Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2006


Pero
 Share

Recommended Posts

Akkurat, ja det enkle er ofte det beste heter det i reklamen.

selv vil jeg gå for enten ei Gp Special, eller sunray. muligens en stor enkelkrok..

En får iallefall ikke junilaks om man ikke fisker.

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 211
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, har bundet opp en del gp varianter her å. Tok en del ny fisk på denne varianten i fjor. Så ut som om allyèn fisket meget godt på fisk som hadde vært på elva litt mens gp fisket bedre på nygått fisk. Skal ikke se bort fra at det kan være denne jeg starter opp med :D Men som sagt, den beslutningen treffes der og da....

Akkurat nå sitter jeg å mekker tubefluer for sjøfisket etter laks og har vel sånn noenlunde på plass de jeg skal ha med opp i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, ja det enkle er ofte det beste heter det i reklamen.

selv vil jeg gå for enten ei Gp Special, eller sunray. muligens en stor enkelkrok..

En får iallefall ikke junilaks om man ikke fisker.

:D Men du lager jo den beste flua for elva; Mr. Simply, Erik? Eg trengte berre 2 kast så satt den første, bruk den du Erik! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt skal selvsagt testes ut;) er som oftest at det er i juni at alle mønstrene blir våte.

Den laksen jeg tok 14. juni, fikk jeg på ei sort/gull flue str. 9 salar midt på dagen. Det hører med til historien at helge S tok en lengre opp i elva på nesten nøyaktig samme tidspunkt.

ps. har noen fluer til deg og helge når/hvis dere kommer sørover i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel vært slik de siste årene at fisken enten har blitt stående nedenfor nøding eller har gått rett opp til 3ern.

Ifjor ble det tatt noe laks i sone 3 de første dagen rundt åpningen. Men såvidt jeg husker var det ganske lav vannføring en periode i mai i fjor.

Er det noen som har synspunkter på om laksen går opp i sone 3 på alle vannføringer så tidlig ? Vanntemperaturen kan vel fremdeles være så lav at laksen stopper ved større vandringshinder på denne tiden ?

Og ja, det er litt unødvendig hvis de tar full pris for det første døgnet fra kl. 0000 til kl. 1800 den 1. Juni. Hvis de først skal selge denne perioden som eget kort burde de i hvertfall redusert prisen tilsvarende. Eller enda bedre, latt det være som det var og sett på det som en gest til de (stort sett) lokale fiskerne som er ute på åpningsdøgnet. Men ved å selge dette kortet separat befester grunneierne bare inntrykket av grådighet litt ute av kontroll.

Endret av bluebird_n1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor det billige 2 ukers kortet i juni forsvant. det er jo nesten ikke folk i elva på denne tiden og jeg tror elveeierne hadde gjort mye mer penge rpå å la dette kortet forbli. enda en gåte som viser hvor lite enkelte klarer å tenke!

når det gjelder sone 2 så har jeg blitt fortalt at sone 2 fiskeri har kontrollen over det emste som skjer der og at elveeierlaget ikke har så mye de skulle ha sagt. er endel småkonflikter ute å går tror jeg. sånn er det vel alltid i ei elv når det ikke er laksefiskere som sitter i det lokale styret.

var jo så vanvittig høy vannføring i fjor på de første 1,5 uken. laksen kom jo ikke opp haugefossen. jeg klarer ennå ikke å fatte hvorfor agder energi ikke sparte på dette vannet til f.x i begynnelsen av juli, da en kan forvente noe fisk på elva.

det jobbes om å få til en ordning med å få laksen til å gå rett forbi laudal og opp i sone 4, slik at en unngår at det er brun fisk som kommer opp hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut ifra at det er holmesland A dere har booket?

jeg gleder meg noe helt villt. klok av skade vet jeg at jeg kommer raskt ned på lanjorda igjen. er vel også en av grunnene til at jeg kommer til å fiske på åpningnen: for å døyve fiskesuget!!

målet er junilaks i år!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut ifra at det er holmesland A dere har booket?

jeg gleder meg noe helt villt. klok av skade vet jeg at jeg kommer raskt ned på lanjorda igjen. er vel også en av grunnene til at jeg kommer til å fiske på åpningnen: for å døyve fiskesuget!!

målet er junilaks i år!!!

:P Eg er sikker på at du får junilaks i år, på eige mønster i tillegg! Du binder vidungerlige fluer, men mangler kanskje den tolmodigheten som skal til? KObbertube ala`møresild er ikkje eit alternativ før alt er utprøvdt, Erik. :( Ser fram til å treffa deg og dine kompiser når me tek turen sørover. Thight lines, pal :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra classic-salmon:

"Tidlig åpning av Mandalsleva

Enda en gledelig nyhet for laksefiskerene på sørlandet. Det blir tidlig åpning også i Mandalselva denne sesongen. Vi vil på lørdag 27.mai få fiske sone 3 og 4 i 12 timer fra klokka 12:00 til 24:00. Fisket disse timene vil være gratis, alt du trenger er betalt fiskeavgift. Elva vil være stengt igjen fra midnatt fram til vanlig åpning 01 . Juni.

Du kan lese mer om åpnigsdagen på Mandalselvas egne nettside. "

fant ikke noe om dette på mandalselva.no under nyheter, men står kanskje et annet sted...... er på jobb og får ikke lett noe mer her og å:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På den klassiske plasttuben med Kobberfarget kropp samt orange vinge ispedd noen blå angelhair....

Prøvde for en gangs skyld tube, da jeg kjørte innn den nye stanga mi.... sinktip snøre og intermediate poly....

Kjente ikke noe mer, men det ble tatt fisk på hauge b samt at det bla sagt at det ble tatt en 7-8 enten ved haugefossen eller på oversiden. Var en som hadde vært nedom noen der oppe, men visste ikke hva stedet het.... er på vei opp igjen nu.....

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin åpningsfisk, Per Willy!

Det virker som det er bra med fisk nedenfor Haugefossen. Idag er det meldt inn 6 lakser fra Hauge C. Den største er på pene 9,2 kg. Igår ble det tatt 9 lakser på Holmegård 1 og det er tatt en god del fisk som ikke er meldt inn.

Gleder meg til eg kommer hjem fra nordsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye. Hjemme igjen og lader opp før jeg skal oppover igjen...

Ove fikk 4 tror jeg det var under nødingfossen, fra 4.5-6. Alle tjuka fulle av lus. Vi fikk kun ei svele på rundt kiloen i dag. Snålt....

De blanket på holmesland, kun en tapt inntil da jeg gikk....

Perfekt vannstand, har gått ned et par cm.....bare helt kult å gå der å kose kaste :)

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.