Gå til innhold
Fiskersiden

Levende Agnfisk - Fortsettelse fra Langen tråden


Remy
 Share

Recommended Posts

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Skjønner ikke helt den greia med fartsoverskridelser i denne sammenhengen jeg.. snakker vi ikke om å vise andre konkurrende litt respekt da? Å konkurrere på like vilkår?

Apropos biler; konkurreres det i standardbiler og en prøver å vinne med en trimma bil nærmer vi oss litt - vilkårene er ikke de samme ergo ikke rettferdige!

Poenget er jo at hvis alle ikke anser det man gjør som et lovbrudd - så blir det heller ikke et lovbrudd i denne praktiske sammenheng. Alle kjører for fort og det er visst helt ok. Og de aller fleste som melder inn abbor i konkurransene fisker med levende agnfisk. De fleste visste dette - men noen gjorde det ikke og ble overrasket/sjokkert. Er det juks hvis alle jukser? Selvsagt er det det, på samme måte som at man er en lovbryter når man kjører for fort - selv om alle andre gjør det samme.

I en konkurranse bør selvsagt alle ha det samme utgangspunktet, og nå som alle er opplyst så har man jo egentlig det. Og kommer dermed tilbake til sammenligningen mellom fisking og biler. Det er forbudt å fiske med levende agnfisk og å kjøre for fort. Men likevel så velger svært mange å gjøre dette. Når dette er sagt så mener jeg at både det å kjøre for fort OG å melde inn fisk uten å oppgi fangstmetode (for å skjule noe) er feil. Jeg er likevel for at folk selv skal få velge om de vil bruke levende agnfisk eller ikke - de trenger evt ikke å melde inn fisken. Prestasjonen er likevel stor om man får en diger abbor på levende agnfisk[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Det er vel mest jeg som er naiv tenker jeg

Må hive meg med her KIS, så du er ikke alene. Jeg har aldri fisket med levende agnfisk, aldri fisket sammen med noen som har fisket med levende agnfisk, og har rett og slett aldri sett noen sette en levende fisk på kroken som agn. Helt ærlig så syntes jeg det er helt greit at det er forbudt, og den meningen er kun basert på mitt subjektive verdigrunnlag. Hva som er tillatt i andre land er ingen grunn i seg selv for å lovliggjøre det her, selv om jeg vet det er mange som mener vi henger etter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Skjønner ikke helt den greia med fartsoverskridelser i denne sammenhengen jeg.. snakker vi ikke om å vise andre konkurrende litt respekt da? Å konkurrere på like vilkår?

Apropos biler; konkurreres det i standardbiler og en prøver å vinne med en trimma bil nærmer vi oss litt - vilkårene er ikke de samme ergo ikke rettferdige!

Poenget er jo at hvis alle ikke anser det man gjør som et lovbrudd - så blir det heller ikke et lovbrudd i denne praktiske sammenheng. Alle kjører for fort og det er visst helt ok. Og de aller fleste som melder inn abbor i konkurransene fisker med levende agnfisk. De fleste visste dette - men noen gjorde det ikke og ble overrasket/sjokkert. Er det juks hvis alle jukser? Selvsagt er det det, på samme måte som at man er en lovbryter når man kjører for fort - selv om alle andre gjør det samme.

I en konkurranse bør selvsagt alle ha det samme utgangspunktet, og nå som alle er opplyst så har man jo egentlig det. Og kommer dermed tilbake til sammenligningen mellom fisking og biler. Det er forbudt å fiske med levende agnfisk og å kjøre for fort. Men likevel så velger svært mange å gjøre dette. Når dette er sagt så mener jeg at både det å kjøre for fort OG å melde inn fisk uten å oppgi fangstmetode (for å skjule noe) er feil. Jeg er likevel for at folk selv skal få velge om de vil bruke levende agnfisk eller ikke - de trenger evt ikke å melde inn fisken. Prestasjonen er likevel stor om man får en diger abbor på levende agnfisk[ :D ]

Dette anser jeg som vås, nesten fra ende til annen Morten!

Hadde en stund lyst til å besvare hver setning i sær - men det gidder jeg rett og slett ikke! Til det har jeg tatt et klart standpukt, som jeg sa tidligere, jeg stiller ytterst sjeldent opp i konkurranser - kanskje fordi det finnes litt for mange av dere som driter i at en konkurranse skal være fair. Og derfor betyr denne diskusjonen her svært lite for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Henning synes jeg parallellen til fartsoverskridelser og annet begynner å bli rimelig drøy.

Man deltar frivillig i en konkurranse som gir heder&ære-og premier verdt ganske så mange tusen kroner. Om man kjører for fort eller bryter vikeplikten på vei til fiskevannet forandrer ikke det faktum at man jukser, og ikke nok at man jukser-men man lyver om det også. Man skriver nemlig under på at man har fulgt reglene når man sender inn fisken.

Jeg synes argumentasjonen her i stor grad gjøres til inntekt for at man mener det burde være lov med levende agn i Norge. Det kan godt være-men det er vel saken uvedkommende?

Hva om jeg mente at det burde vært lov med 5 opphengere? Ståsnører over natta? Kastenot? Hvor går grensen for hvilke regler man skal tillate seg å oppheve av egen overbevisning?

Det finnes bare en løsning, og det er at alle følger de regler som gjelder-eller ikke deltar i konkurransene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Det er ikke vås at man velger å bryte regler. Det skjer hele tiden. Jo mindre overtredelsen er, jo mindre er også følelsen av at man gjør noe galt. Det gjelder bilkjøring, og det gjelder også fiske med levende agnfisk. begge deler er ulovlig uavhengig av om det er konkurranse eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Lover skal selvsagt alltid gå forran regler.

denne diskusjonen begynner jo å ta litt av i forhold til utgangspuktet, hva med å dra denne sammenligningen: å bruke reke som agn i en elv hvor regelen sier at dette ikke er lov.

siden reke som agn ikke er forbudt i henhold til LOV, er det da akseptert å bruke dette. ( da tenker jeg utenom konkurranse)

det er også blitt nevnt tidligere at hvis noen vil bruke levenende agn så er det opp til hver enkelt, men det blir ikke akseptert i kokurranse.

er ikke en lov en lov da og en regel en regel som SKAL følges ?

virker på meg som om at lovbrudd er akseptert så lenge det ikke foregår i konkurranser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ovejan

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Lover skal selvsagt alltid gå forran regler.

denne diskusjonen begynner jo å ta litt av i forhold til utgangspuktet, hva med å dra denne sammenligningen: å bruke reke som agn i en elv hvor regelen sier at dette ikke er lov.

siden reke som agn ikke er forbudt i henhold til LOV, er det da akseptert å bruke dette. ( da tenker jeg utenom konkurranse)

det er også blitt nevnt tidligere at hvis noen vil bruke levenende agn så er det opp til hver enkelt, men det blir ikke akseptert i kokurranse.

er ikke en lov en lov da og en regel en regel som SKAL følges ?

virker på meg som om at lovbrudd er akseptert så lenge det ikke foregår i konkurranser ?

Hva er problemet med aa bruke reke som agn? Trolig at det fisker for bra og at det vil bli slaktet for mange laks dersom dette hadde vaert lov. Hva hvis man setter fisken ut igjen? Da hadde det etter min mening vaert helt uproblematisk aa bruke reke som agn der dette ikke var lov. Rett og slett for at lovverket er idiotisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltit moro med folk som uttaler seg om hvorvist regler er dumme, idiotiske, meningsløse etc. Så gå ut å gjør noe, hvis man med sikkerhet kan si at regelen ikke har noe godt for seg, still opp på stortingets høringstime, gjør noe med det, dere må jo ha sykelig mye informajon og fakta bak dere som kan avvise en lov just like that!! Imponerende! Og Frisch, når skal du slutte jobben din og begynne som politiker i FRP, du snakker jo alltid den veien vinden blåser [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Alltit moro med folk som uttaler seg om hvorvist regler er dumme, idiotiske, meningsløse etc. Så gå ut å gjør noe, hvis man med sikkerhet kan si at regelen ikke har noe godt for seg, still opp på stortingets høringstime, gjør noe med det, dere må jo ha sykelig mye informajon og fakta bak dere som kan avvise en lov just like that!! Imponerende! Og Frisch, når skal du slutte jobben din og begynne som politiker i FRP, du snakker jo alltid den veien vinden blåser [ :P ]

Ingen personlig kritikk, men da du begynte kunne du godt fulgt opp med aa begrunne utgangspunktet her. Hva er problemet med aa bruke reke til laksen dersom det brukes sportslige metoder og fisken settes ut igjen?

Botrsett fra at enkelte soner er rene fluesoner, som forsaavidt er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet er alle som beskytter lov eller regelbrytere i en form, men ikke en annen, eller at man klart sier noe i mot en lov eller regel, som om det er helt unyttig. I ditt tilfelle burde du vel kunne bevise cons og pros til regelen om reke, siden du har et så klart standpunkt. Ikke noe mer enn det, men om man påstår at feks en regel eller lov (norges lover) er feil, ubrukelig, så burde man ha mye mye informasjon i bakkant som man kan lene seg på for å komme med utsagn som motsier loven eller regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sollien

Ingen personlig kritikk, men da du begynte kunne du godt fulgt opp med aa begrunne utgangspunktet her. Hva er problemet med aa bruke reke til laksen dersom det brukes sportslige metoder og fisken settes ut igjen?

Botrsett fra at enkelte soner er rene fluesoner, som forsaavidt er greit.

ta bort en regel for å lage en ny regel om at fisken skal settes ut igjen [ :P ] blir denne regelen overhioldt bedre enn den forrige da [ :P ]

fluesoner ja, ok, men da må det ve være greit å fiske med mark der hvis fisken settes ut igjen ?[ :D ][ :D ]

Da kan vi jo likegreit å drite i alle som prøver å lage regler/lover for å forvalte fisket på best mulig måte. ( jeg har ikke påstått at de klarer dette ) og si at den enkelte fisker vet best om fangstmetode o.l.

Mitt poeng er jo som Remy her skriver at vi må jo gå på de som lager lovene / reglene, og ikke sitte her klage / syte på de idiotene som ikke har greie på noen ting.

Både lover og regler er til for å HOLDES om det gjelder fiske, bilkjøring eller hva det måtte være.

Hvis vi skal "akseptere" lov og regel brudd etter vår egen mening så kan det falle oss i ryggen før vi vet ordet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Nå sklir det ut her, dersom en ønsker å diskutere reke-forbudet foreslår jeg at det gjøre i en egen tråd.

reke forbudet ble dratt inn som en sammenligning på lik linje med bilkjøring og fartsgrenser.

vi kan jo lage en egen tråd som omhandler Fartsgrenser, bilkjøring og rekeforbud[ :P ]

KIS: Ja, jeg starter ihvertfall en tråd på dette med reke-forbud, det er flere interessante poenger seom er verdt en egen debatt her tror jeg[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Ho ho ho! Denne tråden er bare såå bra!! Jeg fisker ikke med levende agnfisk (egentlig fisker jeg ikke abbor lenger i det hele tatt), men har ikke noe problem med at andre gjør det. I tilegg er det jo en kjennsgjerning at dette er svært utbredt og effektivt. Folk på Fiskersiden vet dette, folk hos AoF vet dette, osv, osv. Man tar mao imot innmeldelser selv om fisken er tatt på levende agnfisk. Ja det er fiskerens ansvar - men det ligger en underliggende aksept på dette over den brede fjøla. Mange er enige - og mange er uenige. Ifølge norsk lov er dette ulovlig - men det er det mye annet som også er - uten at folk bryr seg nevneverdig.

Reker er ikke farlige... - men ****** effektivt etter laks (m.fl) - derfor er det forbudt i mange elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.