Gå til innhold
Fiskersiden

Isbile


lancer
 Share

Recommended Posts

Kan dessverre ikke hjelpe deg med hvor du fortsatt kan få kjøpt en.. men skjønner godt at du har lyst på en - med fare for å få hele eliten av fiskesidens isfiskende medlemmer på nakken.

Jeg isfiska en god del før og de gangene jeg fikk en riktig rugg som ikke lot seg slanke gjennom hullet i isen var det godt å ha med en isbile, det gikk også med øks, men det hendte det spruta forferdelig i trynet!

BTW: velkommen til fiskersiden og fiskersidens forum Lancer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MC85

ikke kjøp det. kjøp isbor[ :D ]

Hvis du fortsatt har lyst på det, stikk innom Jernia eller lignende. Der har de det...

Til informasjon som det heter så brukes ikke dette verktøyet kun til å lage hull i isen, men også til å sjekke om isen en halv meter foran deg er nogenlunde trygg å gå på. Veldig kjekt verktøy når du vandrer på is du er litt usikker på.

Edit: På sjøisen er isbile standardutsyr hos oss...i tillegg til boret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MC85

Verste jeg vet er folk som står å dundrer med isbile når isen er 20-30++cm tykk. Tar jo år og dag og lager et Helv****** spetakkel![} :D ][ ;) ]

Jøss...hvor ofte opplever du dette? Har dem ikke isbor der du fisker?

Edit: Trafikkstøy, gneldrende bikkjer og til og med hylende rådyr har ofte irritert meg grenseløst, men isbiler?...aldri vært noe problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av vibe

sitat:Opprinnelig postet av MC85

Verste jeg vet er folk som står å dundrer med isbile når isen er 20-30++cm tykk. Tar jo år og dag og lager et Helv****** spetakkel![} :D ][ ;) ]

Jøss...hvor ofte opplever du dette? Har dem ikke isbor der du fisker?

Edit: Trafikkstøy, gneldrende bikkjer og til og med hylende rådyr har ofte irritert meg grenseløst, men isbiler?...aldri vært noe problem...

Opplever det ofte på sjøisen, men vanligvis ikke andre steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ispil og isbile er 2 forsjellige ting. Det ene er et sikkerhetsredskap og det andre er et redskap for å dunke hull i isen.

IIIIII

IIII/ 1

IIII

IIII

II/ 2

II

/ 3

Omentret slik ser en ispig ut.

Går piggen gjennom med del 1 så har du fått for langt inn på utrygg is. Legg deg ned, og dradeg forsiktig tilbake

Går piggen gjemmom med del 2 men stoppe på 1 holder isen kanskje, men du bør gå tilbake samme vei som du kom. (Der vet du isen holder)

Går piggen bare gjennom med del 3, eller ikke i det hele tatt er det trygt å gå videre, men sjekk for all del isen med gjevne mellomrom.

Kilde: http://home3.swipnet.se/%7Ew-35821/Saker_pa_isen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelp, jeg har isbor for de som lurer på det.

Tenkte jeg skulle bruke isbilen til å trygge isen med og for å ta på større hull når storørreten biter på, har opplevd at hullet ble for lite.

Til stangtuppen, ta gjerne kontakt når den kommer inn.

Har ikke lyktes å få i en ennå her oppe hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av lancer

Takker for hjelp, jeg har isbor for de som lurer på det.

Tenkte jeg skulle bruke isbilen til å trygge isen med og for å ta på større hull når storørreten biter på, har opplevd at hullet ble for lite.

Til stangtuppen, ta gjerne kontakt når den kommer inn.

Har ikke lyktes å få i en ennå her oppe hvor jeg bor.

Så da var den saken løst:). Det jeg bruker å gjøre er å "sveive boret" nederst i hullet for å få større åpning. Fungerer selvsagt ikke på tykk is, men denne metoden har ofte hjulpet meg å få fisken inn i hullet på en enklere måte. Og når alt kommer til alt så er jo selve hullet som oftest stort nok, men det er jo det å få lurt den inn der som er utfordringen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Bunker

sitat:Opprinnelig postet av serator

Isbilen har en ******s musikk når den kjører forbi her jeg bor!!

Hos meg driver den bare og dunker i en bjelle. Og hvem pokker kjøper IS fra isbilen nå??

Tipper de fleste har tatt poenget, og jeg håper neste vits blir vesentlig bedre. Denne er på en måte litt "lame" som tenåringa her i huset sier.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av lancer

Takker for hjelp, jeg har isbor for de som lurer på det.

Tenkte jeg skulle bruke isbilen til å trygge isen med og for å ta på større hull når storørreten biter på, har opplevd at hullet ble for lite.

Til stangtuppen, ta gjerne kontakt når den kommer inn.

Har ikke lyktes å få i en ennå her oppe hvor jeg bor.

Litt sent, men burde du ikke bare øke størelsen på borret da? Går ut i fra at du bruker 115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.