Gå til innhold
Fiskersiden

Levende Agnfisk - Fortsettelse fra Langen tråden


Remy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Nå kommer det aldri noe lovverk som vil godta levende agnfisk i Norge. Men mengden storabbor som blir tatt på levende agnfisk vil kun øke - i takt med den skjulte akespten.

Mulig aksepten øker internt i "miljøet", men det kan komme hardere oppfølging av regelverket over tid. Folk jeg snakker med som ikke fisker blir helt sjokkert når de hører om dette. De er vel i flertall her i landet, så en skal ikke se helt bort fra at de kan komme noen drøye "eksempelbøter" grunnet dette. Uten at jeg av den grunn kommer til å anmelde noen, bortsett fra i konkurranse øyemed selvfølgelig. Jeg melder med glede enhver jeg ser jukse seg til heder.

Forøvrig synes jeg det er kjipt å høre at folk aktivt promoterer regelbrudd på en side som dette. En er fort et forbilde for mange ferske fiskere, og selv om gjerne kan si seg uenig i regler er det faktisk ulovlig å oppfordre til lovbrudd, noe som endel meldinger her er på grensen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Forøvrig synes jeg det er kjipt å høre at folk aktivt promoterer regelbrudd på en side som dette. En er fort et forbilde for mange ferske fiskere, og selv om gjerne kan si seg uenig i regler er det faktisk ulovlig å oppfordre til lovbrudd, noe som endel meldinger her er på grensen til.

Meget kloke ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Jeg vet om dette - og synes det er greit. Fordi jeg vet hvor mye tid og krefter det ligger bak en stor abbor - uansett agn eller metode.

Jeg vet det ligger utrolig mye tid og krefter bak en laks på over 20 kilo og overfører med dette det du sier her og bruker DYNAMITT som metode- kanskje du synes dette er greit også, sikkert hvis det er flere som gjør det...slik at det blir allment?

Nå vet jo jeg hva du mener om laksefiske, så for deg er det vel ok å utrydde laksen helt - men andre vil kunne se hva du sier i ditt utsagn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Jeg vet om dette - og synes det er greit. Fordi jeg vet hvor mye tid og krefter det ligger bak en stor abbor - uansett agn eller metode.

Jeg vet det ligger utrolig mye tid og krefter bak en laks på over 20 kilo og overfører med dette det du sier her og bruker DYNAMITT som metode- kanskje du synes dette er greit også, sikkert hvis det er flere som gjør det...slik at det blir allment?

Nå vet jo jeg hva du mener om laksefiske, så for deg er det vel ok å utrydde laksen helt - men andre vil kunne se hva du sier i ditt utsagn her.

...totalt usammenlignbart. Det tar lang tid å få en 2kgs abbor uansett metode er poenget til Frisch - i tillegg krever det mye innsats, noe det neppe gjør å slippe en kubbe i hølen nedstrøms Hellefossen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var endel humoristisk ment. [ ;) ] Det ER vanskelig nok å sprenge en 20-kilos nedstrøms Hellefoss også - mange år mellom hver gang det blir tatt en...![ :) ]

Men jeg må si meg rimlig skræmt av at noen i det hele tatt aksepterer, endog bifaller at dette skjer, med alle de konsekvenser det får for andre ærlige fiskere. At det allikevel er vanskelig å få store borrer selv ved bruk av ulovlige metoder helliger ikke middelet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi alle har fått vite at mye av storabboren som blir tatt på ismeite tas på levende agnfisk, kunne det vært morsomt å vite om noen vet om (stor)abbor tatt på død agnfisk.

Har selv tatt abbor på ca halvkiloen under ålefiske m. død agnfisk, og har vel også fått abbor samme agn ved duppmeite fra drivende båt, men aldri fått abbor på død agnfisk ved ismeite. Og da mener jeg død i ordets rette og eneste forstand. Hva med dere? er det mulig?

Og helt ærlig - dette er ikke for å lokke frem syndere for deretter å henge dem ut for å ha jukset ved innmelding i konk., men bare av ren nysgjerrighet

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Mener å huske at noen testa dette på Lysern en gang og det ble noe sånt som 10-1 i favør av levende agnfisk. Jeg har forøvrig aldri fått abbor på isen med død agnfisk - og jeg fisket mye på isen for noen år tilbake. Balansepilk derimot er ofte en dødare - og ikke minst svært artig metode :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg ikke har meldt inn til noen konkurranser (har ikke engang persen på artslisten min, da jeg selv vet at den er tatt og det holder for meg) kan jeg svare: nei Dr.Fish, jeg vet ikke om (stor) abbor tatt på død agnfisk.

De som er meldt inn til konkurranser kan være tatt på død agn fisk, men dette vet ikke jeg.

(bare så ingen tror at jeg anklager noen)

Edit: vet om stor abbor tatt på andre metoder enn agnfisk. [8)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Teller dere en pers tatt på levende agnfisk ?

Hva om fisken er halvdau ? feks. en mort som har ligget på isen uten å ha blitt tatt livet av i noen minutter, vil denne fiske like godt, og regnes dette som levende agn-fisk ?

Hvordan er levende vs død etter gjedde ? ikke så stor forskjell der vel ?

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange "rare" spørsmål..[ :) ]

Fisker man med levende agnfisk, så selvfølgelig regner den personen med fisken man tar i en evnt "ny pers".. Men man skal jo ikke melde den inn i konkurranser.

Er fisken halvdau, er den levende. Enten er den død eller så er den levende.

Fisken regnes som levende ja.

Levende agn kontra dødt til gjedda er nesten hipp som happ.

Har ikke forsket godt nok på det til å si at det er et fett, men vet død agnfisk til gjedda fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.