Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2006


Pero
 Share

Recommended Posts

Ja, blir spennende å se bildene som Heiner tok mens den var i live. Fargene var da om mulig enda flottere.

Han skulle sende dem til meg slik at jeg får de ut på hjemmesiden vår når han var tilbake i Tyskland.

Prøvde å få tatt et greit bilde av ei nymekket flue i går, med lite hell.

Sitter på jobb, får ta det fra hukommelsen:

Jeg bruker på denne flua: bucktail i halen, en liten bunt og ikke bare noen strå, orange helst en ganske lys variant, 4 glitretråder (husker ikke navnet her og nå), rød fjær fra kroppsskinnet til gullfasan legges/bindes inn over bucktailen(samlende effekt og gir en fin kontrast i vannet), gull tinsel, dubber pink(et eller annet til i navnet...) ice dub direkte på bindetråden (børster denne ut), orange hanehackel til kroppshackel (kutter av og til ut hele hacklet), 2-3 tippet fjær (røde eller naturell) som undervinge og over dette legger jeg 2-3 røde kroppsfjær fra gullfasan skinnet igjen. Passer på at tippeten og overvingen strekker seg noe ut over enden på kroken. Overvingens røde farge gir en flott kontrast ifht. resten av flua.

Jeg synes denne flua svømmer utrolig fint i vannet. Egentlig en GP, men noe modifisert....

Gi beskjed neste gang du er nedover så kan vi jo bytte? Din mandalsflue mot denne?

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 211
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

år er det foreløpig meldt inn 1092 stk mellomlaks 3-7 kg.

Det er også meldt inn 57 stk storlaks >7 kg.

Dei 10 største har ei samla vekt på 111,2 kg.

Det er også gledelig at snittvekta er høyere i år.

Snittvekta for 2006 er 2,25 kg. I 2005 var den 2,11 kg.

Regner med at det blir flere storlaks neste år, basert på det høye antallet mellomlaks i år.

Men sjøørreten ;) den ser ut til å ha et dårlig år. Noe som forsåvidt stemmer med inntrykket fra de SØ-fiskerne som fisker i Mandalsområdet som jeg har snakket med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ganske typisk i elver som rehabiliteres etter gyro eller sur nedbør. Sjøørretstammen reduseres i takt med at laksestammen øker. Man får jo ikke i pose og sekk... dessverre

Kanskje et utenom spørsmål, men vil dette si at det vil bli mindre SØ i område(havet rundt Mandal) eller vil SØ oppsøke andre gytebekker/elver ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et utenom spørsmål, men vil dette si at det vil bli mindre SØ i område(havet rundt Mandal) eller vil SØ oppsøke andre gytebekker/elver ??

Mer laks gir større press på gode gyteplasser i elva og kan føre til at SØ blir henvist til mer marginale gyteplasser som igjen over tid vil føre til en nedgang i stammen. De første årene med mye laks gir fortsatt bra med SØ, men med markant nedgang etter få år. Det er dessverre gjort lite forskning mht om SØ vil oppsøke andre nærliggende vassdrag eller ikke. Man må huske på at det i egnede gytebekker i nærområdet allerede er en etablert stamme. Om det da kommer 300 naboer og vil leke, sier det seg selv at det ikke vil kunne gå. Det blir da dessto viktigere å rehabilitere mulige gytebekker i området slik at SØ over tid kan ta igjen det tapte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da ser det ut til å bli ny rekord igjen i Mandalselva (moderne tid). Kiloantallet har passert fjorårets med noen få kilo, men fremdeles skal det vel registreres inn mer før de endelige tallene er klare.

Ja går mot rekord i år igjen. Så er det jo veldig mange som lar vær å registrere også, lurer på hvor mange kg det utgjør...

Blir spennende å se utviklingen videre, spesielt hva elveeierlaget gjør mtp fiskepress, soner, priser og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pokker har glemt å levere min rapport.. må se å få gjort det snart..ble jo noen kilo også det...

forøvrig så virker det for meg helt utrolig at det er tatt så mye fisk i år. men så har jeg ikke fisket på de gode strekkene heller så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Selv om det ikke er offisielt slutt ser det ut til at Mandalselva havner på 11,85 tonn.

Jeg var en tur og så meg litt rundt i elva et par uker etter sesongslutt og har aldri sett så mye fisk på elva som da. Et raskt estimat tilsier at det samlet går opp ett sted mellom 20 og 33 tonn samlet i elva nå (basert på at det som blir tatt opp og rapportert utgjør et sted mellom 30% til 60 % av det som totalt går opp i elva).

Det eneste negaqtive ved denne utviklingen (rekord to år på rad) er vel at tilsiget av fiskere sannsynligvis følger samme kurven. I år var det tettpakket av fiskere helt ut til sesongslutt, mens det bare for tre år siden var mulig å fiske gode strekk i sone 3 alene på slutten av sesongen.

Jepp, bare å bruke vinteren på å forberede seg mentalt på at fiske i sone 3 fremover blir en evig kamp for å få plass nok til å få ut flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.