Gå til innhold
Fiskersiden

Bildene våre!!


Arbiter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Remy, komprimeringen er ganske høy - bruker 70,65, og 50 som komprimeringsfaktor på henholdsvis fullsize, medium (forum) og thumbnail-størrelsene. Dette var strengt tatt nødvendig. Til å begynne med hadde jeg lavere komprimering, noe som førte til ekstremt høy bruk av båndbredde (gikk 2GB over grensen den første måneden). Derfor ble jeg tvunget til å komprimere mer.

Man ser nesten ikke forskjell så lenge det er vanlige fotografier. Men screenshots, banners[ ;) ] og slikt (som har veldig skarpe og rette kanter) vil få endel støy som følge av dette :)

Bildestørrelsene ligger på ca. 100-500KB, 50-60KB, og 3-4KB for henholdsvis fullsize, medium (forum) og thumbnail. Fullsize varierer veldig siden bildet ikke blir forminsket noe der - man kan ha så stor oppløsning man vil på bildene. Men blir det for stort så kan det hende at PHP gir seg pga. for mye minnebruk :)

Om noen har behov for mindre komprimering og høyere kvalitet, så vet jeg ikke. Mulig jeg setter opp en "premium"-tjeneste som man betaler noen kroner for hvis behovet blir alldeles overveldende.

Edit: et alternativ er mulighet for å lagre bildene som .png (som er lossless og godt egnet for datagrafikk, men tar litt større plass). Jeg ser at det er endel personer som lagrer signatur-bannere, avatarer, screenshots o.l der som ville ha hatt veldig nytte av dette. Jeg har skrevet dette i todo-lista mi, så får vi se hva som skjer utover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hmm ser ut som om noe er galt igjen... ser ikke bildene her på forumet eller andre forum...

her er meldingen jeg får opp når jeg prøver å komme inn på http://fiskevatn.no/foto

OOPS!

We could not find the file or script you asked for.

If you typed in a URL address, please check the URL to ensure that the path is correct.

GO BACK

If you just clicked a link or button on the site, then we will soon have the problem fixed since this error has been logged.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.