Gå til innhold
Fiskersiden

Spredning av arter


Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Vi må ikke glemme at det er alt for mye ulovlig utsetting av fisk og at det kan få store konsekvenser.

Vi kan ikke være så blåøyd at vi som driver med sportsfiske ikke kan se det.

Visste du at den fisken som settes ut oftest ulovlig er Ørret?

Dette fokuseres det aldri på....

Det er snakk om t eksisterende deregelverket og artsrasisme som avgjør hva som er lovlig/ulovlig. [xx(]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Vi må ikke glemme at det er alt for mye ulovlig utsetting av fisk og at det kan få store konsekvenser.

Vi kan ikke være så blåøyd at vi som driver med sportsfiske ikke kan se det.

Visste du at den fisken som settes ut oftest ulovlig er Ørret?

Dette fokuseres det aldri på....

Der er vi for en gangs skyld på bølgelengde.

Men vi må ikke glemme det faktum at arter som blir satt ut i hytt og pine kan gjøre STOR skade. Jmfr ørekyte for å ta et eksempel.

Men om eventuelle utsettinger hadde skjedd under kontrollerte former hadde det kanskje stillt seg anderledes.

Det er et faktum at noen setter ut fisk uten å tenke over hvilke konsekvenser det får. Og det gjelder uansett hvilken fisk det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Vi må ikke glemme at det er alt for mye ulovlig utsetting av fisk og at det kan få store konsekvenser.

Vi kan ikke være så blåøyd at vi som driver med sportsfiske ikke kan se det.

Visste du at den fisken som settes ut oftest ulovlig er Ørret?

Dette fokuseres det aldri på....

Der er vi for en gangs skyld på bølgelengde.

Men vi må ikke glemme det faktum at arter som blir satt ut i hytt og pine kan gjøre STOR skade. Jmfr ørekyte for å ta et eksempel.

Men om eventuelle utsettinger hadde skjedd under kontrollerte former hadde det kanskje stillt seg anderledes.

Det er et faktum at noen setter ut fisk uten å tenke over hvilke konsekvenser det får. Og det gjelder uansett hvilken fisk det er snakk om.

Ørekyte, mort o.l er nok utelukkende eksempler på at folk tar med seg agn" fra ett vann til ett annet. Dette er den verste formen for faunakriminalitet som finnes og dette må slåes hardt ned på.

Når det gjelder andre typer utsettinger, så er dette selvsagt noe som bør tas opp på høyere nivå. Hadde vi kunnet dra nytte av erfaringer fra våre naboland, uten at man hadde forutinntatte oppfatninger av enkelte arter, så ville vi kommet langt og lengre enn langt.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt nivå da Morten. Vet ikke hvor mange ganger vi har slengt inn en søknad til Fylkesmannen ang utsetting av karpe. Det som irriterer og gjør deg frustrert er mangelen på svar. Duh åper og håper på et positivt svar, eller muligens et negativt, silk at man kan komme videre. Men, neida du får ikke svar i det hele tatt. Er det så vanskelig å svare NEI.

Hvordan skal man egentlig tolke et brev man ikke får svar på?

Neste gang skal jeg skrive "Regner med at det er i orden at det settes ut 500 karper i dette vannet." Får jeg ikke svar da, må jeg ty til den uskrevne regel om at den som ikke svarer, samtykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.

Mangel på svar er jeg helt enig i at er det aller verste man kan oppleve.

Et saklig begrunnet avslag hadde værtr meget bedre, da kunne man som du sier jobbet videre med de problemstilklingene FM viste til i det konkrete tilfellet.

Nå har jo jeg endel med Fylkeskommunen å gjøre i min jobb, og omtrentlig svartid i de sakene hvor de ikke har frist, er vcel omtrent 6mnd. I de sakene hvor de svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ordla meg feil, med høyt nivå, så mener jeg i utgangspunktet èn avgjørelse som muliggjør utsetting av andre arter enn ørret. Feks at andre instanser (NMU, NCS) tok seg av denne biten. Søknader om enkelte utsettinger vet jeg er håpløst. Hadde de bestemmende myndighetene lært av svenskene, så ville mye vært gjort. Men julenissen kommer vel ikke i år heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten virker det som om "bitterhet" har tatt dere. Drives det virkelig med utsetting av ørret i vann hvor den ikke finnes/har finnest (før forsuring) lenger?

Eneste eksempelet jeg kjenner til er i tilfeller der regulanter er pålagt utsettinger, i tillegg til nevnte utsettinger i vann som har vært ødelagt av forsuring.

Nå må en huske de to viktigste gruinnene til at det settes ut fisk:

1. Fisken har vært der

2. Fisken er viktig som matfisk og sportsfisk

Inegn av de kriteriene gjelder for karpe. Fisken finnes naturlig i veldig liten grad, den blir ikke brukt som matfisk i Norge, og antallet mennesker som fisker etter den er er brøkdel av de som fisker etter andre arter. Hvorfor da ta sjanser med flytting?

??Hva er argumentasjonen i disse søknadene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør ikke det. Flytter ikke karper eller annen fisk for den saks skyld, men lysten er der.

Og ja bitterheten har tatt oss, mye pga at det er såpass vanskelig å få svar.

Vet foresten om en 10-talls vann hvor det har gått karper tidligere. Dette er van hvor fisken ble satt ut for flere 100 år siden. Er det da ok å sette karpe tilbake i disse vannene?

Hva med Semsvann i Asker, ikke mer enn ca 20 år siden siste registrere fangst der i fra.

Nå er de nok utdødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Dersom man vil sette ut arter ut fra egeninteresse så burde det være forbudt. Man lager ikke lekekasser som voksne.

Dette må du vel ta opp med alle lokale jakt og fiskelag rundtomkring i norge som stadig lager nye fiskevann med ørret. Selv eutrofe lavlandsvann. [xx(]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hedmark settes det ut ørret i mange vann og biotoper som er egnet for helt andre arter stadig vekk, og dette gjøres jo kun for å selge fiskekort! Er d greit?

Hvorfor ikke da heller satse på f.eks karpe, suter, gjedde og gjørs i steden og selge fiskekort på disse artene?

Arter som mort, brasme, abbor og gjedde blir jo først fisket ned med garn i disse vannene, men de blir jo ikke helt borte. Det eneste de får til er å ødelegge storfiskbestandene av disse artene og lage tusenbrødre av alt sammen! Håpløst! Og igjen, er det helt greit?

Det skal vel sise at det også har blitt mye vanskeligere å sette ut ørret der den aldri har vært før, men er det noe særlig bedre å sette ut mer ørret der den ikke passer inn og overlever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Nå må en huske de to viktigste gruinnene til at det settes ut fisk:

1. Fisken har vært der

2. Fisken er viktig som matfisk og sportsfisk

Inegn av de kriteriene gjelder for karpe.

Eller ørret for den saks skyld. Artsrasisme og uvitenhet er det største problemet.[V]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å for å provosere noen...... synes noen av ankepunktene deres er veldig lite forklart/begrunnet.

1. Hvorfor ikke sette ut karpefisk og selge kort i de vannene?

Vel-hvor stort er egentlig det markedet da?

2. FRisch-det argumentet gjentar du til stadighet-artsrasisme.

Nå er det slik at ørret er norges desidert mest populære sportsfisk, og kanskje den mest populære matfisken også. Da blir det litt feil å kalle det artsrasisme å ikke få sette ut karpe, når karpefiskemiljøet her i norge neppe overstiger 100mann. Det er vel over 500 000 som fisker ørret.

At det er feil og direkte latterlig å sette ut ørret i næringsrike lavlandsvann er vi helt enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Med fare for å for å provosere noen...... synes noen av ankepunktene deres er veldig lite forklart/begrunnet.

1. Hvorfor ikke sette ut karpefisk og selge kort i de vannene?

Vel-hvor stort er egentlig det markedet da?

2. FRisch-det argumentet gjentar du til stadighet-artsrasisme.

Nå er det slik at ørret er norges desidert mest populære sportsfisk, og kanskje den mest populære matfisken også. Da blir det litt feil å kalle det artsrasisme å ikke få sette ut karpe, når karpefiskemiljøet her i norge neppe overstiger 100mann. Det er vel over 500 000 som fisker ørret.

At det er feil og direkte latterlig å sette ut ørret i næringsrike lavlandsvann er vi helt enige om.

1) jeg tror markedet kunne økt betraktelig om flere fikk øynene opp for hvor morsomt det fisket er...

2) Det ligger litt i folkesjelen til de fleste at om de skal på fisketur vil de gjerne fylle en panne med fisk som skal spises. Om ikke ved vannet, så gjerne til middag hjemme senere.

Men hvor mange av disse vil spise fisk (selv ørret) fra slike vann det er snakk om å sette ut karpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med ja takk, begge deler.

Vet ikke hva et fiskekort koster.

Men i et vann med store karper og bra forhold, hadde det kanskje vært naturlig å ta seg godt betalt for fiske. Kanskje 1000-2000 kr uka.

Dette blir det mye penger av i løpet av et år.

Distribuerer gjerne et slikt vann jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva dere betaler i Frankrike, men hadde det blitt satset på noen få litt eksklusive vann hadde det nok vært mulig å gjort noen penger på det.

Et slags "folkefiske" etter karpefisk tror jeg uansett en kan skyte en hvit pil etter, all den tid det tross alt finnes mye karpefisk allerede i hele østlandsområdet, og jeg tror det blir vanskelig å få folk til å betale for å fiske i Dynovika.

Løsningen blir vel kanskje enkelte kontrollerte vann?

Ulovlige utsettinger er uansett en katastrofe happening. Myndigheten for dette er delegert, og hvis alle som har (eller tror de har) skal flytte fisk for eget forgodtbefinnende fordi fylkesmannen er så umulig, da har vi gale mattias på gang ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.