Gå til innhold
Fiskersiden

Bil til å trekke båt


Daggers
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er den lykkelige eier av en Uttern s52 med 60 hk mariner 4 takt. PR i dag fisker jeg bare i sjøen. Ønsker å utvide reportoaret mitt og dermed fiske litt i ferskvannene i nærheten; Eikern, Norsjø Steinsfjorden osv. I og med at jeg sitter på jobb, har jeg ikke eksagt vekt på båten, men tipper at den med motor ligger et sted mellom 700 - 800 kg. Det har ikke vært aktuelt å bytte bil tidligere, men nå som det er familieforøkelse på gang, er det lettere å få med madamen. Jeg har lyst på en bil med god trekkraft, og gjerne 4hjulsdrift. I og med jag ikke er rik så tviler jeg på at jeg kan bruke mer enn 200 000+-. Vet ikke om det er mulig å oppfylle disse kriteriene, men ta gjerne imot erfaringer og tips. Også selv om de ikke oppfyller f.eks 4hjulsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er mine erfaringer

Jeg har en spacewagen 98 mod. med automat og 4wd, denne fungerer glimrende som trekkvogn, båten min er noe letter enn din ser jeg. Men min svigerfar som hadde bilen før meg har dratt campingvogn med den 1400 kg + og det fungerte greit, men det ble litt i minste laget med 2.0 l motor i stigninger, men til ditt bruk 7-800kg så har den ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er vel dieselbiler å foretrekke når det skal trekkes litt tyngde. Har trukket brukbar tung skute med dieselbil uten altfor stor motor og hadde ingen problemer i bakker eller lignende da da disse bilene har rimelig seigt moment selv på lave turtall. Eksempelvis på vårt første landstreff (husker ikke vekten på skuta, men den overstiger nok din vekt med noen hundre kilo):

bilbaat2003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode erfaringer med Land Rover Discovery. Utrolig robuste og sterke biler. Er da ikke så nøye med kjøreramper, vinter og snø OSV. Du utvider området og mulighetene for å sette ut båten. Båten min med henger veier gode tonnet og det er ikke noe probem å kjøre ned i fjæra for å sette ut/ta opp båten.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...97&pos=1&tot=21

De har lav serie, sperre på senterdiff og Tdi motorer på 140 Hk. Tøffe å se på også. Sikre i traffiken og har godt med utstyr, utsikt/oversikt. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kjøpe min bil. En 90 mod Audi 100 avant Quattro 136 hk. Har alverdens plass, 4X4, bra motor med fineste lyd i verden(Rekke femmer). Er helt rå på glatt føre. En sikker og meget behagelig bil...

For 29 000 er den din! Da har du 170 000 kr til å reise verden rundt og fiske i 6 mnd og nyte livet. Eller du kan bruke 200 000 på en bil med samme kjøreegenskaper.. Valget er ditt mister:) hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Pajero td. stående, trenger noe fix.

Ser for meg at det er et greit og trygt fremkomstmiddel/trekkvogn.

Regner med at du bruker "litt" mer penger enn meg på bil, så det blir vel et stykke opp på nitti tallet dersom Pajero.

(min er 86 mod., jeg betalte 2000,- for den[ :) ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Hadde samme båten, dro den rundt uten problem med en 179hk diesel Audi Quattro A4, også når den var 130hk også. Tror det beste, eller mustet er firehjulstrekk! :) Men jeg klarte å trekke den og med en 90hk golf 2 forhjulstrekk fra 89. Aberet er at oppgitt a4 koster 600k

Om du må gi 600 for dette har man gjort et dårlig kjøp spør du meg da. Du får jo en A6 3.0 TDi Quattro til denne prisen.

Uansett er jo både Subaru Forester og Subaru Outback to gode alternativ man får til rundt 200k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Hadde samme båten, dro den rundt uten problem med en 179hk diesel Audi Quattro A4, også når den var 130hk også. Tror det beste, eller mustet er firehjulstrekk! :) Men jeg klarte å trekke den og med en 90hk golf 2 forhjulstrekk fra 89. Aberet er at oppgitt a4 koster 600k

Om du må gi 600 for dette har man gjort et dårlig kjøp spør du meg da. Du får jo en A6 3.0 TDi Quattro til denne prisen.

Uansett er jo både Subaru Forester og Subaru Outback to gode alternativ man får til rundt 200k

Ja, du får si det til Audi at prisene er høye. Så folk som kjøper en A6, strippa med minste motor til 600k blir lurt? Denne gangen var du vel ute og sklir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at regningen allerede strekker til, hadde denne stått i tunet med påklipset 1.5 tonn båt og henger.

Sef. som 5 seter.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...1&pos=10&tot=52

Hadde gått for en pajero i 200k klassen hvis jeg var deg Daggers, mye bil for pengen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hvilken som helst middels stor bil gjør jo jobben for et slep som ikke er tyngre enn dette, men 4WD og diesel pga dreiemomentet er jo å foretrekke.

Et søk på finn.no på stasjonsvogn med diesel og 4WD i prisklassen 180 til 220 tusen gir 55 treff i hovedsak VAG produkter og større 4WD biler som Pajero og Land Rover. Skoda Octavia 1,9 tdi 4x4 er nok det som gir mest bil for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ovejan

dette er en bil som jeg har sansen for til slikt bruk.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7&pos=25&tot=38

Da hadde jeg vel heller lagtr til noen kroner og fått skikkelig bil :-) Kia er vel ett av de merkene jeg er mest skeptisk til (i tilleg til Ssangyoung som jeg har kjørt som arbeidsbil i 4 år)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...8&pos=10&tot=17

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...51&pos=5&tot=17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arnstein

Her er bilen - ingen tvil:

Klikk her

Helt enig!

Skulle jeg ha brukt 200000,- på bil, da skulle jeg ikke kjøpt en slik "snill" liten konebil med 4wd og 1,9 liter motor.

Disse "små" bilene har somregel noen små "drittspeiler" og tar nedi over alt hvor en ivrig fisker vil kjøre.

Skal du ha trekkvogn/fiskebil så kjøper du skikkelig 4wd, ikke en liksom sak.[8D]

Regner med at vi får høre hva det blir for en bil.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.