Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddemeite - hva er sportsfiske?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Det har vært diskutert tidligere, men jeg er fortsatt usikker på hvor grensen går.

De fleste er enige om at gjeddesaks ikke er sportsfiske og at gjedde tatt på det ikke teller, ikke som pers og definitivt ikke i konkurranse-sammenheng.

Ståsnører som står og fisker for seg selv mens "fiskeren" er hjemme eller så langt borte fra redskapen at vedkommende ikke får fulgt med er det også bred enighet om at ikke er sportsfiske, og at storgjedde tatt på denne måten heller ikke teller. Er ståsnører (praktisert slik som beskrevet over) forbudt overalt forresten? Eller er det bare der det er fiskekort?

Men når man meiter gjedde med tillatt antall snører (3 i enkelte OFA-vann f.eks) og er i umiddelbar nærhet og følger med, er det da slik at storgjedde tatt på ismeitestang, snelle og nappvarsler teller i konkurranser mens gjedde tatt på "gammelmåten", dvs kvist og snørespole som løper fritt når gjedda drar ut (fram til man stopper gjedda i et tilslag) ikke teller? Mener at det står i enkelte regelverk at fisken må være tatt på stang og snelle og at "håndsnøre" som det siste kanskje kommer inn under ikke teller.

Kort sagt (eller billedlig sagt):

Er dette sportsfiske?

25012006214859m3U12Whckn4y.jpg?39

Mens dette ikke?

25012006214859366lwCtf1fY4.jpg?26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt samme tanker mere enn en gang Svein - men ikke funnet noe annen grense enn at det trengs fiskerstenger og sneller for å kalle det sportsfiske.

Men jeg syns at det er en vanskelig grensegang dette - bl.a har jeg vanskelig å forstå hvor mange stenger, brukt f.eks til kystmeite, før man ikke kan kalles "å fiske aktivt"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Har tenkt samme tanker mere enn en gang Svein - men ikke funnet noe annen grense enn at det trengs fiskerstenger og sneller for å kalle det sportsfiske.

Men jeg syns at det er en vanskelig grensegang dette - bl.a har jeg vanskelig å forstå hvor mange stenger, brukt f.eks til kystmeite, før man ikke kan kalles "å fiske aktivt"!

Har ikke noe med antall stenger å gjøre - man kan fint fiske upassivt nok med en stang til at det ikke faller under definisjonen - f.eks ved å ta en tur i kiosken så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det i Fiskersidens konkurranse? I reglene står det: "Man må ha fanget fisken i Norge og med sportsfiskeutstyr" Er fisket på det nederste bildet godkjent? Eller må det stang og snelle til før det er "sportsfiskerutstyr"?

Synes kvist-måten å fiske gjedde på er fin, men har gått over til å bruke stenger (og snelle selvsagt), delvis fordi det hadde vært litt for surt om det utrolige skulle skje at jeg skulle få en monstergjedde - også skal det ikke bli godtatt noe sted fordi fiskemetoden ikke var sportslig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Har ikke noe med antall stenger å gjøre - man kan fint fiske upassivt nok med en stang til at det ikke faller under definisjonen - f.eks ved å ta en tur i kiosken så lenge...

Men å rigge opp 20 stenger pr. mann på kystmeite - DA fisker man aktivt? [ :D ]

I endel havfiskekonkurranser er det et krav om at stanga skal holdes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvist-opplegget kan sikkert monteres slik at det fungerer som en sjokk-rigg, men man kan også hempe snøret over kvisten (med en løkke) slik at når kvisten bøyer seg så glir løkka av kvisten og snøret renner ut av spolen uten at fisken merker motstand.

Jeg ser faren for dyp kroking med dette, da eneste indikasjon på fast fisk er at kvisten står mer opp. Men er man nær hører man jo når spolen går rundt. Og følger man godt nok med så ser man jo i det det skjer. Er ellers enig i at med tanke på gjenutsetting er nappvarsler genialt, men det er det vel likevel ingen som krever for at det skal bli godkjent som sportsfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er sportsfiske er vel klart nok definert?

Det jeg sikter til her, som forøvrig ikke har noe her å gjøre for så vidt, er definisjonen av AKTIVT fiske - og at du har tilgode å se mere enn 4 stenger brukt forhindrer ikke at det faktisk kan, eller har skjedd, at folk bruker adskillig flere - og da er spørsmålet mitt om det kan defineres som aktiv fiske - f.eks med 20 stenger?

Det blir en helsikes jobb å sette ut 20 stenger - men det er liksom ikke pointet mitt her.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget myshkastikke tredd ned i snøen i påvente av storåbbor?

Kasteboks og sluk?

Kasteboks og agnfisk?

veipinne og mark?

angeldon?

osv osv.

Kan ei Snoopystang kalles fiskestang i det hele tatt?

[8D]

Sålenge man har kontroll på utstyret kan ingen ta fra deg cred'en.

Da skal egentlig fisken telle i alle konker.

Hvis jeg tar en plankebit og fester sene til den, kan jeg jo kalle dette for ei varpestikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske med toppknytt stang er jo sportsfiske?? Tradisjonelle meitekonkurranser er jo med slikt utstyr. Slik at det kan vel ikke være krav til snelle heller? Og hva er egentlig forskjellen på ei toppknyttstang og en kvist med snøre i tuppen?

Kanskje burde det vært slik at fisken skal være svivet opp med ei snelle, eller løftet opp med stanga? Da kommer jo vanlig utstyr og toppknytt innunder, mens håndsnører faller utenfor. Det som egentlig er i grenseland, er isfiske med stikker, hvor man drar fisken opp etter snøret. Det er egentlig mere i grenseland, og ligner mere håndsnørefiske enn sportsfiske. Og iallefall mindre sportsfiske enn bjørkeraie med snøre bunnet fast i tuppen, spør du meg[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved sportsfiske kan det ikke være krav til snelle jfr, toppknytt eller isfiske der snøret/fisk tas opp med hendene.

Ved sportsfiske Må være krav til "stang", der stanga skal ha funksjon under kast/presentasjon, kjøring eller bare som nappindikator (feks mormysjkastikke).

Ut i fra dette mener jeg begge bildene dine viser sportsfiskeutstyr. Det ene avansert, det andre (svært) primitivt. Begge variantene med det forbehold at de holdes under oppsikt/fiskes aktivt

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

min definisjon er ihvertfall stang og snelle..., men seff så får man altid noen "grensetilfeller" : takeapart osv

Enig..Men dette med konkurranser,må da være individuelt fra arrangør til arrangør..? Har man kunn skrevet at det skal tas på sportsfiskeutsyr, så er jo "pinnen" med sene også det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tenker rundt dette har jeg! Først og fremst hva er sportsfiske? Jeg setter den klare grensen mellom det at en fisk av egen fri vilje skal bite på redskapen og at det skal være et forholdsvis humant oppsett! når det gjelder antall stangsett synes jeg vel 4 er greit, dette er vel den grensen flere setter og at man skal klare å fiske aktivt med mer enn 4 stangsett er vel ikke så lett!

Hvor mange kroker man bruker per stangsett er en annen potensiell begrensing selv bruker jeg alltid en og synes dette er greit. Evt bruker jeg flere kroker i samme agn. Forøvrig ser jeg ingen forskjell i om man bruker en bjørkekvist som stang eller en ismeitestang med snelle da det i prinsippet er det samme. Ser forsåvidt heller ingen forskjell i om fisken er tatt på et bånnsnøre eller en stang med det samme tackelet slengt over ripa? Evt man har satt ut en ismeite stang med død agnfisk og plutselig kommer godgjedda og snella kollapser, er dette ikke da en sportsfisket fisk fordi jeg dro den inn per hånd da snella kollapset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig vært fint om jeg kunne få bekreftet av noen av de som arrangerer konkurranser om de godtar fisk tatt på begge måter.

Teller gjedde tatt på kvist og snørespole i konkurransen til:

Fiskersiden?

Avkroken?

Alt om Fiske?

Er klar over at et nei vil kunne føre til diskusjoner, bla. med ting som er nevnt over med toppknytt, varpestikke o.l. Men det hadde vært greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.