Gå til innhold
Fiskersiden

Levende Agnfisk - Fortsettelse fra Langen tråden


Remy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av gjørs

Er ikke saken utrolig grei da? Det er ikke lov å fiske med levende agnfisk. Da gjør man ikke det. Ikke i konkurranser eller til egen forlystelse.

Nok sagt.

Kan ikke se at noen har oppnevnt deg til dommer over rett og galt?

De aller, aller færreste følger alle til enhver tid gjeldende lover og regler. Du kommer sikkert på noen eksempler der du selv bryter loven hvis du tenker deg om. Særlig lett er det å bryte lover som man finner unødvendige eller rett ut tåpelige.

I konkurranser vil det, i mine øyne være noe annet, det er tross alt frivillig å delta, og hvis man velger å gjøre dette bør man følge reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Kan ikke se at noen har oppnevnt deg til dommer over rett og galt?

Han har vel ikke oppnevnt seg selv til dommer.

Han bare påpeker noe viktig i denne saken, nemlig at det IKKE er lov og da gjør man det heller IKKE.

Det kan vel ikke være så vanskeløig å forholde seg til lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Kan ikke se at noen har oppnevnt deg til dommer over rett og galt?

Han har vel ikke oppnevnt seg selv til dommer.

Han bare påpeker noe viktig i denne saken, nemlig at det IKKE er lov og da gjør man det heller IKKE.

Det kan vel ikke være så vanskeløig å forholde seg til lover og regler.

Vanskelig og vanskelig Svein.. har du aldri kjørt over fartsgrensa ? Aldri perkert feil ? Ikke pissa på offentlig sted i fylla ? Er ikke så lett at man KUN forenkler det til at reglene er slik, dermed så følger man dem. Det er vel ingen som ikke har brutt norges lover en gang og to ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen regler er rett og slett lettere å respektere enn andre. Bryter stadig vekk fartsgrenser med små marginer, hender også at jeg pisser i en busk på vei til bussen når jeg er på fylla.[ :D ] Det er lettere å respektere regler som omhandler levende vesener og generell etikk, hvertfall for min egen del [ :D ]. Pleier derfor å sørge for at agnfisken er død før den senkes ned i dypet igjen, selv om jeg ikke legger skjul på at jeg brukte levende agnfisk i mine yngre dager [ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt over fartsgrensen.

Jeg har parkert feil.

Jeg har pissa offentlig i fylla.

Jeg er jo ikke noen engel heller.

Men her snakker vi om regler i konkkuranser. I slike tilfeller har jeg og kommer jeg aldri til å jukse. Det har faktsik vært tilfeller hvor jeg har blitt anmodet om å putte noe i rattataen på fisken for å kommer over en magisk grense osv. Det kunne aldri falt meg inn.

I konkkuranser SKAL reglene være lik for alle. Den som jukser seg til en god palssering eller en N.Rek for den saks skyld burde ikke få delta flere ganger.

Det kan vel ikke være så vanskelig å enes om at ale typer konkkuranser blir mer morsom og mer rettferdig dersom alle holder seg til regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at jeg ikke deltar i konkurranser lenger, for å si det sånn! Har gjort det noen ganger før, og det er liksom ikke så gøy lenger når det går så mye prestisje i det å vinne for enkelte, at de ikke forholder seg til reglene.

Hvor mye er en seier verdt, dersom man med seg selv vet at man har vunnet vha juks? Nada, i min bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

I konkkuranser SKAL reglene være lik for alle. Den som jukser seg til en god palssering eller en N.Rek for den saks skyld burde ikke få delta flere ganger.

Det kan vel ikke være så vanskelig å enes om at ale typer konkkuranser blir mer morsom og mer rettferdig dersom alle holder seg til regelverket.

Det var vel det jeg prøvde å si i innlegget mitt også, tror ingen her er uenige i dette. (og hvis de er det tør de neppe si det her [ :D ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Det er ikke noen prinsippiell forskjell mellom det å bryte regler i en konkurranse - og det å bryte regler i livet generellt. Det går ut på ett og det samme. Det er dessuten langt farligere å kjøre 10 km/t over fartsgrensen i et boligstrøk - enn det er å melde inn en fisk som er tatt på levende agnfisk til en konkurranse. Det ene er juks på hobbynivå, det andre er potensiellt livsfarlig. Hunter skriver at i konkurranser skal reglene være like for alle. Mangler du selvinnsikt da du i samme moment sier at du kjører for fort? Skjønner du ikke at DU da bryter reglene som er satt for alle billister?[ :D )] - skal vi fjerne deg fra veiene på lik linje med storabboren fra listene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hunter skriver at i konkurranser skal reglene være like for alle. Mangler du selvinnsikt da du i samme moment sier at du kjører for fort? Skjønner du ikke at DU da bryter reglene som er satt for alle billister?[ :D )] - skal vi fjerne deg fra veiene på lik linje med storabboren fra listene?

Noen ville sikkert synes det var like greit og fjerne meg fra veiene.[ :D ]

Hvem har sagt at jeg med overlegg har brutt fartsgrensen f.eks. Litt uoppmerkosm kan alle være.[:I] Men når man bevisst jukser for å vinne er det en annen sak.

Men her må vi skille mellom LOVER og REGLER.

En LOV er myntet på alle, mens i slike tilfeller som her så er en REGEL laget for at alle skal ha samme utgangspunkt i konnkuransen.

Men jeg er selvsagt enig med deg at det ikke er noen prinsippiell forskjell.

Om det ikke er kommet frem, så må jeg bare si at jeg ikke oppfordrer noen til å bryte hverken lover elelr regler. Og ja, jeg prøver å etterleve begge deler så godt jeg kan. Jeg skal jo bla være et forbilde for mine barn.

Men i en konkkuranse bør og skal alle stille likt. Det ville vært litt bismak i pokalen om jeg visste med meg selv at jeg hadde jukset den til meg.[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Lover skal selvsagt alltid gå forran regler. Og hvis du sier at du ikke bevisst har kjørt for fort - ja da er jeg redd ikke så mange tror deg[ :D ]. Det er sosialt akseptert å bryte mange lover - veitrafikkloven er kanskje i særklasse, trist men sant. Ingen rynker på nesa hvis man kjører 20 over (bortsett fra snuten da...), men hvis man fisker med levende agn så blir det rabalder.

Jeg er enig i at i en isolert konkurranse med satte regler - så skal det selvsagt ikke jukses. Melder man inn fisk som er tatt på levende agnfisk (men unnlater å opplyse om dette) - og det i regelverket er sti****rt at slikt er ulovlig - ja da er dette juks. Men det er fremdeles ikke mer juks enn å snike i kollektivfeltet, eller å kjøre litt for fort - snarere tvert imot.

Svært mange som fisker med levende agn føler vel at dette regelbruddet er minimalt - spesiellt med tanke på hvilke andre regler man tillater seg selv å bryte i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli hett detta..hehe

Gateprofeten,

Prinsippielt så er det ingen forskjell på om man bryter en regel, en regel er en regel..

Men om man kjører for fort, og man ikke blir tatt har ingen skade skjedd, og det går ikke ut over andre.. blir man tatt i kontroll, får man en sviende bot og må betale for regelbruddet..Kjører man på noen er en ****a..og får ikke fisket på lenge.)

Men hvis man bryter regelverket i en konkurranse, og du blir tatt blir du disket og får ikke delta lenger (kanskje)

Men hvis du ikke blir tatt er det en negativ konsekvens for de andre lovlydige i en konkurranse.

Det blir litt forskjell...

Det er ikke slik liksom at hvis du ligger konsekvent i 90 km/t i 90 sonen og det kommer en i 100 km/t forbi deg... da stopper du ikke og kjører hjem igjen, fordi han andre har brutt regelverket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare legge til her at selv om jeg mener levende burde vært lov så mener jeg ikke at det er greit å melde inn fisk tatt på levende.

Må legge til at jeg synes ting kommer litt feil frem i tråden da det nesten virker som om alle som har fått stor abbor bruker levende og at det er det eneste saliggjørende. I utgangspunktet mistenker jeg ingen og det bør heller ingen gjøre så lenge den aktuelle personen ikke har sagt det selv. Heller ikke enig i at de største abborrene blir tatt på levende. Ser man på lista til Yle er det 9 som er tatt på agnfisk av de 30 største abborene hvor metode/agn står beskrevet.

I utgangspunktet hvis alle disse er tatt på livebait, noe jeg IKKE tror de er siden ingen innrømmelser foreligger virker jo Livebait som et heller dårlig forslag til den virkelige storabboren.

I tillegg kan vi jo dra frem feks Flemms Som i fjor tok abbor på 1600+ og 1850 på henholdsvis Mormysjka og Pimpel. Sjefsfeskern som fikk en fin serie abbor over kiloen og opp til 1510 på Jigg(tok hele lista minus Fossen sin fisk på balanse)

Disse to fisker MYE og det er nok hovedgrunnen til at de får så mye og fin fisk som de gjør, ikke om de bruker levende eller ei.

Blir også nevnt her hvorfor er det så mye fokus på riktig vekt kalibrering osv, men dette er ting man kan kontrollere man kan jo ikke kontrollere om man har fått fisken i garn eller va eller på levende agnfisk, bare oppfordre til å følge reglene.

Derfor mener jeg denne diskusjonen er fånyttes, men en eventuell diskusjon om vi burde ha norske lover som tillot livebait eller ikke vil være mer konstruktiv!

Så jeg oppfordrer alle til å ikke komme med flere påstander som de ikke dokumenterer med bevis og heller komme seg ut å fiske i stedet, man får ihvertfall ikke stor fisk hvis man sitter hjemme, noe jeg smertelig erfarer daglig[ :D ][ :D ][ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av SCOTT_3

Begynner å bli hett detta..hehe

Gateprofeten,

Prinsippielt så er det ingen forskjell på om man bryter en regel, en regel er en regel..

Men om man kjører for fort, og man ikke blir tatt har ingen skade skjedd, og det går ikke ut over andre.. blir man tatt i kontroll, får man en sviende bot og må betale for regelbruddet..Kjører man på noen er en ****a..og får ikke fisket på lenge.)

Men hvis man bryter regelverket i en konkurranse, og du blir tatt blir du disket og får ikke delta lenger (kanskje)

Men hvis du ikke blir tatt er det en negativ konsekvens for de andre lovlydige i en konkurranse.

Det blir litt forskjell...

Det er ikke slik liksom at hvis du ligger konsekvent i 90 km/t i 90 sonen og det kommer en i 100 km/t forbi deg... da stopper du ikke og kjører hjem igjen, fordi han andre har brutt regelverket..

Poenget er at konsekvensene uansett er mer alvorlige når man foretar et hverdagslig brudd på veitrafikkloven enn om man melder inn en abbor tatt på levende agnfisk. Og ditt utsagn:

Men om man kjører for fort, og man ikke blir tatt har ingen skade skjedd, og det går ikke ut over andre..

Selvsagt går dette ut over andre - både i form av høyere bøter, flere fotobokser og ikke minst den underliggende potensielle faren som alltid er der når man kjører for fort. Fordi svært mange blir tatt - hver eneste dag. Holdt alle fartsgrensen ville fotoboksene vært borte og bøtene minimale. Man kan ikke bassere et lovverk på flaks eller ikke. Bryter du loven, så har du brutt loven - uavhengig av om du blir tatt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er enig med deg, gateprofeten i mye av det du sier... Jeg mener også det er langt mer alvorlig å bryte trafikkreglene, enn å bruke levende agnfisk.. Men jeg tenkte mer på konkurranser..

Det mener jeg er meget alvorlig( ingen dør, ingen mister noen, ingen havner i fengsel) men man kødder med ære og prestisje.. Og det er meget

dårlig gjort mot de som faktisk er lovlydige og betaler startavgiften for en F.eks fiskekonkurranse..

Men håper vi er venner da [ :D ]

Ps, tok formannen i en fiskeklubb for å ha hatt med seg fisk til en konkurranse i østfold i 2002..Det er smålig, det er SMÅLIG DET!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av SCOTT_3

Selvsagt er enig med deg, gateprofeten i mye av det du sier... Jeg mener også det er langt mer alvorlig å bryte trafikkreglene, enn å bruke levende agnfisk.. Men jeg tenkte mer på konkurranser..

Det mener jeg er meget alvorlig( ingen dør, ingen mister noen, ingen havner i fengsel) men man kødder med ære og prestisje.. Og det er meget

dårlig gjort mot de som faktisk er lovlydige og betaler startavgiften for en F.eks fiskekonkurranse..

Men håper vi er venner da [ :D ]

Ps, tok formannen i en fiskeklubb for å ha hatt med seg fisk til en konkurranse i østfold i 2002..Det er smålig, det er SMÅLIG DET!!!

Joda, er enig i konkurranse aspektet jeg også - og ferska en fyr på lysern for 15 år siden som henta opp frossen fisk til dagens konkurranse[ :D !].

Mulig jeg befinner meg på en annen klode enn mange andre - men fiske med levende agnfisk er enormt utbredt. Og jeg må si jeg ble sjokkert når noen ikke hadde fått med seg dette.

I respons til KIS vil jeg si at levende agnfisk først og fremst er overlegent etter abbor. Gjedde tar like greit på en halv makrell[ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste at det ble brukt endel, det var at de meldte fisk inn til konkurranser som overrasket meg. Tipper samme fyrene hadde hylt bra opp hadde jeg vist meg i AOF med en død storgjedde eller abbor...

Det er vel mest jeg som er naiv tenker jeg, jeg er ihvertfall ganske så skuffa over det jeg har fått rede på. Uansett er det sånn at verken AOF eller FS kan kontrollere hva fisken er tatt på i særlig grad. Således kan jo Trål Trålenes fra Austevoll melde inn fangsten fra trålposen om han vil det, bare å få en kompis til å signere som vitne. Om man vil jukse seg til heder og premie mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Joda, det er lov å bli skuffa og overrasket. Likevel mener jeg at den sportslige prestasjonen ikke er noe mindre ved å bruke levende agnfisk. Spesiellt når man vet hvor mange timer som skal til i utgansgpunktet. Det er ikke snakk om en snarvei direkte til den største abboren - men en bedring av odsene. Dette er tross alt utbredt i stort sett hele verden, og etter abbor - i norden spesiellt. På samme måte som at ingen føler de er lovbrytere når de kjører for fort - så vil jeg anta at de som bevisst satser etter stor abbor med levende agnfisk heller ikke føler seg som lovbrytere og kjeltringer. Man må også huske på at de som fisket karpe på Ulsrud i tidligere år også var lovbrytere - alle mann (meg inkludert). Fisket man med 3 stenger var man lovbryter - men ingen kimser over dette i dag og regelverket er endelig endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Man må også huske på at de som fisket karpe på Ulsrud i tidligere år også var lovbrytere - alle mann (meg inkludert). Fisket man med 3 stenger var man lovbryter - men ingen kimser over dette i dag og regelverket er endelig endret.

Tipper vel at mange fortsatt fisker ulovlig på Ulsrud, uten fiskekort.. [ :D )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt den greia med fartsoverskridelser i denne sammenhengen jeg.. snakker vi ikke om å vise andre konkurrende litt respekt da? Å konkurrere på like vilkår?

Apropos biler; konkurreres det i standardbiler og en prøver å vinne med en trimma bil nærmer vi oss litt - vilkårene er ikke de samme ergo ikke rettferdige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av Halvor

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Man må også huske på at de som fisket karpe på Ulsrud i tidligere år også var lovbrytere - alle mann (meg inkludert). Fisket man med 3 stenger var man lovbryter - men ingen kimser over dette i dag og regelverket er endelig endret.

Tipper vel at mange fortsatt fisker ulovlig på Ulsrud, uten fiskekort.. [ :D )]

Godt poeng![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.