Gå til innhold
Fiskersiden

"Fluefiskesoner" - et steg i riktig retning..?


Ole M
 Share

Recommended Posts

Hva syntes dere egentlig om fenomenet "Fluefiskesoner"?

Etter nærmere ettertanke må jeg egentlig si jeg syntes det er fryktelig diskriminerende. Slik tankegang er jo egentlig fryktelig egoistisk. Jeg mener det finnes andre og mere effektive alternativer til forvaltning av et vassdrag enn akkurat det å ha soner der man ekskluderer alt annet av metoder unntatt fluefiske. Det blir rett og slett for ekskluderende.

Hvorfor ikke heller sette regler for hvilke typer krok som skal brukes. Grunnen til at man setter opp fluefiskesoner enkelte steder er jo bla. fordi man har et ønske om å unngå den typen fiskere som legger mest vekt på å på død og liv måtte bærge fisken, og kroke den sikrest og dypest mulig, framfor å tenke på fiskens ved og vell om den må gjennutsettes.

Skal man verne et vassdrag syntes jeg kanskje heller at det burde kommet regler som gjorde at folk, uansett fiskemetode, måtte tillempe redskapene. For eksempel bytte fra gamle meitekroker til sirkelkroker, maks ett krok sett på wobblere, klemmme ned mothakeren på fluer osv.

Har igjen å høre om fisk som svelger kroken helt ned i halsen, i tilfelder der det er brukt sirkelkrok. Det har sikkert skjedd utallige ganger, men har inntrykk av at bruken av denne typen krok kraftig reduserer tilfelder der fisken blir kroket for dypt. Om slike regler for bruk av utstyr ville kommet trur jeg det ville medvirket til at vi ikke hadde trengt å opprette fluefiskesoner.

I noen tilfelder mistenker jeg egentlig at forvalterne tenker litt lukrativt ved å innføre fluefiskesoner... -At det liksom skal gi en følelse at det er eksklusivt å fiske der.. [ :D ]

Tenkte det var på tide å få igang en diskusjon angående dette også her på fiskersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte steder er det fluesoner fordi slukfiske og fluefiske på samme område kan bli problemer (man ødelegger fort for hverandre). Altså rett og slett av praktiske grunner. Det går naturligvis dersom folk er flinke til å ta hensyn - men jeg synes f.eks fluesonene i den lakseførende delen av drammenselva fungerer bra. I elver hvor man stort sett kaster kortere blir problemene noe mindre (under forutsetning av at det praktiseres bevegelig fiske.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert flere grunner til at det avsettes spesifikke områder for fluefiske - å generalisere blir for meg helt feil.

Som Gabrielsen her er inne på finnes det områder i en elv som overhode ikke egner seg for fluefiske og områder som egner seg utmerket for det. At disse områdene, som egner seg godt for fluefiske, f.eks mht gode og trygge områder for vading og god plass for eventuelle baksleng blir kun avsatt for fluefiske har jeg ingen betenkligheter med.

Men som du sier, det finnes sikkert også steder hvor man tenker seg høyere profitt hvis man bare slipper til fluefiskere, hvor man ellers kunne ha åpnet for mer allsidig fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Enkelte steder er det fluesoner fordi slukfiske og fluefiske på samme område kan bli problemer (man ødelegger fort for hverandre). Altså rett og slett av praktiske grunner. Det går naturligvis dersom folk er flinke til å ta hensyn

Det syntes jeg har mere å gjøre med den respekten man bør ha ovenfor hverandre som sportsfiskere.

Og svare til slikt ved å innføre egne soner kun for fluefiskere mener jeg er litt vel drastisk og egentlig litt egoistisk..

Jeg vil i alle fall ikke føle meg spesielt høy i hatten den dagen jeg kommer til elva og starter mitt fiske, mens jeg ser andre må vike pågrunn av at de utøver en litt annen metode.

Er ikke lenge siden jeg var veldig positiv til slikt, men har i den siste tiden begynt å tvile litt..

Fikk blandt annet denne artige tankevekkeren tilsendt via mobil for noen dager siden:

sitat:"Fluefiske er fiske som foregår med vekta snøre. Konklusjon -Alt du kan kaste med et vekta snøre er fluefiske! Rappalawoblere, mark, maggot, lego-klosser og sov-i-ro! Kort sagt kan du hive acgårde alt mellom himmel og jord bare det er lett nok... OG FORTSATT KALLE DET FUEFISKE!

Mest av alt har jeg lyst til å knyte på en S.S.S (Superegoistisk Sossefisker med Stormannsgalskap) og dobbeltrekke`n fra sans og samling før jeg presangterer`n rett i en gjeddekjeft! Kunne blyfortynga en F.Y.T.F. (Fanatisk Ytterligående Tørrflue Fundamentalist) og kasta livskiten ut av en slik også bare sånn på ****skap! Mye artig en kan gjøra med en fluestang! Kunne stappe ei på tværs ned i halsen på døm som har finni opp en så diskriminerende oppfinnelse som "Fluefiskesone"!

"Kun for hvite" sto det på trikkvogner, toalett og resteuranter borti Amerika før i tiden. Jeg lurer på hva slags hudfarge den stakkarn som kommer fram til elvekanten og glaner opp på et skilt med "Fluefiskesone" får der han boblende av fiskelyst står der med haspelstanga si! Tipper han blir rød i trynet, like rød i trynet som en fluefisker hadde blitt hvis skiltet sa: "Fluefiske forbudt"! Jeg kommer til å skamme meg den dagen jeg møter en kar som plutselig ikke har lov til på fiske i samma farvannet som meg lenger, og må returnere fra noe som før kanskje var en av gromplassa hass bare fordi han plutselig har feil utstyr! Hadde jeg vert han, hadde jeg bedt meg og den ***** fluestanga mi dra til hælvete!"

(Tore Slettengen)

Edit: Må bare legge til at jeg snakker litt utifra det jeg opplever med Renaelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke til å komme bort ifra at det tenkes i kroner og ører også. Tror fler fluefiskere er villige til å betale høyere kortpriser på gode, eksklusive strekninger enn andre!

Personlig er jeg imot egne fluefiskesoner. Har jeg kjøpt fiskekort vil jeg ha friheten til å fiske med det utstyret som er mest hensiktsmessig til enhver tid. Er mye mer begeistret for tvungen c&r, baglimit, min. og makslengde på fisken o.l. framfor egne soner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiskesoner er en uting. At det noen steder ikke er praktisk å fiske med makk, flue eller annet betyr ikke noe, dette vil fiskerne regulere selv-en makkfisker leier ikke en sone som ikke passer for makkfiske.

Tåler ikke elva fiskepress får man enten frede den eller innføre bag-limit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan dere har møtt elver med egne fluefiskesoner, men jeg drar fram Drammenselva som ett av mine eksempler.

Her er det store deler av elva som ikke er godt egnet for fluefiske - dette skyldes vegetasjon bak og særs vanskelige vademuligheter mange steder - mange steder er det faktisk umulig å vade. Andre steder er det såpass sterk og rask strøm, som ikke i seg selv gjør det helt umulig å fluefiske der, men gjør det egentlig lite effektivt.

I ett område er det fine vademuligheter og åpent lende bak for baksleng (-og ja, jeg vet de fleste praktiserer speykast - men ikke alle). På vårflommen,tidlig i sesongen er det rikignok omtrent umulig å vade her, men når elva faller blir det altså glimrende forhold - hvorfor skal ikke dette området avsettes for fluefiske for en periode?

Tror ikke jeg kjenner til et område i elva hvor andre fiskemetoder kan benyttes.

Jeg har fisket i Drammenselva fra 1991 og møtt mange,mange fiskere - men jeg har faktisk tilgode å høre at noen ugleser at et begrenset område for en begrenset periode er forbeholdt fluefiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min første fluestang som 13 åring, fordi jeg fikk råd til det, og fordi det er et stryk rett nedenfor hvor jeg bor som er et flott "fluestryk".

Mange brukte flueutstyr når de fisket der, uten at man av den grunn på død og liv kalte seg fluefisker.

"Jeg er fluefisker" lissom???

Etterhvert som denne formen for fiske ble mer og mer populært, så jeg en slik polarisering, og fluefiskere oppsto som en egen, eksklusiv gruppe. Med dette kom også kravet om at stryket skulle reserveres disse. (Minner meg om siste års Golfdille)

Jeg ble skeptisk av å observere dette fenomenet; jeg mener, det er fett å mestre ei fluestang, men det er da ikke en så stor bragd at det endrer din status som sportsfisker?

Jeg er musiker på såpass nivå at jeg får betalt for å spille, og kan en "Musiker" vits:

Hva kaller man en fyr som liker å være henge rundt musikere?

Svaret er Trommis. [ :D ](No offence, CB)

Dette er kun en vits, og gitarister har ikke mer plass på en scene enn trommiser, bassister osv.

Ingen musikere, ikke om man så spiller dideridoo, kan kreve mer eksklusiv status / respekt enn andre på bakgrunn av hvilket instrument man spiller.

Status/respekt kommer selvfølgelig av andre, åpenbare grunner.

Mulig jeg var litt drøy i sammenligningen, men jeg mener å ha sett at folk som fisker med flue tenderer til å ha en liten "sjefsholdning" dersom man sjøl ikke har med fluestanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror like mange ikke fluefiskende er like forutinntatte som vi fluefiskere.

Vet dere ikke at ovenfra ned holdninger er noe som kun oppfattes av den som evt. lar seg affisere av slikt tull?

Problemet er jo at folk ikke kan oppføre seg i elvene våre.

Som fluefisker irriterer jegmeg over mark og slukfiskere evt. dobbefiskere som kaster over, vedsiden og på meg[} :) ]

Som markfisker irriterer man seg kanskje over "bevegeige" fluefiskere som bruker 1 time forbi godplassen!

Respekt er ordet!

Dessverre er vi mennesker superegoister som alltid tramper fram for vårt eget beste. Noen få unntak selvsagt, moder teresa osv. osv.

Er bare dritlei av folk som ikke bruker flua klager på ovenfranedholdning, hvor i helsikken kommer det fra? Hvorfor føler du deg underverdig? Finn på noe bedre enn å filosofere over dette.

Alle er ikke sånn, selvsagt ikke, blåser bare litt ut nå[:I]

Hvis alle kunne vise litt medmenneskelig forståelse hadde dette gått mye enklere.

Hvor mange ganger har du/dere fiska uten å bevege deg i ei elv som det klart og tydelig står bevegelig fiske i reglene?

Til alle markfiskere og slukfiskere som respekterer dette, TUSEN TAKK!

Fluefiskesoner, ja takk, så slipper jeg alle de idioter som ikke beveger seg, som sitter pal på ett berg eller en stein midt på beste takeplassen på strekket.....Ja til avskaffing av motfiske der slike "sittesteder" finnes kan være ett alternativ.

Jeg kaller ikke det å sitte på en plass å drikke kaffe,øl hele dagen og denge for allsidig fiske! Folk skjønner bare ikke at ei lakseelv ikke er seifiske fra båten på fjorden hvor du kan boltre deg i millioner av liter saltvann[ :D !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også irritert dersom noen utfører dusterier ved fiskeplassen.

Skjer ikke ofte, men jeg er ikke mer utsatt for dette når jeg fisker med fluestang, og eh.. er fluefisker.

Bevegelig fiske i nevnte stryk i elva, innførte vi som en uskreven regel før sonen ble reservert.

Man trengte ikke være fluefisker for å skjønne at andre skulle slippe til.

Med "Fluefiskesoner, ja takk, så slipper jeg alle de idioter som ikke beveger seg" forstår jeg at du deler fiskere opp i to typer: Fluefiskere og idioter?

Noe du dokumenterer med "Jeg kaller ikke det å sitte på en plass å drikke kaffe,øl hele dagen og denge for allsidig fiske!"...for det er det vel bare fluefiske som er?

Merker meg også at du ikke takker fluefiskere som respekterer bevegelig fiske. Mulig de gjør det sånn helt av seg selv fordi de kan kaste med flue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arbiter

Jeg blir også irritert dersom noen utfører dusterier ved fiskeplassen.

Skjer ikke ofte, men jeg er ikke mer utsatt for dette når jeg fisker med fluestang, og eh.. er fluefisker.

Bevegelig fiske i nevnte stryk i elva, innførte vi som en uskreven regel før sonen ble reservert.

Man trengte ikke være fluefisker for å skjønne at andre skulle slippe til.

Med "Fluefiskesoner, ja takk, så slipper jeg alle de idioter som ikke beveger seg" forstår jeg at du deler fiskere opp i to typer: Fluefiskere og idioter?

Noe du dokumenterer med "Jeg kaller ikke det å sitte på en plass å drikke kaffe,øl hele dagen og denge for allsidig fiske!"...for det er det vel bare fluefiske som er?

Merker meg også at du ikke takker fluefiskere som respekterer bevegelig fiske. Mulig de gjør det sånn helt av seg selv fordi de kan kaste med flue?

Du får tolke ting som du vil...............

Og jeg kan selv ikke fordra fluefiskere som ikke beveger seg heller eller de som tar 10 cm skritt og kaller der for bevegelig fiske.

Og jeg inndeler ikke i fluefiskere og idioter, forvreng hva du vil, men gjør det på din egen bekostning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal fluefiskere og slukstangfiskere fiske på samme området krever det en del kompromissing fra begge parter for at det skal gå bra. Når fluefiskerne står på fluesonene får slukstangfiskerne det litt enklere på sine soner - og det trengs - nok av utfordringer når folk skal fiske med sluk, søkke+tubeflue, søkke+mark og dupp+flue om hverandre. Så fluesoner er ikke bare en fordel for fluefiskeren som får fiske "i fred", det er også en fordel for slukstangfiskerne (under forutsetning at begge redskapsgrupper tilbys gode soner som er egnet til det fiske de skal bedrive).

Sikkert tilfeller der man oppretter flussoner av mer egoistiske grunner som kanskje i praksis utestenger slukfiskerne, men det er nok av ekseplempler på vellykkede fluesoner - ikke bare Drammenselva, men også noen av elvene i nord, f.eks Neiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette med egne Flue-soner, som sikkert fører videre til rene flue-elver er en lite gjennomtenkt Ide!

Her må man pokker ikke glemme at det er noe som heter rekruttering....

Jeg begynte selv å fiske med min far da jeg var 6-8år gammel og da begynte iallefall ikke jeg med flustanga,noe som jeg tror veldig få gjør..

Og her vil nok noen som er for "fluesoner" kommentere at det er lov å bruke sunn fornuft..Men har selv blitt skjellt huden full da jeg har vært med min far,som da hadde leid en fluesone..Og dette av voksne folk..

SÅ dette mener jeg er et veldig EGO-fortak...[} :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo nesten i denne tråden som om noen tror at markfiskere og slukfiskere ikke kan være godt voksne eller erfarne fiskere, eller at folk som behersker fluefiske ikke også fisker med sluk eller mark. Jeg kan ikke tenke meg at dette har særlig rot i virkeligheten. Dette har vært diskutert før, men jeg klarer ikke å dy meg; slukfiske eller markfiske i seg selv vil aldri være et problem, det er ubetenksomme fiskere -uansett metode- som kan utgjøre et problem både for fisk og medfiskere.

Er ellers veldig enig med Ole Ms synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer, problemer!

For det første, problemene er sjelden større en det en selv gjør dem til. Dessuten lar nok de fleste problemene seg løse om man tar seg tid til å snakke sammen og kanskje gjøre noen avtaler. Og man må også huske på at den som "flyr i veien" eller ikke beveger seg kanskje er nybegynner, det være seg som fluefisker, markfisker eller slukfisker. Litt informasjon til vedkommende vil i så fall kanskje ikke være av veien? Når det gjelder "regelen" om bevegelig fiske i våre elver, så er dette faktisk ikke noe som bare gjelder fluefiske. Det gjelder også ved slukfiske og fiske med mark på "drev". Og vi har forskjellige oppfatninger av bevegelig fiske. Jeg er en "rask" fisker. Jeg beveger med 4-5 skritt mellom hver kast. Fiskeren foran beveger seg kanskje med to skritt. Altså vil jeg raskt ta vedkommende igjen. Da har jeg tre valg jeg kan gjøre: 1. Jeg kan dempe mitt eget tempo og tilpasse dette til andre fiskeres tempo, hvilket nok sikkert er det smarteste og minst provoserende. 2. Jeg kan spøre vdkommende jeg har tatt igjen om det er greit at jeg går forbi, men dette kan fort oppfattes som om jeg er en stor egoist. 3. eller jeg kan irritere meg så inn i hel*** over vedkommende foran at jeg ruller inn å går på land. Ofte skjer det faktisk at vedkommende tilbyr meg å gå forbi. Selv foretrekker jeg å benytte punkt 1. da det sikkert er like naturlig for vedkommende å forflytte seg med to skritt mellom kastene som det er naturlig for meg å bruke 4-5 skritt.

Når det gjelder "problemene" ved motfiske kan nok dette ofte være større. Ofte er det slukfiskerne og flue/dupp fiskerne som forårsaker dette. Som oftest skyldes nok dette mer ubetenksomhet enn egoisme. Det kan kanskje komme av at det ved disse fiskemetodene er lett å kaste langt. Hvem vil ikke det? Når jeg fisker flue synes også jeg det er gøy og kunne kaste langt. Når disse probleme oppstår velger jeg å vente til fiskerne på den andre siden har kommet et godt stykke nedenfor meg før jeg setter i gang. Det forutsettes da selvfølgelig at også disse praktiserer bevegelig fiske. Om de ikke gjør det, forsøker jeg å komme inn i en rytme slik at vi kaster annehver gang. Eller jeg velger rett og slett å begynne nedenfor dem. Så får jeg heller komme tilbake og fiske av det første området senere.

Et større problem synes jeg det er med fiskere som på liv og død skal vade til opp under armene. De ødelegger både for seg selv og de som kommer bak. For det første skremmer de vekk fisk som står nære land, for det andre får de selv ikke fisket av området fra sitt ståsted og inn mot egen bredd. Det er faktisk en del som tror og mener at laks og sjøørret står i de mest strømsterke områdene i elva. Hadde de bare visst....

Det gjelder at man tilpasser seg og tar hensyn til hverandre. Og om "de andre" ikke vil være med og tilpasse seg, ja da har jeg som nevnt minst tre muligheter. Fremfor å gå i elva og irritere meg over andre, er det bedre at jeg tilpasser meg. Fiske skal jo tross alt være rekreasjon. Jeg får jo nye mulighete senere. Ikke sant?

Til sist, jeg fisker både mark, sluk og flue. Men jeg synes fluefiske er mest gøy.

Rogna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.