Gå til innhold
Fiskersiden

Levende Agnfisk - Fortsettelse fra Langen tråden


Remy
 Share

Recommended Posts

Opprinnelig postet av Gateprofeten

Levende agnfisk er nok regelen mer enn unntaket for å si det sånn.... Dr Fish har helt rett - uten at vi skal begi oss inn på hvorvidt det ene er bedre enn det andre.

--------------------------------------------------------------------------------

Hvorvidt man ønsker å bryte norsk lov ved å bruke levende agnfisk er opp til hver enkelt. Ser man bort fra de juridiske sidene er det ikke nødvendigvis noe dårligere sportsfiske rent moralsk å benytte levende fisk til agn, som jo er nesten en nødvendighet under ismeite etter (stor) abbor (eller?). Men de som eventuelt bruker levende agn burde i hvert fall ha såpass skam i livet at de holder slike fangster godt unna offentligheten, og at de i alle fall ikke melder de inn til konkurranser...

--------------------------------------------------------------------------------

"If you don't question it, you are living by faith, not by science!"

(Ian Stewart i boken "Does God Play Dice")

Karl Inge S

Rovfisker & Lystposter

7143 Poster

Postet - 10/01/2006 : 14:53:41

--------------------------------------------------------------------------------

sitat:

--------------------------------------------------------------------------------

Opprinnelig postet av Gateprofeten

sitat:

--------------------------------------------------------------------------------

Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:

--------------------------------------------------------------------------------

Opprinnelig postet av Gateprofeten

Levende agnfisk er nok regelen mer enn unntaket for å si det sånn.... Dr Fish har helt rett - uten at vi skal begi oss inn på hvorvidt det ene er bedre enn det andre.

--------------------------------------------------------------------------------

Har hørt dette jeg også, men jeg trodde disse fansgtene var noe folk holdt for seg selv, ikke at de ble presentert i fora, meldt inn i konkurranser osv.

--------------------------------------------------------------------------------

Vet at det er meldt inn en rekke grove borrer både til Fiskersiden sin konkurranse - og til AOF sin som er tatt på levende agnfisk.

--------------------------------------------------------------------------------

Blir helt dårlig jeg. Selv om folk ikke er enige i regelverket er dette uansett juks og fanteri. Hva om jeg mener det burde vært lov med 5 opphengere og ikke 3? Skal jeg da fiske med 5 og melde inn fisk? Er det rettferdig? Skal det være opp til hver enkelt selv hvilke regler de ønsker å følge?

--------------------------------------------------------------------------------

There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't.

StåleG

Rovfisker

Norway

871 Poster

Postet - 10/01/2006 : 15:01:04

--------------------------------------------------------------------------------

Enig med de to siste talerene!

--------------------------------------------------------------------------------

They give me presents, I give them names.

ThorEH

Rovfisker

Norway

5699 Poster

Postet - 10/01/2006 : 15:02:58

--------------------------------------------------------------------------------

Syntes vel og at spesielt Piscator har ett godt poeng her, og deler vel også KIS sitt syn på konkuranser, nrek innmeldinger osv. Er en fisk tatt med ulovlig "agn" noe bedre enn en tjuvfisket laks i elva i november ??

--------------------------------------------------------------------------------

mvh

Thor E Håkonsen

"Jeg vil ikke leke med teitinger mer"

Michael Krohn

Arter : 78 - Nye 2006 : 0

Årets beste fisk : Piggskate, 4850g

Blogg : http://spaces.msn.com/members/thoreh/

Hjemmis : http://home.no.net/rovfiske

Remy

Redaktør

USA

5037 Poster

Postet - 10/01/2006 : 15:07:28

--------------------------------------------------------------------------------

Fritt fortalt (ikke min mening): Er det ikke kanskje på tide å fokusere på norsk lov da? Levende agnfisk er tillat så og si verden over, med unntak av Norge, og noen få provinser her og der! Er Norge på tuppa, eller innovative med tanke på lovforslag?

--------------------------------------------------------------------------------

Doubt is often the beginning of wisdom - and most of the doubters of flyfishing becomes the best, whitin the best, hence, flyfishing

Mål 2005

Suter 3500+ (1890), Abbor 2000+ (1850), Stam 2500+ (2410), Karpe 8000+ (6130), Karuss 1500+ (1240), Havabbor 4000+ (2670), TL Multe 4000+, Lake 3500+ (4150)

Trym

Småtorskens Venn

Norway

3245 Poster

Postet - 10/01/2006 : 15:09:14

--------------------------------------------------------------------------------

Stopp... stopp... stopp...

Før dette her sklir mere ut.

En diskusjon rundt levende agnfisk er helt greit, men ikke i en fangstrapport som nå har sklidd lenger ut enn hva den burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg gjentar ene innlegget mitt meg, og vil gjerne ha flere kommentarer i tråden

" Selv om folk ikke er enige i regelverket er dette uansett juks og fanteri. Hva om jeg mener det burde vært lov med 5 opphengere og ikke 3? Skal jeg da fiske med 5 og melde inn fisk? Er det rettferdig? Skal det være opp til hver enkelt selv hvilke regler de ønsker å følge?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor

Aktivt medlem

Norway

151 Poster

Postet - 10/01/2006 : 15:13:11

--------------------------------------------------------------------------------

Dessuten er vel dette temaet relativt utdebattert fra før...

--------------------------------------------------------------------------------

Borrer: 1000,1110,1140,1380,1410,1440

Ørret: 2160

Gytegropa

Perca

Seniormedlem

Panama

484 Poster

Postet - 10/01/2006 : 15:14:00

--------------------------------------------------------------------------------

Dersom du, Karl Inge, forviller deg utpå havet, får på en liten sei og lar være å sveive denne opp umiddelbart og så biter det på en stortorsk..! Ville du unnlatt å melde denne inn i en konkurranse? Og i såfall, hva er forskjellen på denne fangsten og en abbor som blir tatt på meite med levende agn?

Bunker

Seniormedlem

397 Poster

Postet - 10/01/2006 : 15:13:55

--------------------------------------------------------------------------------

sitat:

--------------------------------------------------------------------------------

Opprinnelig postet av Remy

Fritt fortalt (ikke min mening): Er det ikke kanskje på tide å fokusere på norsk lov da? Levende agnfisk er tillat så og si verden over, med unntak av Norge, og noen få provinser her og der! Er Norge på tuppa, eller innovative med tanke på lovforslag?

--------------------------------------------------------------------------------

At norge er langt framme innen "dyrevelferd" er det vel ingen grunn til å klage over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man entrer en fisk i en fiskekonkurranse, KIS, har man vel med det egentlig sagt at denne er tatt med sportslige metoder som ikke er i mot noen form for lov.

Selvsagt er det juks å melde inn en fisk tatt med levend agn i noen som helst konkurranse med et tilsnitt av seriøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Jeg gjentar ene innlegget mitt meg, og vil gjerne ha flere kommentarer i tråden

" Selv om folk ikke er enige i regelverket er dette uansett juks og fanteri. Hva om jeg mener det burde vært lov med 5 opphengere og ikke 3? Skal jeg da fiske med 5 og melde inn fisk? Er det rettferdig? Skal det være opp til hver enkelt selv hvilke regler de ønsker å følge?"

hør hør. Jeg skal heller ikke gidde å stresse folks forhold til loven, men konkurranseregler kan jo være greit om alle forstår på samme måte skal en først konkurrere på like vilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Fritt fortalt (ikke min mening): Er det ikke kanskje på tide å fokusere på norsk lov da? Levende agnfisk er tillat så og si verden over, med unntak av Norge, og noen få provinser her og der! Er Norge på tuppa, eller innovative med tanke på lovforslag?

Faktum er vel at nå etterhvert går mer og mer mot levende agnfisk. Se f.eks i Spania der det nå i "fylke" etter "fylke" faktisk blir ulovlig med levende agn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk gjør når de er alene i skogen er deres sak. Men både i FS konken og AOF (og alle andre forsåvidt) er det jo en forutsetning at regler for sportsfiske følges.

Når det gjelder småsei på nedslipp er dette et velbrukt argumet i denne debatten. For min egen del tror jeg skillet må gå på om en bevisst fisker etter at en kjenner seien er på eller ikke. Men det er uansett en mer filosofisk debatt om hvor grensen går for fiske med levende agn, enn et poeng angående konkurranser som er det "nye" ved denne debatten i forhold til levende agn debatten vi har hatt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Nei har ingen andre, men kan ikke sammneligne provinser i Spania med Norge, da det i Spania har vært lovlig med levende agn i moderne tid. Noe det ikke har vært i Norge

Du som dro Spania inn som et eksempel, og samenlignet deres forbud enkelte steder med forbudet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Dersom du, Karl Inge, forviller deg utpå havet, får på en liten sei og lar være å sveive denne opp umiddelbart og så biter det på en stortorsk..! Ville du unnlatt å melde denne inn i en konkurranse? Og i såfall, hva er forskjellen på denne fangsten og en abbor som blir tatt på meite med levende agn?

Her det da faktisk ganske stor forskjell....

Om man først fisker opp en mort (eller annen agnfisk) får så å tre en krok inn i den gjennom ryggen/halen/eller hvorsomhelst har man tatt et bevist valg når man sender kroken med levende agn ut i vannet igjen.

Om det biter på en liten sei som man ikke sveier inn med engang var det ikke levende agn man opprinnelig sendte ut.

Der ligger forskjellen. Så kommer det ann på graden av moral fiskeren har etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Trym! Med levende agnfisk setter man jo gjerne kroken i ryggen på fisken og lar den henge der i all sin smerte.. Ellers er det synd at ikke norsk lov følges, men det er vel mange som går under "alle andre gjør det jo"-filosofien. Til KIS kan jeg si at det desverre ikke er så mange som har skam i livet. Vet selv om en Gullsnelle fra ABU som er tatt uregelmessig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så er det vel ingen hemmelighet at levende agn fungerer bedre enn dødt til abbor.

Og de fleste bruker nok også levende. Jeg har ihvertfall tilgode å se noen knipse en 5 cm mort i hode før man setter den på kroken.

Men det er jo ulovlig, og da sier jo det meste sitt.

Det vil alltid være juksmakere og jugmakere innen fiskesporten..fisken man fikk for noen år siden blir som regel større for hvert år, og det har jo skjedd flere ganger at folk har hatt med fisk på fiskekonkurranser?[:0]

Mange av de mest profilerte sportsfiskerne i Norge har nok benyttet levende agn, uten at jeg nevner navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juks og fanteri og melde inn fiske med levende agn til Avkrokens konkurranse og andre konkurranser. Kjenner jeg blir litt irritert over dette, burde ikke de som administrer disse konkurransene sørge for at reglene er like for alle? Hvis både Tom Ole og Remy har visst om dette burde ikke dere ha stoppet disse innmeldingene, ikke utifra juridiske grunner men moralske. Som f.eks å sørge for at konkurransene er rettferdig for alle som melder seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man faktisk bevise skyld Jørgen, ikke at de som melder inn må bevise uskyld.

Administrer man en fiskekonkurranse, er det ytterst sannsynelig at det jukses i forhold til norsk lov. MEN om innmeldingen kommer og man ikke har stått ved siden av fiskeren på isen og sett at agnfisken levde, kan man ikke gjøre mye annet enn å ta fiskeren ord for at den er fanget på rett måte. (med mindre levende agnfisk er oppgitt som metode da... [ :D ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Poenget er jo at man ikke kan gjøre annet enn å sette regler for konkurransen. Om folk følger disse - eller velger å la være, er jo op til de som melder inn fiskene. Er ikke mulig å administrere dette. Man vet at mange av de største abborene blir tatt på levende agnfisk - men ingen innrømmer jo dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Nei har ingen andre, men kan ikke sammneligne provinser i Spania med Norge, da det i Spania har vært lovlig med levende agn i moderne tid. Noe det ikke har vært i Norge

Du som dro Spania inn som et eksempel, og samenlignet deres forbud enkelte steder med forbudet i Norge.

Jo, men det var ikke poenget mitt. Det jeg mener er at Norge og Spania ikke kan sammenlignes på samme grunnlag. Norge har "alltid" hatt forbud mot levende agn, mens Spania har delvis fått de senere år... Altså de følger "tegn i tiden". Og det skulle forundre meg mye om dette ikke brer om seg videre i Europa og verden forøvrig.

Personlig ser jeg helst at det skulle være lovlig, men nå er nå loven en gang slik. Og jeg tror ikke det gagner norsk sportsfiske å gå på norske myndigheter for å få fjernet dette forbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

sitat:Dersom du, Karl Inge, forviller deg utpå havet, får på en liten sei og lar være å sveive denne opp umiddelbart og så biter det på en stortorsk..! Ville du unnlatt å melde denne inn i en konkurranse? Og i såfall, hva er forskjellen på denne fangsten og en abbor som blir tatt på meite med levende agn?

Her det da faktisk ganske stor forskjell....

Om man først fisker opp en mort (eller annen agnfisk) får så å tre en krok inn i den gjennom ryggen/halen/eller hvorsomhelst har man tatt et bevist valg når man sender kroken med levende agn ut i vannet igjen.

Om det biter på en liten sei som man ikke sveier inn med engang var det ikke levende agn man opprinnelig sendte ut.

Der ligger forskjellen. Så kommer det ann på graden av moral fiskeren har etter det.

Men det er vel moralsk ingen forskjell på å sette kroken i ryggen på en sei, enn å kjenne at den biter på, for så å slippe pilken videre ned med det forsett å la en større fisk ta denne seien ?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo bare en teit diskusjon som baserer seg på indisier og påstander. Skal man diskutere denne problematikken bør man diskutere hvorvidt det bør være lov å fiske med levende eller ikke?

Hvorvidt folk har brutt reglene eller ikke er vel ikke så interessant frem til det eventuellt foreligger innrømmelser rundt dette. Rent personlig mener jeg så absolutt at det burde vært lov! Ligger vel noen gamle tråder vedrørende dette Temaet fra før av!

Edit: Og rent moralsk er det vel heller ingen forskjell på å kjenne en småsei nappe, registrere dette og deretter slippe ned til de store, eller sette en krok i ryggen på en sei og deretter slippe ned eller fiske med en litt større krok med en liten krok på et hår agnet med maggot vente gi tilslag og vente og gi tilslag. Dette vil jo alle bare være finurlige måter på å gi seg selv god samvittighet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gjerne stille spørsmål ved norsk lov, Remy, og argumenter gjerne for at loven er gal, og arbeid gjerne aktivt for å forandre denne. Men før man har klart å forandre på loven blir det naturligvis juks å melde inn fisk på levende agnfisk.

Hvorvidt det er moralsk galt å bruke levende agnfisk er en annen, om enn relatert diskusjon. Jeg har selv benyttet meg av levende agnfisk i utlandet, og vil ihvertfall ikke forsøke å moralisere over dette. Dette får som sagt bli opp til den enkelte. Likevel må jeg innrømme at jeg rent personlig har blitt noe mer skeptisk til bruken av levende agnfisk med årene. Og selv om det fortsatt er lov å bruke levende agnfisk de fleste steder i utlandet, øker de moralske innvendingene mot praksisen. Dette er ikke bare noe som skjer i Spania. Også i England har jo ledende specimenmeitere, som feks Graham Marsden, vært kritisk til praksisen i lang tid. Følgende skrev Marsden allerede i 1980 i sin bok "Advanced Coarse Fishing" (min oversettelse);

"biologisk sett kan ikke kaldblodige vesener som fisk føle smerte, ihvertfall ikke slik vi kjenner begrepet. Men uansett hvor overbevist vi er om at det å stikke et sett med treblekroker i en fisk ikke er smertefullt for fisken, så kan vi aldri være sikker på, hvis vi er ærlige mot oss selv, at det ikke er grusomt. Definisjonen av grusomhet, bortsett fra tilstedeværelsen av smerte, er med hensikt å produsere lidelse og ubehag, og vi kan være rimelig sikre på at en fisk som er naglet som et offerlam i rovdyrets hule opplever både lidelse og ubehag."

Men kanskje et slik syn egentlig innebærer at sportsfiske i seg selv er moralsk tvilsomt? For selv om verken agnfisken eller byttet vi er ute etter har noe problem med krokstikket; det at vi (med overlegg) bedriver midlertidig frihetsberøvelse som i noen tilfeller innebærer et visst stress for fisken kan vi jo ikke prate oss bort fra. Og er en slik handling moralsk tvilsom, uansett hvor mange positive faktorer sportsfisket for øvrig har? Som sagt, jeg skal ikke fortelle andre hva som er rett og galt moralsk her, og jeg selv er jo sportsfisker, men uansett hvilke retningslinjer vi selv velger for vår aktivitet, synes jeg det er viktig at vi spør oss selv hvorfor vi gjør det vi gjør, og tenker grundig igjennom det moralske grunnlaget for vår aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fatter jeg ikke vitsen med å ha konkurranse med arter som abbor. Jeg skjønner jo at Tom Ole og andre som administrerer konkurransene ikke vet om detaljene rundt hver fangst, men ukulturen er tydeligvis kjent for de fleste i miljøet.

Tenk hvor raskt mange er ute med pekefingeren om folk ikke kalibrerer vektene sine eller slurver med lengdemål. Mens dette lukker de fleste øynene til. Virker litt rart for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Jørgen, så du mener abbor, og kanskje gjedde burde forbys i konkurranser pga levende agnfisk? (bare spør)

Nei, jeg mener ikke at det burde forbys, men jeg mener det må være et poeng å følge reglene. Å oppgi riktig metode er vel så viktig som rett vekt og lengde. Enten så konkurrerer man på lik linje eller så kan man droppe det. Hvis jeg stiller opp i en konkurranse og sitter og venter med mitt døde agn, mens 80% av de jeg konkurrerer mot fisker med levende agn blir det liksom litt meningsløst for meg å være med. Da stiller jeg med et helt annet utgangspunkt og burde kun konkurrere mot andre som fisker med dødt agn, altså en helt annen konkurranse.

En ting er å diskutere hvorvidt man skal legalisere bruk av levende agn, en annen ting er å skjule eller holde tilbake info for Tom Ole og Fiskersiden. De som lyver om metode burde rett og slett ikke få være med lenger. Hadde jeg blitt tatt for å bevisst skjule eller lure med vekten hadde jeg nok gått på hue og ræva ut av konkurransen ganske kjapt. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.