinkle opp" nok agnfisk til en ukes gutsing med storabbor fiske. Foret opp et par morthull som var bænkers før "kultiveringen" av Tuvevannet hvor det ble tatt opp 10-12 tonn med små fisk(Mort, Abbor ++) Agnfisk ble det, men den små morten man kunne dra bøttevis av før var nå erstattet med mort i storgjedde agnfisk size. Bare monster mort med andre ord! Fikk et par små mort også, og etter hvert begynnte penere og penere abborer å komme opp på isen under myshka fiske etter mort. Så jeg rigga opp et par abbor meite stenger. Ikke lenge etter smalt det til på en av stengen og dagens Abbor kom opp.

03012006162503Fm6wmkxHW6Sa.jpg?36

Pen Tunevanns abbor tatt på mort, 1040g

Siden det bare var monstermort og pen abborer å få, så rigga jeg opp med balansen og drilla tre fire hull for å pøve den redskapen. Det ble opptil flere abborer i hver hull, så det virket som Tunevannets grønne baroner var på hugget i dag!

030120061625034f9oP9gLG5g3.jpg?91

Grønn og gild...640g

03012006162503kL3h54e6UKFc.jpg?15

Nokk en grei abbor på balansen, 860g

03012006162503Uk9r6iclCJSD.jpg?11

Et vakkert grønnskjæer i abborene på Tunevannet!

For å oppsumere "agnfiske dagen" så ble det ca 30 abbor, hvorav mange var i pen størrelse! Jeg fisket da ikke lenger en en halvtime med balansen! Hadde man stått på med balansen i dag, så....[8][ :) ]

I tilleg til dette så ble det en bøtte med monstremort[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Treffer man dagen så er det som nevnt tidligere nermest bare å lempe kilos borrer på Tunevannet! Det er det forøvrig på Visterflo, Mingevannet og Isesjø også, men man må treffe dagen! [ :o ]

Slik er det vel egentlig overalt...

Treffer man "dagen" så lemper man håbrann vest av Karmøy også![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Men nå er det jo også en kjennsgjerning at noen treffer dagen langt oftere enn andre... [ :) ]

Vi leker ikke, kommer med mange års trening den Håvard[ :o ][ :D ][ :D ][ ;) ]

Den riktige dagen ja, heldigvis så er den like uforutsigbar som den er åpenbar! Med tiden har man vel fått med seg noen koder[8)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av troll12

Gratulerer med mange fine abbor flemming![ :) ]

Hvordan er det med fiske på tunevannet på ettermiddag/kveldstid? Er det noe særlig å bevege seg/fiske der ute i mørket? Får veldig lyst på en fisketur igjen når jeg ser all den abboren du drar opp, men jobber jo på dagtid...

Mørket funker dårlig etter abbor. Bett periodene varierer, men å være ute ved soloppgang og fiske utover dagen er en god recept for å treffe abboren i bettet. Utover våren har jeg også erfart at abboren kan ha flere bettperioder, en tidlig og en ved solnedgang. Har gjenntatte ganger opplevd bra fiske en time før solnedgang og fram til solnedgang på våren!

Ellers er gjedda også i farta ved solnedgang! Etter mørkets frembrudd funker ikke dette fiske noe spes, både abbor og gjedde er mest aktive i de lyse timer av døgnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er lettere å treffe dagen når man har tittel arb.led er vel ingen hemmelighet, eller når man har 150 turer i året så øker jo også sannsynligheten for treff. Dette er ikke noe forøk på å gjøre noens prestasjon dårligere men heller uttrykke min misunnelse over enkeltes livsituasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjefsfeskern

Må tenke på at hver fisketur er en god erfaring uansett om man får fisk eller ei. Får man en solid erfaring, blir sjansen for treff blir større for hvert år som går. Det hjelper ikke å fiske mye hvis man fisker på feil sted til feil tid og på feil måte [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 years later...
Den 3.1.2006 at 17.01, Flemms skrev:

I dag, 3.jan, var planen å "vinkle opp" nok agnfisk til en ukes gutsing med storabbor fiske. Foret opp et par morthull som var bænkers før "kultiveringen" av Tuvevannet hvor det ble tatt opp 10-12 tonn med små fisk(Mort, Abbor ++) Agnfisk ble det, men den små morten man kunne dra bøttevis av før var nå erstattet med mort i storgjedde agnfisk size. Bare monster mort med andre ord! Fikk et par små mort også, og etter hvert begynnte penere og penere abborer å komme opp på isen under myshka fiske etter mort. Så jeg rigga opp et par abbor meite stenger. Ikke lenge etter smalt det til på en av stengen og dagens Abbor kom opp.

03012006162503Fm6wmkxHW6Sa.jpg?36

Pen Tunevanns abbor tatt på mort, 1040g

Siden det bare var monstermort og pen abborer å få, så rigga jeg opp med balansen og drilla tre fire hull for å pøve den redskapen. Det ble opptil flere abborer i hver hull, så det virket som Tunevannets grønne baroner var på hugget i dag!

030120061625034f9oP9gLG5g3.jpg?91

Grønn og gild...640g

03012006162503kL3h54e6UKFc.jpg?15

Nokk en grei abbor på balansen, 860g

03012006162503Uk9r6iclCJSD.jpg?11

Et vakkert grønnskjæer i abborene på Tunevannet!

For å oppsumere "agnfiske dagen" så ble det ca 30 abbor, hvorav mange var i pen størrelse! Jeg fisket da ikke lenger en en halvtime med balansen! Hadde man stått på med balansen i dag, så....[8][ :) ]

I tilleg til dette så ble det en bøtte med monstremort[8D]

Trengs det fiskekort for pilking i tunevannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.