Gå til innhold
Fiskersiden

angeldon


MC85
 Share

Recommended Posts

Tvinn en liten løkke på sena og heng rundt den tuppen som er utenfor flagget. Vekten av agnfisk og søkke vil bøye angeldone i passe bue og den vil sprette opp når fisken trekker løkken av tuppen. Har man litt tung agnfisk må man noen ganger bøye tupen litt ekstra så den ikke sklir av. I "gamle dager" brukte man sene eller line av en eller annen type på selve spolen, men i dag er det mer vanlig med en liten stang ved siden av med åpen spole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvordan den fungerer, men mener fortsatt at det er en elendig patent.. Mener å huske at prisen var alt før høy, også.. Hadde vært mye bedre å kjøpt noen angeldonfjærer hos Leirud og festet de på hver sin trekloss, deretter fester du snøret fra stanga i tuppen på fjæra.. Men hvis du synes denne er strøken, så versågod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud mann, dette var bare et impulskjøp. Noe jeg raska med meg når jeg var ute for å kjøpe fjærmygg og diverse snacks. Tenkte det kunne være moro å prøve den i morgen, derfor kjøpte jeg den. Ingen grundig research som ligger til grunn for dette innkjøpet mao.

Den kan faktisk brukes på to måter. Spennes opp på hjulet eller la snøret hvile på tuppen i påvente av napp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke en liten bjelle på toppen av blafjæren.

Litt for å få tyngde nok på fjæra med for liten agnfisk.

Og en aligatorbjelle koster ca.20,- å høres ganske godt.

Eneste ulempe med en slik bjelle er, hvis det er fuktig i lufta

og så blir det kaldt da fryser den. ( Men det skjer sjelden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere som kjøper original angeldon for første gang i butikken...

Da mener jeg de med trepinne, spole og ris og smell-mekanisme, bytt for all del ut kroken som sitter der.

Dette er noe forbanna xxxx...

Bytt den ut med en treblekrok eller to i passende størrelse avhengig av om det er gjedde, abbor,gjørs eller annen fisk.

Og 0,1 mono sene fungerer utmerket som en erstatter for stålfortom, og er dessuten MYE billigere[ :D ][ :) ]

Samt at man slipper låsinga på stålfortommen som kan være skummel på de "billige" variantene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips med slike angeldon kan være å ha en strikk på stuppen av fjæra. Surr strikken litt løst, lag dermed bare en bøy på hovedsena etter at agnet er senket ned og tre denne bøyen (løkka) inn under strikken. Følsomheten kan du regulere på hvor hardt strikken er surret rundt fjære. Ved tykk sene kan en observere at løkka blir sittene hardere fast en tynn sene. Da kan en løsne på strikken slik at strikken danner små løkker, og dermed bruke disse til å tre løkka til hodeseved inni. Dette kan være lurt ved følsomt fiske(f.eks etter abbor) vis en benytter litt tykk hovedsene.

Dette har i allefall fungert bra for meg, og det er bare å prøve seg frem på følsomheten!![8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SCOTT_3

Og til dere som kjøper original angeldon for første gang i butikken...

Da mener jeg de med trepinne, spole og ris og smell-mekanisme, bytt for all del ut kroken som sitter der.

Dette er noe forbanna xxxx...

Bytt den ut med en treblekrok eller to i passende størrelse avhengig av om det er gjedde, abbor,gjørs eller annen fisk.

Og 0,1 mono sene fungerer utmerket som en erstatter for stålfortom, og er dessuten MYE billigere[ :D ][ :) ]Samt at man slipper låsinga på stålfortommen som kan være skummel på de "billige" variantene..

Og mye mer spennende......[ ;) ]

(antar du mente 1,00 mm monosene[ :) ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.