Gå til innhold
Fiskersiden

"Danglebærtjern" 14.01.06


Gjest JørgenØ
 Share

Recommended Posts

Gjest sjefsfeskern

Ble en tur til et lite tjern jeg tenkte å kalle for "Danglebærtjern" i dag. Vannet er nesten uprøvd, men håpet og trua på storabbor har dratt meg dit for andre gang i vinter. Jeg hadde med meg to kompiser som var der for første gang i dag. Det ble ikke noe særlig med fisk på forrige tur, men vannet må testes grundig før lokket skyves over.

Som vanlig var det ikke vanskelig å skaffe agn i form av mort, men abboren var temmelig fraværende. Etter en liten stund bestemte vi oss for å flytte oss litt lenger nord i vannet.

Det var ikke helt det store der heller, men Frank fikk en abbor på halvkiloen, og en til på 250 gram. Jeg tenkte på å pakke sammen da det plutselig pep i varsleren. Jeg satt kun noen meter unna og fikk gitt tilslag raskt. Det dro godt i den vesle abborstanga og kunne fort si at det ikke var abbor, og etter 4-5 minutters artig kamp klarte jeg å lande gjedda. En vakker fisk med fine mørke skogsvannfarger og feit som juling.[ :D ] Etter lengden å bedømme burde den ikke veid mer enn 2 kg, men fedmen var brutal hos denne fisken som dro vekta til 3820 gram. Ikke den aller største saken, men det er noe spesielt med disse mørke skogsvannsgjeddene.[ :) ]

Få minutter senere mistet Paul ei gjedde i samme størrelse og vi dro inn årene for i dag.

Alt i alt en fin tur selv om det vi var ute etter uteble, men forholda var ikke optimale for abborfiske i dag heller, så vi prøver igjen en annen gang.[ :D ]

14012006225831Dy1jYex3783A.jpg?52

Gjedda under isen.

1401200622530355M3CAy6F1HL.jpg?97

Gjedda i fanget til "Sjefen"[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice detta Jørgen, fisk fra mindre skogsvann har som regel mye penere tegninger og farger enn f.eks fisk fra glomma(særp)! Synd ekspidisjonen "Danglebærtjern"[ :) ] ikke leverte noe større enn 500g nå heller. Men jeg har en sterk følelse av at dette vannet ikke har levert til sitt fulle enda[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjefsfeskern

Vannet skal prøves mer ja. Hadde på ei pen gjedde der forrige gang også, men brukte ikke fortom fordi det var abbor jeg var ute etter, og sena røk seff. Har gått over til å bruke en tynn og tålig myk fortom for ikke å skade eventuelle gjedder, og det funka greit til meite etter abboren i et annet lite tjern i dag. Fikk to stk abbor på hhv 620 og 500 g.

Lurer på hvor mye ei meterlang gjedde med den kondisen kan veie, oppimot 8-9 kg kanskje? Snakka med bonden der oppe i sommer, og han sa at vannet huset store gjedder (10 kg+) samt voksen abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.