Gå til innhold
Fiskersiden

Brønn-ørret


Krinor
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her som har kunnskaper om brønn-ørret?

Jeg har en gammel brønn med grei nok vannkvalitet, men jeg har hørt at man tidligere gjerne slapp en ørret ned i brønnen for at den skulle rense vannet.

Hvordan fungerer dette i praksis ? Er det nok mat for en fisk i et såpass lukket system som en brønn ?

All informasjon vil bli satt svært stor pris på!

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten gutt brukte familien ørret som brønnrensere. I følge min bestefar hadde han sin i brønnen i flere år uten at jeg skal si med hundre prosent sikkerhet at så var tilfelle.

Men jeg så den en gang han var i brønnen og sjekket hvor mye vann det var igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brønnål og ørret ble brukt i "alle" brønner her tidligere, disse ørretene kunne bli over 30 år og jeg har lest om "dokumenterte" brønnål på over 100! år..?

mener det var en stor artikeli villmarksliv for mange år siden.

Husker noen bekjente hadde ørret i brønnen på hytta, det var alltid stas å titte ned i brønnen for å se på den, den var alltid like stor i mange år, men den holdt brønnen rein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet.

Som guttunge fanga vi ørret som ble sluppet i brønnene, men bare en i hver. Vi hadde det moro pluss at vi fikk penger til is. [ :) ]

De levde der i mange år før de som oftest ble fiska opp og spist. De skulle vist nok ikke være for store/gamle. Hvorfor vet jeg ikke.

De vi fanga og slapp i brønn var ca 100g kan jeg tenke meg.

Brønner det ble veldig lite vann i på sommeren kunne det ikke settes ørret i.

Her er det nok en del viten som er i ferd med å bli borte. Spennende å se om det er noen flere med erfaringer på dette område hvis ikke strengen blir ødelagt med sleivbemerkninger …..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

sitat:Opprinnelig postet av BINN LADDEN

Dette høres merkelig ut![:0]

Jeg bruker selv brønn, den rengjør jeg selv.

Kunne ikke falle meg inn å la noen/noe få svømme rundt i drikkevannet mitt å drite.[ :D ]

For det gjør den vel?(driter)

Kun vann i min brønn takk!

Da fristes jeg til å oppfordre deg til å ta en titt ned under lokket på brønnen din til sommeren og ta alle edderkoppene og sneglene som henger der litt nærmere i øyesyn [ ;) ]... Jeg tenker at en ørret ville få seg endel festmåltider fra oven for å si det slik.

sitat:Opprinnelig postet av svenna

Velkommen til forumet.

Som guttunge fanga vi ørret som ble sluppet i brønnene, men bare en i hver. Vi hadde det moro pluss at vi fikk penger til is. [ :D ]

De levde der i mange år før de som oftest ble fiska opp og spist. De skulle vist nok ikke være for store/gamle. Hvorfor vet jeg ikke.

De vi fanga og slapp i brønn var ca 100g kan jeg tenke meg.

Brønner det ble veldig lite vann i på sommeren kunne det ikke settes ørret i.

Her er det nok en del viten som er i ferd med å bli borte. Spennende å se om det er noen flere med erfaringer på dette område hvis ikke strengen blir ødelagt med sleivbemerkninger …..

Min brønn er på litt over 7000 liter og den går aldri tom. Eiendommen min grenser til et vann hvor jeg har fanget endel gjedde. Det er visst masse ål der også. For dere som bor i Bergen, så er det Ådlandsvannet i Blomsterdalen det er snakk om.

Er det muligheter for at man kan finne ørret i et slikt vann ? Altså et vann pregetav gjedde og ål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

sitat:Opprinnelig postet av Tequila

Men å henge sprellende etter en krok, det liker de? [ :D ]

Smerte er fortsatt aldri bevist på fisk, men at de kan føle seg ensomme er bevist. Så ja![^]

Helt i orden Remy, måtte bare slenge litt.... [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morsomt å sedokumentasjon på det remy...tror uansett de fleste som har hatt akvarie har sett at fisk livner til med selskap. Jeg tror uansett ikke en fisk i brønn har det "vondt" kontra sine artsfrender i vann/elv, da stressnivåene hos en fisk i brønn vil være mye mindre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.