Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr for nybegynner


Lars Erik
 Share

Recommended Posts

Med en god stang og ett rett tilpasset snøre vil du mye enklere klare å håndtere fluekastinga.

MEN, det trenger ikke koste mye, så hvor mye du skal bruke er faktoren her...man får ikke noe dugende for 500,-, altså god stang og godt snøre, sånn er det bare.

For 1000-1500 kan man gjøre gode kjøp, snøret er nesten det viktigste synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja si det... Kommer vel langt med 1500-2000 kr. Er det stor sammenheng mellom pris og kvalitet? Da tenker jeg på kasteegenskaper. Jeg ser at det er store prisforskjeller på utstyret som selges i butikkene, men av brukt utstyr på nettet er det stor overvekt i høyere prisklasser. Er det litt snobberi i bransjen, eller er egenskapene til de dyrere stengene og snellene mye bedre.

Hvor mye bør en nybegynner legge i utstyret? Det har jo ingen hensikt med råflott utstyr hvis man ikke klarer å utnytte egenskapene, men samtidig er det jo motiverende hvis utstyret hjelper deg til å få en følelse av å lykkes.

Lars Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nybegynner er det i prinsippet ingen forskjell på billige og dyre stenger, men jeg syntes du skal styre unna ferdige sett (som ofte er en kompromissløsning mellom stang, snelle og fluesnøre der snøret ofte blir salderingsposten).

Oppsøk en eller flere spesialforretninger som driver med fluefiske og spør deg frem!

Den viktigste forskjellen på stenger for nybegynnere er etter mitt skjønn stangas aksjon; Om den er "hard" eller "myk" å kaste med, og om det er garantiordning på den eller ikke. Jeg er av den oppfatning at du grovt sett kan lære kjappere å kaste med en hardere stang, men at du på sikt blir en bedre kaster og får større glede av selve fisket med en mykere stang.

En passende stang til å fiske i sjøen med er en stang på 9 eller 9,5 fot og i AFTM klasse 7 eller 8. Lettere stenger går også fint, men er mindre fleksible i sitt bruk.

Kjøp en rimelig, men funksjonell snelle som tåler saltvann sånn nogenlunde og ikke må skrus fra hverandre etter hver tur.

Fluelina kan være en helt ordinær flyteline, men jeg er tilbørlig å anbefale en klar intermediate line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye bra billig nybynner utstyr å få kjøpt nå, kjøp kjente merker som guideline, vision, loop, slate osv de har gode pakkeløsninger. Jeg synes også at det lønner seg å legge penger i snøret, viktig å skylde det etter bruk + smøre det. Men jeg vil uten tvil anbefale flytesnøre om du er helt fersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du er fra Tønsberg. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kanskje tatt kontakt med Tønsberg Fluefiskeklubb og/eller Hesby Sport der nede, tatt tak i gutta, og fått lov til å prøve litt forskjellige stenger i ulike prisklasser og med ulike egenskaper. Anbefaler deg også et utstyrs/kastekurs, som de sikkert kan gi deg. Det er svært vanskelig å finne "det rette svaret" blant oss her på et fiskeforum. Selv om det er svært mange dyktige fluefiskere her, så blir dette bare teoretisk. Det er vanskelig å "fortelle" deg hva som er riktig for deg, svært vanskelig. Det må du nesten finne ut selv, i praksis, selv om vi kan gi deg en pekepinn.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lars Erik

Har utstyret stor betydning for meg som nybegynner eller kan kasteteknikk fint innøves med et billig fluesett?

Hvorfor bør jeg eventuelt unngå de helt billige settene?

Hva er passende startsett for SØ fiske?

Lars Erik

Det er ikke vanskelig å gi deg det rette svaret som noen sier. Kasteteknikken kan fint innøves med et av de rimelige settene som finnes på markedet.

Kjøp en av ferdigpakkene til f.eks guideline beregnet for sjøørretfiske og du vil få et utstyr som funker i massevis. Det er ikke noe hokus pokus,løp og kjøp![ :D ]

JanM har selvsagt et megapoeng når han anbefaler deg å ta et kastekurs. Et godt kastekurs kan spare deg for år med prøving og feiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg vil også tro at jeg har et poeng når jeg forsøkte å si at det ikke finnes ei fasitstang for Lars Erik. Under innøving er det etter min mening faktisk ganske viktig at utstyret er tilpasset ham. Helt i begynnelsen bør han prøve ut litt ulike varianter, men når han skal starte den formelle treningen (innøvingen), så bør dette være med utstyr han "føler" er riktig for ham. Og når jeg her bruker uttrykket "riktig for ham", så vet ihvertfall de fleste instruktører hva jeg snakker om. Vi kan ikke sitte her å dytte en stangtype i hans hender fordi vi selv har gode erfaringer med den. På et kastekurs trenger han ennå ikke ha valgt sin treningsstang, fordi der er også hensikten at han nettopp skal få et bedre grunnlag for å avgjøre "hva som er riktig for ham". Men hoveddelen av treningen fram til å bli god, må han faktisk gjøre selv, og da skal han kaste med det som er riktig å kaste med... for ham... og jada, det kan godt være av de rimeligere merkene. Absolutt. Min erfaring er også den at den første stanga man kjøper, vil man faktisk leve med et par år, og er den ikke riktig, havner den i skapet. Jeg har selv bomma på stangvalg for andre, det er fort gjort det. De må få føle det selv.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært på kastekurs hos JanM er jeg ikke et sekund i tvil om verdien av å finne "sin" stang. Fikk prøve forskjellige stenger i tillegg til min egen, og fant fort ut at jeg kastet vesentlig bedre med en raskere stang enn min egen.(har ofte hastverk[ :D ] ) Kunne ha spart endel penger på å ha funnet ut dette tidligere, ja[8D] Men pytt,pytt. Det er dog en viss glede i å handle nytt utstyr også, da[:0][8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....det er vel ingen som har sagt noe om fasitstang til Lars Erik,fasitstenger finnes vel ikke tror jeg ?[ :D ]

Hvis han følger mitt eksempel kan han stå med stanga i handa i morgen, og han vil ha et utstyr som funker godt.

Med ditt eksempel JanM så vil han kansje ikke kjøpe stang i det hele tatt. Kansje han og andre synes fluekasting og utstyrvalg høres så innviklet ut at han bakker ut?

Det finnes to typer utstyr. Det som er optimalt tilpasset kasteren og det som funker for de fleste [ :D ]

Jan Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå må du gi deg... dette er seriøst ment, og et forsøk på å unngå at utstyret havner der det ikke bør havne... i skapet.

Jeg har sett nok av eksempler på det.

Selv om det kanskje ikke er direkte sammenlignbart, så havner vi fort i en skolekorpssituasjon, der lille Petter umotivert sliter med den store bassen sin, når han egentlig hadde lyst til, og ville passet mye bedre som trompetist.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av speydork

Det finnes to typer utstyr. Det som er optimalt tilpasset kasteren og det som funker for de fleste [ :D ]

Jan Arne

Det er en drøy påstand, og det finnes uten tvil minst en kategori til.

- En som ikke passer kasteren i det hele tatt

Og med den, så forblir stanga langt inne i skapet. Jeg vet godt dette selv. Var på kurs med JanM for snart 2 år siden, og fant fort ut at stangen jeg hadde med klarte jeg ikke å kaste med, og fikk låne stang av JanM som passet meg mye bedre. Men jeg har enda ikke kjøpt meg noen ny stang, og det gamle utstyret er langt inne i skapet. Så å påstå at det er 2 typer utstyr er bull****.

Så til trådstarter. Anbefaler deg veldig å gjøre som JanM har anbefalt deg her, så du ikke ender opp som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Nei, nå må du gi deg... dette er seriøst ment, og et forsøk på å unngå at utstyret havner der det ikke bør havne... i skapet.

Jeg har sett nok av eksempler på det.

Hva er problemet ditt egentlig?

Jan.

JanM du må ikke ta så på vei, du må da bare akseptere at andre har meninger som ikke stemmer overens med dine [ :D ]

Når det gjelder kastekurs så er vi veldig enige, som jeg skrev tidligere!Det er vi enige om. At det optimale er å la alle nybegynnere få eksperthjelp i valg av utstyr er vi også enige om.

Det som det ser ut som vi er uenige om, er om de ferdigpakkene som blir referert til tidligere er gode nok for en nybegynner og funker for de fleste. Jeg mener de er det, mens du mener de ikke er det.

Fluekasting har et rykte på seg for å være vanskelig og innviklet å lære seg,det hersker det vel ingen tvil om. En god kasteinstruktør greier å lære en nybegynner grunnleggende fluekasting med et pakkesett fra eks.guideline,med den glede det medfører. Greier han ikke det,er det ikke utstyret det er noe galt med. Å be nybegynnere søke spesiell assistanse når de skal kjøpe sitt første sett er bare tull mener nå jeg.Kjøper de ett av disse "best i test"settene så gjør de ikke noe galt.

Når det gjelder spørsmålet fra Lars Erik så dreide det bla.om utstyr til sjøørretfiske. Da er det lite trolig han kommer hjem med ultralight eller tohånds. Tror faktisk det står sjøørretfiske på endel av ferdigpakkene beregnet for dette[ :D ]

Jan Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av speydork

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Nei, nå må du gi deg... dette er seriøst ment, og et forsøk på å unngå at utstyret havner der det ikke bør havne... i skapet.

Jeg har sett nok av eksempler på det.

Selv om det kanskje ikke er direkte sammenlignbart, så havner vi fort i en skolekorpssituasjon, der lille Petter umotivert sliter med den store bassen sin, når han egentlig hadde lyst til, og ville passet mye bedre som trompetist.

Jan.

Det som det ser ut som vi er uenige om, er om de ferdigpakkene som blir referert til tidligere er gode nok for en nybegynner og funker for de fleste. Jeg mener de er det, mens du mener de ikke er det.

Jaså, mener jeg det? Det var nytt for meg... Les det siste innlegget mitt en gang til er du snill, og forstå så at jeg ikke henger meg opp i hva slags utstyr det dreier seg om, men hvorvidt det passer utøveren. Altså forsøker jeg å ta vare på Lars Erik her, og gir fullstendig blanke i om vi snakker ferdigpakke eller annet. Før du hiver deg ut i debatten, så bør du vel kanskje sitte på hendene litt først?

Ellers; jada, jeg respekterer ditt syn, skulle bare mangle, men jeg liker det ikke!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt Lars Erik ikker er unormal fysisk på noen måte men holder seg innenfor rammene av hva vi kaller normalt i dag, så holder jeg på min påstand at det er veldig stor mulighet for at han blir fornøyd med ett av disse "best i test" settene.

Hvis han i tilegg får hjelp fra en god kasteinstruktør som deg,så lærer han seg både å kaste og like utstyret han har kjøpt.[ :D ]

At du ikke liker at jeg anbefaler et ferdigpakket "best i test sett" + kastkurs hos en god instruktør er greit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket slett ikke er uvesentlig, rams! Jeg kommer i allefall ALDRI til å kjøpe fluestang uten å prøvekaste mer!! Selvfølgelig litt vanskelig å evaluere stanga som nybegynner, men jeg har vært borti forretninger hvor du faktisk får kvalifisert hjelp og litt kastetips attpå. Nordisk og Jarle&Bjørnar er to utmerkede eksempler i så måte. Og dersom sjappa ikke lar deg prøve stanga; finn en annen sjappe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..prøvekaste når du ikke kan kaste? Kan du kaste er det jo greit.Da er det selvsagt best å testkaste først.Å testkaste sammen med en ekspert/instruktør er jo optimalt,det er vi forsatt enige om.

Mange sportsbutikker rundt omkring i Norge har ikke den tradisjon på å la folk testkaste utstyr,ikke er de som står i kassa bestandig heller så kompetente. Slik er det bla i min småby. Skal man reise utenbys eller skal man kjøpe et anerkjent nybegynnersett tilpasset sitt interesseomrde på sin lokale sportsbutikk? Livet består av vanskelige valg,dette er ikke ett! Du kommer stort sett godt ut av det uansett hva du velger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange sportsbutikker i Norge ikke har dette med kompetanse etc inne er selvsagt synd. Lars Erik har oppgitt bosted Tønsberg, og Jan anbefalte ham en tur til Hesby Sport som faktisk er kjent for å ha både kompetanse og kultur for å la folk teste stenger. Men du la kanskje ikke merke til dét i din utrettelige misjonering for ferdigsettene?[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Esox Lucius

At mange sportsbutikker i Norge ikke har dette med kompetanse etc inne er selvsagt synd. Lars Erik har oppgitt bosted Tønsberg, og Jan anbefalte ham en tur til Hesby Sport som faktisk er kjent for å ha både kompetanse og kultur for å la folk teste stenger. Men du la kanskje ikke merke til dét i din utrettelige misjonering for ferdigsettene?[ :D ]

Neida jeg fikk med meg at Lars Erik bor gunstig til,heldig er han.

Jeg fikk inntrykk av ar JanM sine innlegg kunne tolkes å omhandle nybegynnere generelt.

Hvis intrykket mitt var feil får jeg bare beklage dette.

Vi er enige om at det optimale er å få spesialtilpasset utstyr,og kastekurs av en god instruktør.[ :D ]

Andrevalget er "best i test pakke" og kastekurs.

Hvilket valg man tar, kommer vel i stor grad av hvor man bor.Poenget mitt er at de fleste gjør ingen stor bommert om de velger andrevalget[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.