Gå til innhold
Fiskersiden

Kasteteknikk med hele speyliner


moby
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Ikke tenk tanken en gang på og speye med WF eller DF det er helt håpløst.

Klassisk Speycasting ble utført med DT liner så det du sier er nok ikke riktig. Faktisk ble det i gamle dager hevdet at DT line var en forutsetning for å kunne utføre Speycast.

Det jeg lurer på er altså om en skal ha litt av den tykke delen (klumpen) innenfor toppringen når en kaster med hele liner. Den lina jeg har kjøpt, Hardy Distance Spey WF10F, har ca 1 m baktapering og jeg antar at denne delen kan være i toppringen ved kasting, bl.a. for å unngå slitasje på skyteina. Pga kuling ned elva har jeg ikke fått testet snøret skikkelig ennå. Håper på noen kast før 31/8, og da kan jeg poste erfaringene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Ikke tenk tanken en gang på og speye med WF eller DF det er helt håpløst.

Det beste er jo å bruke DT line, du har full kontroll og du kan endre retning i lufte, Det kan du ikke gjøre med klump. Den veien du sender den er ingen vei tilbake på.

Bruker helst DT på tohåndsstang, men skal jeg langt og rett frem og kjenner elven bruker jeg klump.

Klumpen skal være litt utenfor topprinegn mens DT skal du ha ca 50% ute.

Det er lettest med klump men som sagt så går den kun den rett frem uten mulighet å korrigere underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.