Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2006


Pero
 Share

Recommended Posts

Ser ut til at vi kan forvente en betydelig kostnadsøkning mht. fiske på ihvertfall noen enkelte soner. Spes. i sone 2 og argumentasjonen går på trykk ifra overfisket i sone 3. Ikke overraskende, men det blir jo spennende å se hvor langt de går......

For meg og de jeg fisker smamen med antydes det en økning pr. døgn fra 600 --> 1000.

Dersom dette også evt. gjelder resten av elva, så er vel prisøkningen et par %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 211
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det siste jeg har "hørt" planlagt ifht sonen jeg fisker mest på. Her snakkes det om 1 stang pr. kort til a kr. 250 (4 enkelt kort i alt)isteden som i dag kr. 300 pr kort med to stenger.

Prøvde å pakke det inn så godt jeg kunne og hjemmesiden til elveeierlaget er vel den siden du bør følge med på ifht. hva som evt. kommer til å skje ifht. de kortene og sonene de adm...... Om de velger å følge samme trenden får en jo se................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forbanna altså. Det er en ukultur det der. Myndighetene skulle gått inn å krevd betaling for kalken dem bruker på elva da!!

Grunneierne har ikke gjort noe for dette selv. De burde heller vært glade for at elva begynner å bli kjempe bra. Burde satset på det som ligger rundt fiske heller. Tenker da på hytter, guider, opplevelser osv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg ser det, hvis grunneierene setter opp prisene vil Mandalsevla da ikke bli Danmarks no.1, turistene vil gradigvis forsvinne og vil de tape mye penger langsiktig.

Hvis de virkelig ønsker å øke prisene, da må de gjøre det i mindre økninger. Nesten dobbling av fiskekortene er helt på tryne, og bør ikke være mulig. Folk tenker dessverre på hvor mye penger de kan tjene nå og ikke på effekten det kan ha på elva og seg selv i framtida.

Jeg synes fiskekortene er dyre nok......men det er heldigvis ikke ofte jeg kjøper dem heller (fisker gratis!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

markedet betaler villig den prisen tror eg. Må bare fiske i mandal for enhver pris. de prisene de setter er langt unna hva f.eks figgjoelva/sele opperer med. Der betaler du 700 for 11 timer fiske i høy sesongen. Det er dyrt!! men der råder kapitalen tydeligvis.

I høysesongen er det nesten umulig å få skaffet seg kort!

Men spørs om ikke myndighetene kommer til å gå inni saken, hvis dette blir for dyrt for den vanlige mann i gata. Er trossalt dem sin fortjeneste at elva leverer år etter år! ikke grunneierene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at myndighetene vil gripe inn i denne saken. Dersom jeg har forstått innleggene riktig så er det hovedsaklig de "eksklusive" valdene i sone 2 som har sterk økning i pris.kr. 250,- pr døgn er vel ikke så veldig mye, selv om økningen fra 05 blir merkbar. Det er ikke mange grunneiere som har gjort så mye for fiskerene som f.eks. grunneierne på Haugesonene. Der er det jo gapahuk + utedass på hver sone, noe som ellers er mangelvare langs elvene på sørlandet. Alt blir dyrere, men mange av oss fikk vel femten - tjue tusen i skattelette så jeg synes ikke vi skal klage.[ :D ][ :D ]

Den nye "sosialistiske" regjeringen ga jo skattelette til alle med lønnsinntekt. Det er bare å bruke av overskuddet[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, du kan så si...

Har blitt bra på Hauge ja og det spennende blir jo om resten av elveeierlaget følger opp utviklingen. Du har jo hele tiden hatt en del spek. grunneiere med privat utleie, der de til og med har stengt tilgangen, har leid ut til firmaer, etc. Men Hauge sonene har liksom vært en mellomting, der grunneierne faktisk har holdt en forsvarlig linje. Det ser en jo både mht tilretteleggingen og soneinndelingen, ant. kort som selges og måten dette gjøres på. Vi som fisker der mer enn en gang merker jo dette på pungen det som skjer nå, men overlever det nok. Spm. er om det samme skjer med hele sone 2, og hva de gjør med 3èren, 4èrn.

Ifht. staten så burde vel de ha greper inn for lengst hadde de hatt planer om en forvaltning til gode for alle. Bringsdal er stengt og fiske tildeles etter trynefaktoren helt uten for alt av kortsalg, nødingfossen kjøres på sin egen måte, se på haugefossen, det snakkes høyt om "privatisering"/stengning av flere områder langsmed elva der det økonomiske pot. i å gå for seg selv antas å være større,osv, osv. Hørte en grunneier si at for ham så var hans råderett over hans grunn/fiskerett viktigere enn om det var laks på elva. Så om staten ikke ville opprettholde kalkingen dersom ikke allmennen var sikret tilgang, og han ikke kunne holde stengt hos seg og selv bestemme hvem som kunne fiske der, ja hva så da var det jo bare å legge ned elva da...

en "digresjon":

Og se på hvor lite interesse/debatt det har vært mht. kilenotfisket ute i skjærgården. Det har jo blitt helt sykt med slike nøter og steng nærmest rundt hvert eneste holme og skjær nå, og det drives i dag utleie hvor du kan leie notretten for sesongen. Hører om folk som forsyner nabolaget med fisk, og har vansker med å få gitt den vekk. Noen er også i ferd med å gjøre turistbusiness ut av dette. Alle må selvsagt kunne fiske på denne fisken både i elver og på havet, skulle bare mangle. Men foreligger det noen planer på hvordan dette skal forvaltes fremover, hvor er oppsynet/kontrollen? Jeg som bruker sjøen aktivt stort sett hele året synes faktisk disse stengene også ser skjemmende ut, men det er meg:) Og lysing etter krabber er jaggu ikke lenger hva det var.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch! Ble en ganske stor økning på alle prisene i mandalselva ja. Se http://www.mandalselva.no/mainDesign.asp?a...d=4557&gid=2621

Årskort i sone 3 fra 2000 til 3000, i sone 4 til 750 + alle kort er blitt personlige, dvs 1 stang per kort.

Greit nok, men da bør grunneierne betale mer av kalkingen + utsetting av laks selv + notfisket bør kontrolleres bedre så ikke det bare er stor fisk som blir tatt (vel, min personlige mening ihverfall. [8D])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, da var det ikke så feil det en fikk signaler om. Kunne sikkert vært mye værre da men, som flere har hintet på.....

Rimelig stiv %vis økning da:( og jaggu blåser det opp kostnadene for den som holder seg til sone 2 fiske. Spm. blir om opplevelsene rundt fiske står i samsvar med kostnadsøkningen, og at de ikke kun måler alt i ant. kilo som draes opp... Synd at fokuset ligger på ant. kilo fisk og ikke det at elva i seg selv innbyr til mange flotte fiskeplasser, og at en i tillegg prioriterer en vannføring som er til å leve med ifht. å bedrive fiske. Dersom det samme skjer i år som i fjor, og året før, bør selger av kort også bære deler av utgiftene ved tapt opplevelse ved fisket.... Jeg synes nå ihvertfall ikke at fiske på 18-20 kubikk, gir meg den opplevelsen det kunne ha vært og snakker vi ikke da om en vesentlig feil/mangel ved tjenesten som selges:)? Så lenge det heller ikke er tørkesommer...Selv om noen synes dette er helt oki, så er det nå en gang slik at prognoser sannsyneligvis ikke er så vanskelig å offentliggjøre som de vil ha det til, jfr. også både disse forsøkene som har blitt kjørt samt vedlikehold... Dersom de forbedrer dette betraktelig, så skal jeg godt nok godta økningen jeg.... 40-60/70 kubikk jevnt over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :D !][ :D !]Ja, det er ikke første gang at grunneierne tar helt av. Denne prisøkningen er etter min mening helt vannvittig. [} :) ][} :) ]Elveeierlaget må nå få fingern ut og gjøre noe for fiskerne. Det må settes opp gapahuker og toalett langs elva. Sone 3 burde ha blitt delt opp i flere undersoner med begrenset kortsalg slik at det kunne blir slutt på alt "uvesen". Oppsynet må organiseres slik at det blir effektivt. Slik det er nå i sone 3 så fungerer oppsynet overhodet ikke og "fiskekulturen" blir bare verre og verre. Jeg har helt sluttet å fiske i sone 3 på grunn av den elendige "fiskekulturen" som regjerer i den sonen. Den "gullgruva" som grunneierne nå skal høste fra, er det våre skattepenger som har finansiert.[ :D !][ :D !] Grunneierne i Mandalselva's sone 3 bryr seg ingenting om det, de skal bare øke sine inntekter, uten tanke for hva/hvem som har finansiert deres muligheter. De ønsker seg flest mulig dansker og tyskere, slik at de kan slippe og høre på "sytinga" fra oss nordmenn. JEG OPPFORDRER HERVED TIL BOIKOTT AV MANDALSELVA[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :D !][ :D !]Grunneierne har ingen innflytelse på vannføringen i Mandalselva. Det er ene og alene regulanten (Agder Energi) som styrer dette og der har vi jo lest at de trenger større inntekter. Etter å ha utbetalt mange og store fallskjermer de siste årene så er det naturlig at inntektene nå står i høysetet. [ :D !][ :D !]Jeg tviler sterkt på at Agder Energi i det hele tatt bryr seg om oss laksefiskere, de kommer nok til å kjøre med den vannføringen som de til enhver tid føler gagner selskapet og ikke fiskerne.

NB!! Mitt forslag til BOIKOTT var fremmet som en spøk[ :) ][ :) ][ :D ], men jeg har idag fått høre at det er endel som sysler med slike tanker. De jeg har snakket med begrunner en eventuell boikott med elveeierlagets manglende vilje til å gjøre noe for fiskerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:men jeg har idag fått høre at det er endel som sysler med slike tanker. De jeg har snakket med begrunner en eventuell boikott med elveeierlagets manglende vilje til å gjøre noe for fiskerne

Ummm..... la oss se, lokale eller norske fiskere boikotter Mandalselva, bedre plass/mer laks for tilreisende (danske/tyske mm.) fiskere, elva får enda bedre rykte i utlandet, enda fler tilreisende fiskere, enda mer penger å tjene for grunneierne.

Litt usikker på effekten av en boikott ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en boikott har ingen effekt...

la oss heller bruke kreftene på å få bedret laksens oppgang i elva og tilrettelegge fisket bedre..jeg ønsker selv at laksen skal kunne gå helt uhindret til sone 4. da slipper man at det er bare brun laks som kommer opp hit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si meg litt enig med ErikR her, men nå bekretes det vel av forfatter at boikott var en spøk.

Men, at det ville komme en prishøyning i mandalselva er vel ikke så veldig overraskende, men jeg føler de skal trå litt varsomt.

Det blir aldri en storlaks elv de forvalter så det å sammenligne seg (hvis de gjør det) med andre elver i Norge kan være farlig. Og nå begynner prisnivået å bli såppas høyt at folk fort kan velge bort mandalselva til fordel for andre. Så kan man vel si at det gjør ingen ting om det blir mindre folk i mandalselva og det kan man kanskje ha rett i.

Jeg tror kanskje ikke dette er så feil, men som andre skriver så bør disse pengen brukes til tiltak rundt/langs elven slik at toalett/gapahuker mm. ville forekomme noe hyppigere en det det gjør i dag. Og at fiskeren + skattebet. ser at det de bidrar med kommer elven og fiskeren til gode og ikke bare ny merce til mister grunneier.

Men tenk om de kunne brukt litt tid/penger på å få mere laks opp i sone 4 som ErikR snakker om så kunne de ha utvidet den gode fiskbare strekkningen og fått inn mere penger på den måten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt de lokale fiskerne som kjøper årskort i sone 3 og 4. Det skal derfor ikke så mange fiskere til før elveeierlaget vil merke en inntektssvikt. Selv om det blir bedre plass til utlendinger og andre langveisfarende så vil ikke disse stå i kø det første året og dermed vil inntektsreduksjonen være et faktum.

Men dersom noen kan få elveeierlaget til å innse at de må gjøre noe for fiskerne (også de lokale)- bedre oppsyn, bedre informasjon, flere gapahuker og toalett ++++, så er det klart det beste alternativ. Jeg er bare redd for at MAMMON har fått taket på elveeierlagets medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker:

Hvorfor det ekstreme fokuset på ant kilo fisk? Fisk er det da nok av i elva? Synes det er dette elveierlaget driter seg fullstendig ut på. Alle er vel enige i at elva burde ha vært som den var opprinnelig, men det er jo utopisk... Vannkraften råder og gir mye mer penger i kassa enn hva fisket noen gang vil kunne klare å akkumulere. Å gi fisken mulighet til å vandre til sone 7 om så var, det er vel ingen som synes det hadde vært noen dum tanke?

Men hvorfor ikke like godt forby fiske/evt. påby C&R om det var mer fisk på elva en ønsket?

Men til poenget slik at dette her ikke blir helt på bærtur:

For en som ønsker å kjøpe en rett til å fiske et døgn eller en sesong er det vel opplevelsen rundt hele aspektet med det å bedrive fisket som er det avgjørende, eller? Er det noen her som er i tvil om hvor en burde konsentrert fisket sitt om det var kilo laks en er ute etter? det er nå ihvertfall ikke i elva.... Derfor blir det jo helt håpløst å forholde seg til: ÅÅÅ nå passerte vi 10 tonn i 2005 for en sensasjon!!! Se hvor bra elva vår er!!! Kjør prisene opp, la markedskreftene råde, osv..

Har man spurt den enkelte fisker om man synes man fikk den opplevelsen man egentlig var ute etter å få? Hvor er evalueringene av opplevelsesaspektet rundt det hele? Fremtiden er vel ikke å kakke flest mulig fisk i hue?

Det er her jeg føler skivebommen først og fremst ligger. I steden for å la elva forvaltes av sportsfiskere, for det er vel ikke matauk/industrifiske det legges opp til, forvaltes det hele ene og alene ut fra grunneierinteresser og profitt.... Det er vel sagt at kortsalg skal finansiere tilrettelegging for fiske, etc, men hvor stor andel vil bli brukt til dette fremover? Får håpe andelen fra elveeierlaget til kalking økes tilsvarende prisstigningen....Men er det noen som tror dette skjer?

Staten burde fra første øyebblikk ha ekspropriert elva og tatt kontroll med en gang. Da ville en vel muligens kunne ha hatt en forvaltning som ivaretok alle aspekter/interesser på en best mulig måte. Men hva har man i stedet gjort, jo satt bukken til havresekken..

Jeg for min del kommer til å tenke mye mer forbrukerrettigheter og klageinstanser dersom jeg opplever det samme i år som i fjor.... Skal de selge en tjeneste/vare så får de jaggu sørge for at en får det en betaler for....

Ps. litt usammenhengende dette her, men det jeg rekker her og nå :D Snakket med flere i dag, som seriøst vurderer å fremover satse på fluefiske etter laks og sø på sjøen, eller ørretfiske....Og kutte elva helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er forsåvidt enig med pero i det han sier. Gar engasjert meg litt i bjerkreims elva de siste årene. Der sliter de med samme problem stilling. Det er mye folk, og prisene har gått opp i sammenheng med at antallet brukere øker, og at det tas endel fisk trossalt. Detter er også ei elv som mest sannsynlig ikke kommer til å bli noe storlaks elv.

Problemet i Bjerkreim er at det er ingen plasser der man kan leie seg et helt strekk som i Mandal. Her kommer dette med natur opplevelse inn. Men noen liker mye folk rundt seg uansett hvor de er. Noen liker ensomhet med elva. Hva som er riktig tror jeg blir helt etter hvilken person du snakker med. Noen liker køfiske og det sosiale. Vil derfor ikke betale like mye som en som vil ha hele strekket og fiske hele strekket alene 24/7.

Dette er et område man kan skruive opp og ned om.

Tror ikke det finnes noen fasit på pris opp/ned.

Men alle er enige om at så lenge det er bra med fisk, vil det alltid være folk som er villige og kompatible til å betale prisen.

Dette inlegget ble også noe rotete. Men fikk noen syns punket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

På den måten vil man også få mere laks på sikt ettersom de beste gyteplassene i elva ligger nettopp her..

dette vil vel få konsekvens for treffet til høsten?

Når det gjelder treffet ErikR så er forsatt målet å ha det i mandalselva, men det som skjer i mandal ang. prissetting gjör at det blir flere alternativer og ta av. Når vi snakker om 250,- pr dögn så begyner markedet/tilbudene/alternativen å bli mye större/flere.

Og det er manger grunneiere langs norskelakseelver som har gjort mye mer langs elven sin en det de har fått til i mandal. Og som faktisk bruker en del av de inntjente penge til å bedre tilbudet for selve fiskeren. Selv om det skal sies at det finnes grunneiere som har gjort mye i mandalselva også, spesielt opp ved jernbanebroa.

Det som er viktig er at de forstår at de forvalter en smålakselv og ikke en större elv der mulighetn for ”laks” er vesentlig större. Og for mange er laksefiske et fiske etter ”laks” og ikke svele,grilse ol, som er en vesentlig del av fangsten i mandal.

Det som jeg synes er litt tris er at prisökningen går utover de som ikke har for mye fra för.

At prisen går opp har ingen ting i si for en rik tysker ,men for han som har fisket i elven kanskje i 60 år og som i alle år har fisket bak de samme steinene og i den samme hölen, han ser nå ikke muligheten til å väre med på dette fisket lenger grunnet trang ökonomi.

Men for et elveier lag eller for en turistnäring så har han null verdi , etter som han ikke legger igjen penger uten om det enne fiskekorte.

Og det som er ekstra trist er at det ikke grunneieren selv som har bidrat til at elven fremstår som den gjör i dag men vi skattebetalere.

Så egentlig så skulle vi ha bestemt hvordan dette skulle väre.

Mandalselven er vel den elven som kanskje blir omtalt mest her på siden og at den får en vanvittig reklame er det ingen tvil om, og dette vet de som styrer elven også. Kan ikke de komme inn å forklare og fortelle litt hvorfor prisökningen, hva skal pengen gå til.

Forholdet til Agder Energi. Styring av vannstand mm. Planer for elven fremover.

”Kom ut kom frem” sang Finn Kalvik en gang og nå er det på tide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens en er igang med å invitere inn folk til å si noe : Det hadde vært fint om Fylkesmannens miljøvernavdeling, som jo har en reell påvirkningsmulighet/makt gjennom å styre kalkningsbevilgningen kom med et synspunkt på forholdet mellom prising og elvas tilgjengelighet.

Ved forrige korsvei var det vel press fra Fylkesmannens som førte til at planene om å etablere nye eksklusive soner på Usland (midt i sone 3) ble frafalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.