Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2006


Pero
 Share

Recommended Posts

Gikk et døgn på holmesland fra fredag sammen med Prikken og Reidar Nicolai. Mistet en på rundt 2 kg på flue med en gang jeg startet og hadde den neeeesten oppe på land....

Prikken fikk en på 2 kg samme kveld på flue. Ellers intet å merke. Ga meg tidlig lørdag pga. vinden som dro seg opp..... Så derimot en del fisk når jeg kom på fredagen og det virket som om det gikk en del fisk da. Ellers så vi vel kun et par oppe i brekket ved hølen på lørdags morgen.

Begge vi fikk tok i enden av sanden mellom Holmesland A og Hauge B....... Gikk hele strekket ned uten å merke noe på nedsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 211
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja er jo sykt varmt! nesten august temperatur allerede og det tror jeg kan være bra om det kommer litt regn nå eller om de kjører på mer vann..

får jo håpe det blir et bra mellom og smålaks år i år. Janrug og jeg satser på en tur i elva imorgen..får se på hva som er ledig.

ps! er det den flua som jeg fikk av deg, du bruker prikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er jo sykt varmt! nesten august temperatur allerede og det tror jeg kan være bra om det kommer litt regn nå eller om de kjører på mer vann..

får jo håpe det blir et bra mellom og smålaks år i år. Janrug og jeg satser på en tur i elva imorgen..får se på hva som er ledig.

ps! er det den flua som jeg fikk av deg, du bruker prikken?

Hvordan har det godt ErikR har du fått noen enda eller er det stille foreløpig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten ikke fisket i år..har hatt mye å gjøre siste uka, men blir kanskje tid denne uken. har ikke vært i mandalselva ennå..

har tilnå bare vært bortpå en laks.. men skal visst blir væromslag snart. håper at det kan gjøre susen..

nå venter jeg besøk av hr. walmann snartest for fiske etter grov laks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at mitt lenge planlagte besøk til denne elva blir månedskiftet juni/juli. Går det greit med flytesnøre i kombinasjon med polyleadere i forskjellige synkegrader da, eller bør jeg invistere i nytt snøre (har synk 3 - men det blir kanskje litt mye synk igjen?)

Er det noe poeng i ha med slukstang også? I så fall hvor grov/lett redskap anbefales til de vanlige sonene på den tiden av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at mitt lenge planlagte besøk til denne elva blir månedskiftet juni/juli. Går det greit med flytesnøre i kombinasjon med polyleadere i forskjellige synkegrader da, eller bør jeg invistere i nytt snøre (har synk 3 - men det blir kanskje litt mye synk igjen?)

Er det noe poeng i ha med slukstang også? I så fall hvor grov/lett redskap anbefales til de vanlige sonene på den tiden av året?

Kjøp den flyt synk en Svein, det er et perfekt snøre i den elva. så kan du heller varierer med div. synkegrad på fortomen. Og kjøp det da glump. Det er noe områder i elven som bare er tilgjennlig med spey så det må du også lære deg.

Når det gjelder slukutstyr så holder det masse med sluker opp til 28 gr og på de fleste steder kan det også være for tungt. Line ville jeg brukt rundt 0,33.

Nå vet jeg ikke hvor du skal fiske om det blir i sone 3 eller sone 2 ? men det vet du kanskje selv ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det vet jeg ikke :D

Vet bare at da har jeg muligheten til å fiske der.

Er det soner man må forhåndskjøpe kort (hehe, tenker ikke på å sitte i fossen) eller er det bare å kjøpe like før fisket? (fritt antall kort med andre ord)

Jeg har så lyst å bli med deg i vise deg de gode plassene, men det er jo mange der nede som kan de.

Fuskeland B har et ledig kort 29-30 juni og 1. juli Spørr du helge og Even om hva de synes om det vallet så tror jeg du får et positivt svar, det var også på det vallet det ble tatt desidert mest fisk under treffet i fjor.

Det er også ledig på Fuskeland E (et vall jeg er veldig glad i) der det går fint både med sluk og flue, men litt vanskelig med baksleng hvis det er mye vann. Ledig fra 02 til 5 juli.

Fuskeland D er også ledig fra 2. til 4.juli. Noen mener dette er det flotteste fluevallet, men andre mener sikkert noe annet. Et fint vall for all slags fiske. Og der har du bakslengplass så lenge ikke elva går over 170 kubikk B) Også dass og bord med stoler der et virkelig trivelig sted.

Holmesland A er ledig 8. og 9. juli spørr du Pero om det vallet så vil vel han si at det kanskje er en av de beste områdene for flue. Men er også glimrende for mark og sluk.

Det er sikkert flerer som ønsker å bidra til et godt fiske for deg Svein så det kommer nok flere tips skal du se.

Hvis jeg skulle velge meg ut disse i prioeritert rekke følge hadde det blitt

1. Holmesland A

2. Fuskeland B

3. Fuskeland D

4. Fuskeland E

bilder du ser her som Eirik har lagt inn er fra Fuskeland D

http://fiskersiden.no/forum/index.php?show...andalselva&st=0

Bilde nr. 18 (det siste) er fra Holmesland A. de på Høyre siden

Det begynner ved grusøra.

http://fiskersiden.no/forum/index.php?show...&hl=mandalselva

Ser her også

http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=7432&hl=

Ser her også

http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=10002

bilde 20 og 30 er fra er fra Fuskeland E

Bilde fra 36-41 er fra Holmesland A

Bildene med Espen er fra Fuskeland D

Bilde med Even er fra Fuskalnd B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her ja.

Min favoritt er enhånds 7èr med flyt og interm. poly.... På den vannstand som er, gidder ikke jeg kjøre noe annet. Synk kan du bare glemme dersom elva ikke stiger drastisk, og hvem har erfaring med det???

Klart vann og god sikt, og fisken henter flua...... Bruker flyt synk 1 på 2 håndsen....og det kombinert med ulike poly funker mer enn bra nok. Har til dags dato ikke fått testet synkesnørene mine, ei heller flyt synk 3 snøret til enhånds 9èren min.....

Ser mange sverger til tuber, men jeg liker best små 12/14 i dobbel/trippel.

Sonemessig er jo hauge a og holmesland a de sikreste ifht. lavt vann. ihvertfall om du skal føle at du fisker.... når vi nå snakker om sone 2. Men vind er ofte et problem her, samt varmen fra sola....

Jeg mener vi gutta står på hauge a 30.06(tror det her og nå på jobb), stikk innom på en kaffe når du er her så kan vi jo prates nærmere......

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sikreste du kan gjøre er å satse på sone 3. Her er det fritt kortsalg og nok av gode plasser uansett vannføring. Sone 2 er generelt sett mer avhengig av større vannstand noe det sjelden er på sommeren. Som Pero sier er Holmesland A og Hauge A sikrest i sone 2 da disse også kan fiskes på liten elv. Fuskeland B er kjedelig på lita elv med lite drag i vannet. Fuskeland D er etter min mening ubrukelig på lita elv hvis ikke du vil sitte med mark i kulpen nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Skal prøve å få ordnet flyt/synk1 og skaffet meg noen polyleadere i forskjellig synkegrad.

Det Prikken skriver om at "Fuskeland B er kjedelig på lita elv med lite drag i vannet. Fuskeland D er etter min mening ubrukelig på lita elv hvis ikke du vil sitte med mark i kulpen nederst." høres jo ikke så bra ut. Hvis sjansen for lite vann er stor bør jeg vel ikke forhåndsbestille kort der?

Stemmer ellers priser og slikt her: http://www.jakt-fiske-fritid.com/mainDesig...=12868&gid=2621 Er det evt noen bedre internettside jeg bør gå inn på for å sjekke litt? På sonene med begrenset antall kort - er fiskedøgnet fra 18:00 til 18:00 der?

Fiskeperioden min ser ut til å bli 2-4 juli, men med god mulighet for et enkeltdøgn et par dager tidligere (og kommer gjerne innom Hauge A 3006 dersom dere skulle være der da Pero ) . Det greieste er kanskje å ikke binde seg til noe sted med å forhåndsbestille, men det høres veldig deilig ut å ikke oppleve "kø-fiske" (det får jeg oppleve til de grader i Drammenselva ellers) Hva tror dere andre om Fuskelandssonene B og D på den tiden?

Primært vil jeg svinge fluestanga, men det er moro med markfiske også (drivende - ikke statisk) og helt OK å denge litt med sluk også.

Er det egne fluesoner i sone 3 eller står fluefiskere, markfiskere og slukfiskere og fisker side om side?

Som Pero sier er Holmesland A og Hauge A sikrest i sone 2 da disse også kan fiskes på liten elv.
Ser ut til at det er ledige kort på Hauge A torsdag 29. juni og de første dagene i juli. Og et kort på Holmesland A torsdag 29. juni. Noe å tenke på for meg? Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Skal prøve å få ordnet flyt/synk1 og skaffet meg noen polyleadere i forskjellig synkegrad.

Det Prikken skriver om at "Fuskeland B er kjedelig på lita elv med lite drag i vannet. Fuskeland D er etter min mening ubrukelig på lita elv hvis ikke du vil sitte med mark i kulpen nederst." høres jo ikke så bra ut. Hvis sjansen for lite vann er stor bør jeg vel ikke forhåndsbestille kort der?

Stemmer ellers priser og slikt her: http://www.jakt-fiske-fritid.com/mainDesig...=12868&gid=2621 Er det evt noen bedre internettside jeg bør gå inn på for å sjekke litt? På sonene med begrenset antall kort - er fiskedøgnet fra 18:00 til 18:00 der?

Fiskeperioden min ser ut til å bli 2-4 juli, men med god mulighet for et enkeltdøgn et par dager tidligere (og kommer gjerne innom Hauge A 3006 dersom dere skulle være der da Pero ) . Det greieste er kanskje å ikke binde seg til noe sted med å forhåndsbestille, men det høres veldig deilig ut å ikke oppleve "kø-fiske" (det får jeg oppleve til de grader i Drammenselva ellers) Hva tror dere andre om Fuskelandssonene B og D på den tiden? Og hvor kan jeg se hvilke soner det er ledige kort?

Primært vil jeg svinge fluestanga, men det er moro med markfiske også (drivende - ikke statisk) og helt OK å denge litt med sluk også.

Er det egne fluesoner i sone 3 eller står fluefiskere, markfiskere og slukfiskere og fisker side om side?

Det er ikke egne fluesoner i sone 3 der kan man fiske med hva man vil.

Det som kanskje kunne være et alternativ er å da ta det enkeltdøgnet i sone 3 og heller booke deg inn på sone 2 fra 2-4 juli og da kunne jo du kanskje prøvd ut to vall.

Som prikken skriver så har sone 3 utrolig mye bra plasser, men det hadde jo vært fint å være med noen som var litt kjent. Og han har rett i det med fuskeland B det kan bli litt lite drag i elva der og da er det vanskelig med flue. Fuskeland D har jeg ikke så stor erfaring med men vallet blir veldig grunt ved lav vannstand og ikke noen markante skjulesteder for laksen.

her ser du hva som er ledig.

http://www.laksefisk.no/fiskekort/LedigFiske.aspx

Kanskje ta fuskeland E (kan være litt trangt ved stor vannstand) en dag og fuskeland D eller så ser det jo ut som hauge A er ledig med da har du det med spey altså.

Det å kunne spå noe om vannstaden blir helt umulig så lang tid i forvegen.

her ser du mye og kan laste ned kart over elva også

http://www.mandalselva.no/mainDesign.asp?aid=4557&gid=2621

Men ikke la ErikR lure deg med i sone 4 det er fortidlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuskeland B er ICKE kjedelig på lite vann med flue..... :lol:

Har hatt kanon fiske der på 12-15m3 i ørken varme..

Fikk sms fra ErikR tidligere idag, elva "kokte" av fisk på hauge A , men alt var nytteløst ...de hadde prøvd med "Alt".....kobbertube(18gram) garden fly og alle fluene de hadde.. :lol::lol:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har fulgt debatten om hvilken sone man bør velge.

Skal bortover førstkommende lørdag (17.), og planlegger å fiske i sone 2. Fisker bare med flue, og behersker spey kastet brukbart.

Klarer ikke helt å trekke noen konklusjon av det dere skriver på hvilken sone jeg da bør velge. En del av sonene er jo også opptatt...

Er det noen som kan tipse meg om hvilken sone jeg bør velge av de som er ledige?

Mvh:

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har fulgt debatten om hvilken sone man bør velge.

Skal bortover førstkommende lørdag (17.), og planlegger å fiske i sone 2. Fisker bare med flue, og behersker spey kastet brukbart.

Klarer ikke helt å trekke noen konklusjon av det dere skriver på hvilken sone jeg da bør velge. En del av sonene er jo også opptatt...

Er det noen som kan tipse meg om hvilken sone jeg bør velge av de som er ledige?

Mvh:

Per

Nå kommer jo dette litt ann på vannstanden, men ut i fra oversikten på ledige kort, så er vel kanskje Fuskeland D det beste alternativet. Fuskeland D er en naturperle i mine øyne og det er satt opp trebord med sitteplasser og det er også toalett på område. Vallet begynner med en fint stryk som går ut i en større kulp som igjen går over i et fint stryk. Perfekt for fluefiske.

Der er begge korten ledig, så ønkser du å fiske for deg selv så vil det jo være mulig å booke begge to.

Men det kan være andre her inne som har bedre tips en det. Men det er mitt forslag. :D

Uansett

SKITT-FISKE og så hadde det vært koselig å få en rapport etter turen, mange som ønsker oppdateringer fra mandal :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jo dette litt ann på vannstanden, men ut i fra oversikten på ledige kort, så er vel kanskje Fuskeland D det beste alternativet. Fuskeland D er en naturperle i mine øyne og det er satt opp trebord med sitteplasser og det er også toalett på område. Vallet begynner med en fint stryk som går ut i en større kulp som igjen går over i et fint stryk. Perfekt for fluefiske.

Der er begge korten ledig, så ønkser du å fiske for deg selv så vil det jo være mulig å booke begge to.

Men det kan være andre her inne som har bedre tips en det. Men det er mitt forslag. :P

Uansett

SKITT-FISKE og så hadde det vært koselig å få en rapport etter turen, mange som ønsker oppdateringer fra mandal :D

Takk for tipset...

Rapport kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.