Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt akvarium, hva slags fisk?


Truls
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Truls

Takker for tips. Skal sjekke linken caddis, ta en runde på nettet og i akvariumsbutikker. Rapport legges ut når det hele er ferdig.

http://www.akvarieforum.no/

Her står det masse.

http://www.akvarieforum.no/profile.cfm?id=5865

http://www.akvarieforum.no/profile.cfm?id=5881

http://www.akvarieforum.no/profile.cfm?id=10770

Men sett deg litt inn i hva slag biotop de ønsker[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble anbefalt Black molly som nybegynnerfisk for et par år siden, og har hatt dette sammen med neontetra, guppy, kampfisk, den oransje med sorte striper som spiser snegler og diverse som har vært innom, keisertetra, noen maller som jeg ikke husker navnet på o.s.v

har ikkje så mye peiling, men fisken trivs den og jeg har stor glede av å se på de [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt er et søyleakvarium på 58l har pumpe i det, som jeg rengjør Ca 1 gang pr mnd. Slamsuger dritt på bunner tørker av glasset på innsiden og skifter 1/3 - 1/2 av vannen 1 gang pr mnd.

det har skjedd at det har stått i 2,5 mnd uten at jeg gjorde noe med det, og hadde ikke problem med vannet da heller, men det var jo ikke så pent.

Nå har jeg blitt fortalt at jo større karet er til lettere er det å holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med akvarie i ca 3 år nå, og jeg ville anbefalt hardføre fisker som tåler en del. Levendefødere er også kjekke. Feks guppy, sverdrager osv.. Pass på å ikke för for mye. Det dannes nitrat og nitritt som er giftig. Vis du har guppyer vil de garantret få yngel. Lykke til !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å begynne med akvarium så fort jeg har fått pusset den nye leiligheten og blitt ferdig med endel greier, mange fine linker som man kan referere til her nå [ :) ]

Ble veldig inspirert når jeg leste denne tråden for en stund tilbake, så takk [ :D ]

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...005&whichpage=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palettcichlider er artige, lette å holde og ganske søte. Man bør jo da ha passende medfisker, da disse er noe hissige.

Ellers er jo sebra-cichlide noe å vurdere, da et par som går alene. Festlig fisk, om du ønsker et artsakvarium.

Et såpass lite akvarium som biotops-akvarie begrenser jo mulighetene, men små cichlider fra Tanganyika-sjøen fungerer. Her kan jeg varmt anbefale Neolamprologus compressiceps - en av de aller kuleste fiskene jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardinal/Neontetra går sammen med det meste.

Hvis Black Molly lett får finneråte så hold deg borte fra dem, men Sommerfuglciklider får prikkesyke med en gang de forflyttes fra et til et annet akvarium.

Hva med Apistogramma Agazizzi, nydelig dvergciklide.

Det finnes mange forskjellige Apistogramma'er som er skikkelig fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av westside

Har tenkt å begynne med akvarium så fort jeg har fått pusset den nye leiligheten og blitt ferdig med endel greier, mange fine linker som man kan referere til her nå [ :D ]

Ble veldig inspirert når jeg leste denne tråden for en stund tilbake, så takk [ :D ]

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...005&whichpage=1

gå for et større akvarium med en gang, 50-60 l er alt for lite, jeg fikk trumfet igjennom det jeg har nå, og får ikke lov å bytte det ut i større [ :) ] Skulle jeg startet nå, sa hadde minimum vært 120 l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ovejan

mitt er et søyleakvarium på 58l har pumpe i det, som jeg rengjør Ca 1 gang pr mnd. Slamsuger dritt på bunner tørker av glasset på innsiden og skifter 1/3 - 1/2 av vannen 1 gang pr mnd.

ovejan er flink! Dette er et bra utgangspunkt uansett om karet er 60 liter eller 250.

Men husk Truls: De to tre første månedene må brukes til innkjøring. Her er etpar huskeregler i denne perioden:

-Bygg opp bestanden av fisk gradvis. Bruk etpar måneder på å fylle opp karet.

-Ikke vask filteret eller rot i grusen under innkjøringen.

-Sparsommelig mating er et must!

-Test jevnilg for nitrit (no2) de første månedene.

Når det gjelder fiskesammensetningen så har det kommet mange bra forslag. Pass bare på å få litt fakta om en fisk før du kjøper den. Papegøyefisk, paroonhai og gibbiceps ser kule ut, men funker ikke i 60 liter[ :) ]

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunn fisker som er gode algeetere er bla ancistrus ( De små spiser mer alger enn de store, de store er late).

Og siamesisk algespiser. Vis du har for store sugemaller kan disse suge hull i sårbare planter. bla sverdplante. Planter som tåler dett er bla hardføre planter som bla javabregne. Men husk: Guppy spiser også alger. Ciklider er kanskje litt aggresive, de jager kanskje litt masse og vil ha sitt territorie. Jeg ville startet med guppy. Dette er en fisk som er lett og holde i live. + Den spiser alger. Vis du bor i nærhete av en akvarieklubb kan du kanskje blir medlem der. De pleier å ha auksjoner der du kan få kjøpt meget billig fisk. Jeg er selv medlem av en akvarie klubb, og du "tjener" fort inn kontigenten , vis du sammenligner prisene på fisk i butikken og på auksjonene.

Men tips i begynneslsen er ikke mat for mye, og ikke stress fiskene. Stress kan føre til sykdom. En kjent akvarie fisk sykdom er prikksyken, men det fins medisiner mot dete. I starten med mitt akvarie hadde jeg disse problemene. Så jeg ville kjøpt inn litt og litt fisk, med jevne mellomrom.

Good luck !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for gode svar. Nå vet sånn sirka hva jeg kan ha. Skal få kommet meg til en akvariumsbutikk for å sjekket utvalget og kjøpe planter og begynne oppstarten/innkjøringen av akvariet, og etterhvert kjøpe fisk.

Lurer bare på hvor mange selvskapsfisk al a neontetra som er passendes å ha i en 60 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarie hobbyen er ofte ekstra dyr i starten. Men etter hvert blir det billigere. Planter jeg ville kjøpt inn er bla :

- Vasspest ( Denne bruker mye av næringen i vannet slik at du unngår alger, men det vokser ganske raskt og må klippes ofte)

- Sverdplanter ( disse bør du ikke ha visst du har sugemaller )

- Javabregne ( En hardføre plante, vokser også nokså raskt)

En PH-tester og en nitritt tester hadde også vært grei og hadd, som en indikator på om vannet er bra og om du forer for masse. Nitritt dannes når organisk materiale råtner. Så husk og fjerne døde fisker eller planter. Dette er et kretsløp i vannet. En fisk dør, det dannes først ammonium eller noe, så går det over til nitritt , deretter nitrat, Nitrat er gjødsel for plantene. Plantene vokser og gir ifra seg oksygen som igjen er "mat" for fiskene.

En algeskrape er også greit og ha.

En slamsuger er også grei og ha når du skifter vann.

Forslag til fisk er :

- 4-5 guppy ( 2 hanner og resten hunner )

- Bunnfisk: En eller 2 ancistruser

Andre fisker er bla sverdragere, neontetra osv.

Men ikke kjøp inn for masse fisk i starten , går noe galt kan bli surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.