Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor grådig kan gjedda bli ?


Recommended Posts

Vil anta at gjedda på det første bildet har trøbbel med synet. Hender at fisken blir svaksynt/blind av en parasitt på øynene. Da vil de angripe alt som rører seg! Mistenker at det er tilfellet ved en del av skrekkhistoriene om badende barn som blir angrepet av gjedde...

Det er jo uansett ikke naturlig adferd å forsøke å sluke et bytte det er fysisk umulig å trykke ned gjennom svelget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Det er jo uansett ikke naturlig adferd å forsøke å sluke et bytte det er fysisk umulig å trykke ned gjennom svelget!

Da har du ikke sett meg på McDonalds en søndag jeg er fryktelig fyllesyk! [ :) ]

Uansett, her er en historie fra en bok jeg har om gjedda og gjeddefiske:

"Sværdsson forteller om en gjedde på 3 kg som holdt til i en dam sammen med en liten laks på samme størrelse. Gjedda hogg til over laksen og kjempet med den i flere timer. Etter kampen prøvde gjedda å svelge laksen. Hele prosessen tok 3 døgn, og gjedda var da helt oppsvulmet. Den rørte seg ikke på en uke, selv ikke når man dyttet på den med en kjepp."

Boka heter Gjedde! og er skrevet av Olle W. Nilsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd meg flere ganger, som bildet til AAB viser, at Gjedda angriper fisk under "kjøring". Av og til har fisken som angriper hatt tilnærmet identisk størrelse. Men kan ikke huske episoder der angriperen har vært påfallende mindre (ser slik ut på det første bildet).

Vil tro det er mange Gjeddefiskere, som kan fortelle slike historier.

Viggo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

husker bilde av forsteinet fisk fra j gikk på barneskolen (like før ålesund brant)den hadde slukt en kollega som var 2/3 av sin egen størrelse, så gjeddene har nok alltid vært glupske.[ :) ] fisket i farris med magnum wobbel 27cm,gjedda som hugg var 38cm.

syntes gjedda til høyre på video`n bevegde seg[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det der har har jeg bare hvert borti en gang før at en gjedde har angrepet den gjedda som har hvert kroka.Og det var på dorge tur på årnes. Da vi fikk en 7kg gjedde og mens bruttern dreiv og sveiva inn ble det brå stopp. En liten stund når vi fikk gjedda opp hadde den ett stygt bite merke over ryggen. Så det går stor gjedde i glomma og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd en gang at ei gjedde angrep og holdt fast en gjørs på 2,6kg. Gjørsen blei plutselig SYKT sterk og livlig, og gjorde utras av andre dimensjoner, størrelsen tatt i betraktning. Skjønte fort tegninga, og fikk et lite glimt av gjedda før den slapp. Gjørsen blei berga, ikke hel og fin, men passe skamfert og stakkarslig [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gjedda er så svaksynt som det her antydes, så forklarer det vel også hvorfor den oppfattes som særdeles grådig? Jeg mener: Man kan jo fiske gjedde med en gulrot eller en ullvott som agn. Kankskje er det rett og slett det dårlige synet som gjør at fisken ikke skiller søppel fra mat? Og således har fisken fått et ufortjent rykte som grådig? Bare et undrende spørsmål fra min side - og overhode ikke noen påstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett har nok gjedda veldig bra syn da den som oftest bruker den sansen for å skaffe seg mat. At den biter på alt i fra metallsluker til menneskeføtter har nok mere med at de er i bevegelse i angrepsøyeblikket, og at vannfargen kan gjøre det vanskelig for gjedda å se hva som er en passende byttefisk og ikke.

Da det gjelder grådighet så setter jeg nok ørreten foran gjedda, da ørreten ofte bruker å sluke agnet med en gang. Gjedda bruker heller å svømme av sted med maten for å kjenne litt på hva den har fanget.

Det at store gjedder i blandt har sår og bitemerker kommer ofte fra gytingen da små hanngjedder biter seg fast i de store hunngjeddene.

Har opplevd det selv at hanngjedder på ca kilon har bitt seg fast i mye større hunngjedder som har bitt på sluken.

Bildet jeg la ut tidligere i denne tråden er i fra USA/Canada, så jeg har dessverre ikke tatt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.