Gå til innhold
Fiskersiden

Spredning av arter


Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Eller hva med ja takk, begge deler.

Vet ikke hva et fiskekort koster.

Men i et vann med store karper og bra forhold, hadde det kanskje vært naturlig å ta seg godt betalt for fiske. Kanskje 1000-2000 kr uka.

Dette blir det mye penger av i løpet av et år.

Distribuerer gjerne et slikt vann jeg.

Døgnkort i ørret vann koster rundt 50 kr...

Helårskort for OFA ligger vel på drøye 300 (eller noe slikt)

For at folk flest skal få opp øynene for karpe fiske bør det vel ikke overskride de prisene der med mer enn 100% [^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:den blir ikke brukt som matfisk i Norge, Karpe blir faktisk spist i svært stor grad i Norge. Det sørger våre nye landsmenn for. De fleste fiskebutikkene i Oslo selger karpe, og i perioder også fersk karpe.

Dette øker selvfølgelig faren for garnfiske i vann med mye karpe i 1-2 kgs-klassen dersom de rette folkene får vite om det. Rundt høytider er det jo et svært stort marked for karper , og helst levende. I Tjekkia kjøper folk karpa levende og har den levende (i badekaret, i baljer e.l.) fram til den skal tilberedes, hovedsaklig fordi blodet inngår i retten. (Men sikkert også fordi det er litt moro for barna med en svær fisk i badekaret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Med fare for å for å provosere noen...... synes noen av ankepunktene deres er veldig lite forklart/begrunnet.

1. Hvorfor ikke sette ut karpefisk og selge kort i de vannene?

Vel-hvor stort er egentlig det markedet da?

2. FRisch-det argumentet gjentar du til stadighet-artsrasisme.

Nå er det slik at ørret er norges desidert mest populære sportsfisk, og kanskje den mest populære matfisken også. Da blir det litt feil å kalle det artsrasisme å ikke få sette ut karpe, når karpefiskemiljøet her i norge neppe overstiger 100mann. Det er vel over 500 000 som fisker ørret.

At det er feil og direkte latterlig å sette ut ørret i næringsrike lavlandsvann er vi helt enige om.

KIS. så lenge all hvitfisk blir karakterisert som karpe, så er dette artsrasisme. NEI, dere får ikke lov til å sette ut karpe, se hva som skjedde i det og det vannet da det kom ørekyte der. Artsrasisme, artsrasisme, artsrasisme.

Når det gjelder tallene dine, så vil du snart se at når tilbudet er der, og det er godt nok, ja da kommer også etterspørselen. Dette er basic sosial-økonomi. Se bare hvor mange nye karpefiskere det har kommet etter at emnet begynte å bli debatert her inne? Dessuten trengs det ikke enda flere småfalne ørretvann. Det sportsfiske Norge trenger er vann med 10 kilos karpe, 3 kilos suter osv, osv

Ser vi over landegrensene så vi også kunne lære av andres suksess, og ikke bare våre egne feil.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var vi i gang med denne diskusjonen igjen da - det må vel

være opptil flere dager siden sist...

Jeg har likevel lyst til å gjenta noen av mine tidligere refererte synspunkt:

- Det finnes allerede MANGE ørretvann i stort sett hele Norge, og kultiveringsinnsatsen på dette området er forholdsvis bra. Ørret er som nevnt en svært populær sportsfisk, men tilbudet for ørretfiskere er jo også bra.

(En annen ting er at noen av disse ørretbestandene holdes "kunstig i live" blant annet ved utsetting av "fangbar fisk" (f.eks. i Oslomarka og Romeriksåsen). Jeg må innrømme at dette gir meg assosiasjoner til "put and take" og gir meg en litt uggen smak i munnen, men hver sin lyst...)

- Argumentene med at fisken fantes før og/eller er attraktiv som matfisk/sportsfisk er ikke så veldig gyldig. En ting er at f.eks. der jeg fisker på Sunnmøre er ca. halvparten av de ørret/røye-bestandene satt ut de siste ca. 40-50 år i fjellvann som før var fisketomme. Mener også å ha lest at hele fiskebestanden på Haukelifjell ble etablert etter århundreskiftet (skal sjekke dette når jeg kommer hjem), og det samme gjelder vel stort sett Vidda. Ikke at jeg mener at dette er argumenter for at disse utsettingene er feilslåtte, bare at dette slår beina under ideen om "de opprinnelige ørretbestandene". Og når det gjelder attraktive matfisk/sportsfisk så er jo både gjørs, karpe og gjedde det, uten at det har vært noen massiv utsetting av disse av den grunn...

- På den annen side finnes det forholdsvis få vann som er tilrettelagt for fiske etter karpefisk (jeg vet ikke om noen). Det at KIS nevner Dyno er ganske symptomalt - hvis det er slike steder en må gå for å fiske karpefisk er det ikke rart interessen blir lav...

- Jeg har i et års tid prøvd å finne et sted jeg kan fiske karuss og suter i nærområdet mitt (Romerike) - tror nok det finnes, men det er vanskelig å finne ut av. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Dukker det opp et attraktivt vann med f.eks. karpe & suter i nærheten av meg, skal jeg umiddelbart skaffe opptil flere nye karpefiskere, men så lenge tilbudet er så marginalt blir det for de spesielt interesserte - blir tilgangen bedre øker også interessen - ingen er interesserte i noe de ikke aner eksisterer.

- Og til slutt: Det er vel ingen som snakker/har snakket om en massiv utsetting av karpefisk over hele Norge - ideen er vel snarere å etablere et fåtall av nye fiskevann i områder der utsetting av ørret er håpløst/meningsløst, og der det allerede finnes karpefisk fra før. Det tror jeg er en GOD ide, og jeg ser ikke helt hvem som skulle bli skadelidende av den grunn (forutsatt at det skjer i kontrollerte former)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Jeg er ikke. Men jeg sier som så at myndighetene har delegert ansvaret for flytting av fisk, dvs ned til fylkesmannen.

(PS: Dere vet at dere kan gå videre med avslag fra fylkesmannen?)

Men hvis privatpersoner skal flytte fisk, hvordan da hindre at de som vil fiske gjedde, flytter den til nye vann?

Gjedda på Karmøy kan UMULIG ha kommet dit av seg selv, det var på den tiden 4t kjøring til nærmeste gjeddelokalitet (Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe noen utpreget fare i Norge det skal jeg være enig i, men i ikke helt ubetydelige landområder som USA og Australia er nok svært mange enige om at intruduksjon av karpe ikke har vært noe vinnertrekk. Sorry å måtte si det, men der er den vel stort sett regnet som en pest og en plage som har hatt meget uheldige konsekvenser for en rekke opprinnelige fiskearter.

Men, egentlig er jeg enig i at vi godt kunne hatt karpe i flere norske vann og når det gjelder utsettingstillatelse som er så vanskelig å få lurer jeg på en ting. Hvem i hule heite gav rektoren på Gamlebyen skole i Oslo tillatelse til å sette ut 200 koi i middelalderparken når det er helt umulig for dere i NMU å få tillatelse i andre vann? En annen ting er hvor har det blitt av disse karpene? Den stakkars rektoren fikk jo offentlig tyn da det viste seg at det nå angivelig bare er 7 stk igjen. Er det virkelig bare 7 igjen og hvor er resten? Døde som det påstås i avisen? Jeg tviler og tipper enten i magen på karpespisende parkvandrere eller spredd rundt til hagedammer og vann på østlandsområdet av folk som har sett sitt snitt til å skaffe seg noen gratis koi. Er det noen som vet?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som mener at en skal gi en generell tillatelse for privatpersoner til å flytte fisk - det kan jo i så fall få vannvittige konsekvenser (hmm - jeg kunne tenkt meg et skikkelig gjørsvann på nordvestlandet, hva med f.eks. Horningdalsvatnet eller Jølstravatnet[ :) )]).

Må jo uansett være noen som er ansvarlige for å vurdere og godkjenne eventuelle søknader, og dette bør helst være folk som er i stand til å se på konsekvenser/risikoer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Neppe noen utpreget fare i Norge det skal jeg være enig i, men i ikke helt ubetydelige landområder som USA og Australia er nok svært mange enige om at intruduksjon av karpe ikke har vært noe vinnertrekk. Sorry å måtte si det, men der er den vel stort sett regnet som en pest og en plage som har hatt meget uheldige konsekvenser for en rekke opprinnelige fiskearter.

Men, egentlig er jeg enig i at vi godt kunne hatt karpe i flere norske vann og når det gjelder utsettingstillatelse som er så vanskelig å få lurer jeg på en ting. Hvem i hule heite gav rektoren på Gamlebyen skole i Oslo tillatelse til å sette ut 200 koi i middelalderparken når det er helt umulig for dere i NMU å få tillatelse i andre vann? En annen ting er hvor har det blitt av disse karpene? Den stakkars rektoren fikk jo offentlig tyn da det viste seg at det nå angivelig bare er 7 stk igjen. Er det virkelig bare 7 igjen og hvor er resten? Døde som det påstås i avisen? Jeg tviler og tipper enten i magen på karpespisende parkvandrere eller spredd rundt til hagedammer og vann på østlandsområdet av folk som har sett sitt snitt til å skaffe seg noen gratis koi. Er det noen som vet?

Dr.Fish

Karpe ansees som en pest og en plage i statene. Likevel er statene et attraktivt mål for europeiske sportsfiskere, nettopp pga de store og sterke karpene. problemet er ikke karpene i seg selv, men det synet fiskerene har på arten. Når kan 10-15 og 20 kilos fisk ansees som en pest og en plage? [^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at norske myndigheter ikke kan se over til våre nordiske naboer og se at utsettimg av karpe i kontrollerte former faktisk funker og er en enorm sportsfiskeressurs ! Hva er det som feiler dem ? Hører vi dommedagsberetinger fra Sverige/Danmark ? Nei, det gjør vi ikke, så hvorfor kan ikke da myndighetene gå sammen med f.eks NMU her i Norge og "lage" noen fine karpevann rundtomkring ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart Karpe kan ertsatte ørret som sportsfisk! Alle andre arter som gir sportslige utfordringer kan i utgangspunktet dette. Men det er jo ikke det vi snakker om. Hvis du KIS, kom til et vann og slulle kose deg med sportsfiske. I vannet var det 100 grams abbor, en og annen 200 grams ørret, og en hel del karpe over 10 kilo. Som en sportsfisker, hva ville du valgt?

At du bruker Damtjern som ekesmpel på at Karpefiske ikke kan erstatte ørret er bare latterlig. Skaff oss 500-1000 karper, så har du et eldorado i Damtjern innen 5 år. De få fiskene som er i Damtjern kan ikke skape noe eldorado pr dd, selv om Hesmyr nappet opp 5 fisk på like mange dager.

Sportsfiske er og blir fiske for sportens skyld KIS, kanskje det er en av grunnene til at sprotsfiske er langt mer utbredt på kontinentet hvor ørreten faktisk er omtrent 100% fraværende? Matauken blir dermed ikke noen issue..... ;-)

Ikke snakk BS nå KIS, selv om det også er morsomt til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skiller sportsfiske og fiske etter mat på den måten, graver vi vår egen grav mener jeg.

HAdde forresten vært morsomt å sett kopier av søknader om å få sette ut karpefisk eller annen fisk, og evt svar på slike søknader...noen som har noe slikt liggende?

Spesielt evt avslag hadde vært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har det egentlig noe å si hvor populært karpefiske er, eller hvor mye man kan tjene på det.

Næringsrike lavlands sjøer egner seg ikke akkurat bra for ørret.

Hvorfor ikke sette ut karpe eller andre karpefisk?

http://www.ddbait.com/gallery.asp?galleryId=2

Sjekk ut de bildene...

Hvem som helst kan vel se at dette er noen utrolig fine fisker som er MINST like gode sportsfisker som ørret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.